• 1
  • 2
2009-04-18, 22:53
Medlem
Von0bens avatar
Kan ingen övertygad EU-anhängare ge mig några argument varför det är bra för sverige att vara med i EU? Berätta det för mig som om jag vore 12 år gammal.

Jag kom att tänka på det häromdagen, när jag läste om det nya datalagringsdirektivet, som röstats igenom i EU, som innebär att isperna tvingas lagra kundernas datatrafik. Det är ju också de här telekompaketen som vi diskuterade här på forumet, som tycks innebära en del begränsningar av negativ art i internet för medborgarna. Enskilda ledamoter i de olika utskotten(eller vad de heter) tycks inte ha nån chans att påverka till det bättre.

Jag tycker man ofta hör om saker som bestäms i EU och som i princip sverige tvingas följa.

Finns det något positivt att ha en överstatlig stat som bestämmer en massa saker som påverkar vårt land på genomgripande sätt? Vore det inte bättre om sånt bestämdes i sverige?

Samma sak med EMU , det handlar delvis om att svenska riksbanken förlorar kontrollen över den svenska kronan, och också möjligheten att kontrollera vårt lands ekonomi separat.

Vore det inte bättre om sverige slapp följa en "ny stat" i EU och kunde bestämma över sina egna angelägenheter?
Citera
2009-04-18, 22:58
Medlem
orfikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Von0ben
Kan ingen övertygad EU-anhängare ge mig några argument varför det är bra för sverige att vara med i EU? Berätta det för mig som om jag vore 12 år gammal.

Jo, för att annars blir det krig i Europa igen. Sluta fråga dumheter och gå och lägg dig nu.
Citera
2009-04-18, 23:10
Medlem
Starvids avatar
Allt trassel EU innebär är inget mot nyttan av att ha en så extremt krigsavhållande organisation som EU.

Nå, säger du nu, men är inte EU bara fullt med byråkrater från olika länder, schatteringar och lobbyister som grälar om allt och inget, dessutom på skattebetalarnas beskostnad?

Jo... men läs den där meningen igen. Bara det faktum att man kan ha folk från 27 europeiska stater i samma rum, grälandes till och med, utan att någon dör eller skadas är extremt otypiskt och avvikande från vår gemensamma historia.

Bara det att våra eliter umgås och arbetar tillsammans, oavsett om de gör någon nytta eller inte, är så starkt krigsavhållande att EU skulle kunn kosta 100 gånger så mycket och ändå vara en lönsam affär.
Citera
2009-04-18, 23:11
Medlem
Von0bens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orfiker
Jo, för att annars blir det krig i Europa igen. Sluta fråga dumheter och gå och lägg dig nu.

Ok, tack för svaret.
Citera
2009-04-18, 23:13
Medlem
Spaz.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orfiker

humor ^^
Citera
2009-04-18, 23:18
Medlem
Starvids avatar
Låt mig dessutom svara i lite mer detalj på dina invändningar mot Unionen.

Citat:
Jag tycker man ofta hör om saker som bestäms i EU och som i princip sverige tvingas följa.
Sverige "tvingas" inte följa något som helst som EU bestämmer. Vi kan, som så många andra medlemsländer gör, försena eller ignorera eller helt enkelt vägra att följa direktiv som skickas från Bryssel. Vi kan dra det till EU's domstol som är så överbelamrad med arbete att det tar åratal och åratal innan man får ett utlåtande från generaladvokaten, vilket man sen dessutom kan överklaga, och då går det ännu fler år.

Under de säg 10 år som går innan dess behöver man inte införa direktivet, och om man verkligen är emot finns det gott om tid att omförhandla det så att man inte behöver följa det efter att de säg 10 åren gått.

Lyckas man trots detta inte är det bara att vägra. Vad ska de göra, skicka Luftwaffe och Franska Främlingslegionen?

Citat:
Finns det något positivt att ha en överstatlig stat som bestämmer en massa saker som påverkar vårt land på genomgripande sätt? Vore det inte bättre om sånt bestämdes i sverige?
Vissa problem är så stora att de inte kan lösas på den nationella nivån. Det kan till exempel handla om Östersjöfrågor, gemensamma regler för företag som finns i flera länder och så vidare.

Men man ska alltid följa den så kallade subsidaritetsprincipen, vilket i korthet betyder "var sak på sin plats". Det som passar i Bryssel bestäms där medan det som passar i Stockholm (eller Kramfors) bestäms där.

Citat:
Samma sak med EMU , det handlar delvis om att svenska riksbanken förlorar kontrollen över den svenska kronan, och också möjligheten att kontrollera vårt lands ekonomi separat.
Vår ekonomi är inte separat, utan intimt sammanbunden med resten av Europas ekonomi. Malmös ekonomi har mycket mer gemensamt med Köpenhamns än med Luleås.

EMU har vissa ekonomiska nackdelar och vissa ekonomiska fördelar. Dessa tar dock i princip ut varandra, så EMU är en rent politisk fråga. Det vill säga, vill man ha mer Europasamarbete ska man vara för EMU, annars mot.

Citat:
Vore det inte bättre om sverige slapp följa en "ny stat" i EU och kunde bestämma över sina egna angelägenheter?
Sverige följer inte någon "ny stat", vad det nu ska betyda.
Senast redigerad av Starvid 2009-04-18 kl. 23:23.
Citera
2009-04-18, 23:23
Medlem
xiqs avatar
Utan EU har vi inte lika stor makt att påverka vår planet.
Citera
2009-04-18, 23:24
Medlem
Spaz.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xiq
Utan EU har vi inte lika stor makt att påverka vår planet.
korrekt, vi har större.
Citera
2009-04-18, 23:30
Medlem
ayanamiis avatar
Vet inte, EUs grundtanke med frihandel och jobb över gränserna hade fungerat utmärkt om staterna gjort - hör och häpna - ingenting alls! Nu måste de säga att de ska tillåta det och dessutom kostar det hela miljarder.
Citera
2009-04-18, 23:30
Medlem
Starvids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spaz.
korrekt, vi har större.
Sverige är ett litet svagt subarktiskt land vid polcirkeln i ett bortglömt hörn av Europa. Ingen bryr sig om Sveriges utrikespolitiska röst. Förr i tiden när vi hade ett försvar hade vi ett visst inflytande i vårt närområde (kring Östersjön) men det har nu eroderat bort.

Vår enda chans att få internationellt politiskt inflytande är via EU, som kan tala med enad röst, backat av världens största ekonomi och en halv miljard människor.
Citera
2009-04-18, 23:32
Medlem
Spaz.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ayanamii
Vet inte, EUs grundtanke med frihandel och jobb över gränserna hade fungerat utmärkt om staterna gjort - hör och häpna - ingenting alls! Nu måste de säga att de ska tillåta det och dessutom kostar det hela miljarder.

visst, och ifall det inte hade varit en massa andra saker som EU sysslade med, och ifall det inte hade funnits en protektionistisk tullmur runt hela unionen mot omvärlden.
jordbrukspolitiken kan man ju stryka direkt.

Citat:
Ursprungligen postat av Starvid
Sverige är ett litet svagt subarktiskt land vid polcirkeln i ett bortglömt hörn av Europa. Ingen bryr sig om Sveriges utrikespolitiska röst. Förr i tiden när vi hade ett försvar hade vi ett visst inflytande i vårt närområde (kring Östersjön) men det har nu eroderat bort.

Vår enda chans att få internationellt politiskt inflytande är via EU, som kan tala med enad röst, backat av världens största ekonomi och en halv miljard människor.

Javisst, vi kan prata igenom EU, fast då har det vi sagt genomgått en sådan modifieringsprocess att det är mil ifrån samma sak längre, då hela unionen måste vara enig. med andra ord - det vi "vill säga" blir till något annat som dessutom inte ens sägs av oss. med andra ord får vi inget politiskt inflytande över huvudtaget då, till skillnad från hur det hade varit om vi stod ensamma. Det enda ett litet land som Sverige får av medlemskapet är ökade skyldigheter till de större nationerna.
Senast redigerad av Spaz. 2009-04-18 kl. 23:35.
Citera
2009-04-18, 23:34
Medlem
rooys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Starvid
Allt trassel EU innebär är inget mot nyttan av att ha en så extremt krigsavhållande organisation som EU.

När EU drivs på ett så odemokratiskt sätt som nu kan det tyvärr få motsatt effekt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in