• 3
  • 4
2009-04-19, 00:39
Medlem
Starvids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spaz.
vem "ges" sådana möjligheter av..?
Då och då öppnar historien och den politiska verkligheten ett och annat möjligheternas fönster. 1995 valde vi att stiga in genom ett sådant som nyligen öppnat sig. Det är helt omöjligt att se något som helst slags handlingsalternativ som skulle gett oss lika mycket inflytande som det vi valde. Om du ser något sådant föreslår jag att du skriver en bok om det. Den skulle bli en given succé då du uppenbarligen sett något som ingen annan i hela vårt politiska etablissemang, affärsvärld och akademi lyckats med.

Citat:
allt som allt verkar du förespråka EU för att det är det bästa av det sämsta.
Självklart ska man alltid välja det minst dåliga alternativet. Jag kan inte tänka mig någon situationen där man skulle välja ett sämre alternativ än det minst dåliga, och det går ju per definition inte att välja något bättre än det minst dåliga, då det minst dåliga alltid är det bästa som finns.

Citat:
jag vill inte vara så pessimistisk utan tror att det finns stor potential till att lösa saker och ting utan att behöva i princip gå i misär för det.
EU finns i dag och löser problem hela tiden (och skapar också problem), allt detta utan att vi lever i något som man skulle kunna kalla misär.

Citat:
och förövrigt så angående ditt omnämnande av USA:s gemensamma jordbrukspolitik förstår jag inte riktigt hur den är relevant heller... Bara för att det inte endast är inom den Europeiska unionen som sådant går att återfinna betyder det att det är mindre fel.
Jag har heller aldrig sagt att jag stödjer sättet som den gemensamma jordbrukspolitiken ser ut i EU. Jag skulle helst se att protektionismen och subventionerna omgående upphörde.

Jag vill bara påpeka att det inte är EU som skapat protektionismen och subventionerna, varken i Europa eller i Amerika. Det är andra nationella krafter som drivit fram dem, dvs. de enskilda ländernas jordbrukslobbyer.
Senast redigerad av Starvid 2009-04-19 kl. 00:50.
Citera
2009-04-19, 03:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kattunga
60% av Sveriges export går till EU-länder. Det säger sig själv att om vi skulle avskaffa EU och gå tillbaka som det var innan skulle det bli dyrare att exportera varor från Sverige (och givetvis dyrare att importera varor, 67% från EU). Vi är såpass beroende av övriga EU att vi skulle drabbas själva om vi motarbetade dem. Därför är det bland annat viktigt med frihandel.

Relativistiskt skitsnack! Det blir inte ett öre dyrare även om vi står utanför EU. Skitliberaler som dig vet naturligtvis inte vad schengen innebär, eller så vet ni det och fortsätter runka till ert "fria" samhälle...

Citat:
EU har givit oss flera fördelar, främst när det gäller frihet inom unionen. Schengensamarbetet är ett av dem.

Ni ljuger du igen, EU har inte givit oss Svenskar ett piss. Du kan få som hemläxa att räkna ut vad vi som nettobidragare förlorat under åren vi varit medlem i EU.

Citat:
Man ska komma ihåg att EU uppstod då man ville få slut på krigandet mellan europeiska länder. Där har man ju utan tvekan lyckats och det kommer gå mer och mer mot att attackeras ett EU-land av främmande makt måste övriga EU-länder hjälpa till. Så därmed blir EU en supermakt vilket knappast är något negativt då någon måste ta över USAs fallande roll.

Naturligtvis är det negativt, men det är inget ni globalister förstår er på.

Citat:
De som är emot EU tenderar vara inskränkta nationalromantiker som vill bevara allt "svenskt" till vilket pris som helst. Tänker man mer praktiskt finns det inga fördelar med att göra Sverige till en isolerad borg.

Tänker man praktiskt finns det bara fördelar att stå utanför det kosmopolitiska EU. En Svensk är inte en Portugis, när ska du och dina dumma anarkoliberala polare fatta detta faktum?

Citat:
Ett argument emot EU brukar ju vara att det går bra för Norge som står utan. Men vi vet alla att Norge står utanför EU för att de nu mår väl av oljan. När oljan sinar kommer Norge stå och banka på EU-dörren för att få komma in.

Norge går hyffsat även utan oljan, och slipper samtidigt att skicka pengar till skräpländer i östra eller södra Europa. Detta plus vissa avtal som de kan fullständigt skita I, såsom Lissabonnfördraget.
Citera
2009-04-19, 04:17
Medlem
Lite bra är det väl ändå, gjort möjligt för miljöarbete över gränser, samt det viktigaste - inga handelstariffer. Gör det lättar att både exdportera och importera varor, vilket gynnar alla i slutändan.

Men främst - fred. Istället för handelskrig som leder till riktiga krig så är vi enade.

Sen suger det dock balle att vi ska betala för belgiska bönder och forsla pengar på skitländer som portugal, men så äre, mälardalen förlorar på skåne också... men hur skulle vi klara oss utan halvdansk gnäll? svårtänkt.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in