2024-12-10, 00:25
Medlem
Hitler: The Missing Years, av tyskamerikanen Ernst Hanfstaengl.

Jag har bara läst knappt halva boken, men intressant om man nu är intresserad av nazistpartiets tidiga år och av den politiska situationen i den tidens Tyskland, och i synnerhet i München och i Bayern i stort. Hanfstaengl ger sin bild av Hitler, som han lärde känna efter att ha sett honom tala, och som han med tiden kom relativt nära. Han beskriver sakligt händelser och förlopp, men av någon anledning spekulerar han i ett stycke vilt kring Hitlers sexualitet; Hitler ska ha beundrat hans vackra fru Helene, och rätt tidigt i vänskapen ska hon ha sagt till sin man: "Men, Putzi [som han kallades], du inser väl att han är impotent." Detta skulle enligt Hanfstaengl ha orsakats av syfilis som Hitler skulle ha drabbats av i Wien 1908. Hur kunde han veta det? I övrigt får man en inblick i Hitlers personlighet som stämmer överens med övrig litteratur inom ämnet.

Man får även en inblick i andra personligheter i partiet under den tid då det knappt tagit sig ur krubban, både individer som senare skulle bli toppar inom regimen, och sådana som mer eller mindre föll bort längs vägen - vissa tyckte han bra om som människor, och vissa tyckte han mindre bra om - en han avskydde var Joseph Goebbels. Men vad gäller beskrivningar av personer är fokus förstås på Hitler, och han beskriver i detalj sin analys av Hitlers tal under tidigt 20-tal, varav ett ska ha varit ett mästerstycke.

Hitler ska ju ha haft förmågan att anpassa sina tal efter publiken, och som exempel nämns ett tal där många i publiken var fattiga kvinnor, och Hitler ska då ha talat på ett sätt som tilltalade dessa genom att ha uttryckt sig på samma sätt som dessa kvinnor skulle ha uttryckt sig i sin miserabla livssituation, om de hade kunnat göra det, som Hanfstaengl uttrycker det. Just detta har man ju läst på annat håll, att Hitler anpassade sina tal efter publiken, och att han verbalt uttryckte det som åhörarna tänkte och kände men inte kunde verbalisera, varför han möttes av bifall.

En sak som åtminstone jag kan störas av är Hanfstaengls ständiga användande/missbruk av framförallt franska uttryck, men även ord från latin och italienska, som i boken är skrivna i kursiv stil, som męlée, revanche, de rigueur, francs tireurs, deus ex machina och condottieri. Han skriver visserligen i sin inledning att hans konstförlagsfamilj med sina fina rötter hade många internationella kontakter, och berättar:

Citat:
Conversation was heavily interlarded with French expressions. Guests sat on the chaise-longue behind the paravent, with closed rouleaux and the ladies suffered from migraine. The teint was treated with parfum and friends had a rendez-vous for a tęte-ā-tęte in the foyer of the opera.

Han må vara självironisk här, men sedan fortsätter han alltså med oskicket boken igenom. Utöver detta framgår det med all önskvärd tydlighet i hur och vad han skriver att han är elitistisk.

Hanfstaengl berättar att han tycks ha blivit sedd som den som lärde Hitler bordsskick, men förklarar att det inte riktigt var så, även om han introducerade Hitler till diverse familjer från överklassen (i ett försök att få donationer från dem). Han beskriver det snarare som att han försökte influera Hitler under de tidiga åren. Enligt Hanfstaengl var Hitler då fortfarande någorlunda formbar, men så berättar han hur han, Hanfstaengl, än försökte att få Hitler att tona ned antisemitismen samt inse att USA var en makt att räkna med, så misslyckades han gång på gång, medan Hitler istället lyssnade till Rosenberg och Hess (som Hanfstaengl kallar blockheads).

För den som inte vet föll Hanfstaengl i onåd under sent 30-tal och fick fly från Tyskland.
Citera
2024-12-17, 08:42
Medlem
pn222jws avatar
Sensommarmöten - 25 schweiziska noveller...har kommit till delen med rätoromanska författare. En helt underbar novellantologi, många författare beskriver väldigt skickligt och originellt detaljer och historier och karaktärer. (Boken är indelad efter dom fyra riksspråken i CH). Rekommenderas - mycket läsvärd. (Tranans förlag).
Citera
2024-12-29, 19:41
Medlem
NoraKuzmas avatar
Boktitel: Turister i tredje riket (vittnesmål från nazismens framväxt)
Författare: Julia Boyd
Förlag: Albert Bonniers Förlag
Tryckår: 2020

Läst hittills: kapitel 1-11 + förord

Intryck: utifrån dagboksanteckningar, brev författade av turister, fascister, marxister, journalister m.fl. så beskrivs nazismens framväxt under mellankrigstiden och framåt.
Hittills har det varit övervägande beskirvningar av homosexuella turisters upplevelser av Berlin under 20-talet.
Lite otydligt men jag uppfattar det som att det var äldre homosexuella män från främst England som "köpte" sig kärlek bland unga tyskar. Så underlaget är väldigt bias och narrativet hittills är ur ett väldigt snävt perspektiv.
Men vad är annat att vänta av en bok utgiven av Albert Bonniers färlag.
Men det mest intressanta i boken så långt är hur antisemitiskt engelsmän uttrycker sig och att den var mer utbredd i europa än vad man ville/vill erkänna utan man försöker lägga all skuld på nazismen för antisemitismen.

Sedan att allt inte framställs som negativt i det som hände under mellankrigstiden och vid nazismens övertagande av makten och det ger ett annat perspektiv till varför tyskar röstade på nazisterna.

Ungefär som idag när MSM skriver att DJT är "hitler" men det finns orsaker till varför DJT blev vald till USA:s 47:e POTUS. Även DJT har utsatts för flera mordförsök precis som AH. Så det finns vissa paralleller men ändå en avgrundsskillnad djup och bred som en norsk fjord mellan AH och DJT.
Citera
2024-12-29, 19:54
Medlem
NoraKuzmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karolinen97
BERLIN - Slutstriden 1945 av Anthony Beevor läser jag för tillfället.

Tycker av någon anledning att krigets slutfas är intressant att läsa om.

Tyvärr är hans böcker lite långa men det är en bestseller bok av förklarliga skäl.

Berlin Slutstriden 1945 är hans bästa bok.

Som nämnt en bestseller och bättre än hans bok om Stalingrad.
Citera
2024-12-29, 20:01
Medlem
NoraKuzmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wahaha
Kan förstås bero på undermålig översättning, men många gånger ställer ordspråk och fasta uttryck till det rejält.

Engelskan och svenskan är nästan som att jämföra en sjuårings språk med en 45-årig språklärares.
Citera
2025-01-04, 14:32
Medlem
Enormus-kukuss avatar
En saga av Stephen King. Inne på tredje kapitlet och har läst drygt 60 sidor. Hittills har den absolut inte varit dålig och jag är helt klart sugen på att läsa vidare. MEN av det jag läst hittills tycker jag att King skrivit bättre grejer.
Citera
2025-01-29, 07:59
Medlem
Grodregns avatar
Läser just nu Hundra år av ensamhet av Gabriel García Márquez. Har läst ungefär ungefär 75%. Boken är fängslande när man kommer in i den men eftersom att den följer en familj över sju generationer är det i bland svårt att hålla koll på de många karaktärerna.

Jag trodde att jag skulle sluka den fort men trots att jag gillar den har det blivit lite som att börja om varje gång jag jag lyfter upp boken. Det jag uppskattar mest är episoderna av magisk realism som när en karaktär helt utan förklaring lättar från marken och svävar iväg eller när ett regn av gula blommor faller över byn efter att en av karatärerna avlidit.

En sak jag inte hade väntat mig var att boken skulle väcka ett sådant intresse för Colombias och Sydamerikas historia som den gjort. Någon annan som läst den eller något annat av García Márquez? Åsikter? Jag skulle också uppskatta tips på andra läsvärda böcker inom genren magisk realism, eller med sådana inslag.
Citera
2025-02-07, 19:28
Medlem
Pia Tadrups diktsamling Dagen ditt ljus.

Har läst typ 70% av boken.

Tydligt modernistiska dikter. Sensuella, vackra. Inte samma misstänksamhet mot språket som i mkt svensk poesi från samma tidsperiod.
Citera
2025-02-10, 18:39
Medlem
Finns det någon här som läser: https://sv.wikipedia.org/wiki/George...%C3%B6rfattare)

Läste hans bok "Celibates" för ett tag sedan och fick blodad tand!
Citera
Igår, 16:14
Medlem
Grodregns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HellsingStar
Pia Tadrups diktsamling Dagen ditt ljus.

Har läst typ 70% av boken.

Tydligt modernistiska dikter. Sensuella, vackra. Inte samma misstänksamhet mot språket som i mkt svensk poesi från samma tidsperiod.

Vad menar du med misstänksamhet mot språket? Jag är inte bekant med med Pia Tafdrup eller dansk poesi.
Citera
Idag, 10:41
Medlem
Grodregns avatar
Läser just nu Raymond Chandlers The big Sleep. Har läst ungefär två tredjedelar. I min enfald trodde jag att jag var duktig på engelska men chandlers 30-tals noirdeckarspråk är inte helt lätt att tyda.

Jag uppskattar främst karaktärerna, historien och karaktärernas motiv till att de gör som de gör är ganska otydliga. Jag hörde den som ljudbok på svenska när jag var barn och minns det som en en starkare upplevelse.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in