2012-12-26, 14:16
Medlem
Gamblors avatar
Läser "1984" av George Orwell. Det går sakta framåt, mest för att jag inte tar mig tid att sitta ner och läsa ordentligt. Lever hittills upp till de enorma förväntningar jag byggt upp de senaste åren.
Citera
2012-12-26, 17:40
Medlem
Knarkarjävlars avatar
Precis börjat på Knausgårds fjärde del av Min kamp. Texten flyter på bra, precis som i de tidigare delarna av romansviten. Jag känner igen mig själv i en del den unge Knausgårds tankar och många av de författare som han nämner som viktiga för honom, har även jag haft mycket nöje av att läsa. Jag tycker också att han har bättre och fler miljöbeskrivningar i denna del, än i de tidigare delarna.

Vid sidan av Min kamp är jag nästan klar med omläsningen av Östergrens Gentlemen (en bok som för övrigt Knausgård nämner i sin bok). Den höll definitivt för en omläsning, Östergren är en god berättare och jag gillar hans språk. Men den var inte fullt så fängslande denna gång som den var första gången.
Citera
2012-12-26, 19:09
Medlem
Rakiis avatar
Den vedervärdige mannen från Säffle - Sjöwall -Wahlöö.
Citera
2012-12-27, 11:27
Medlem
jimmyfingerss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Den vedervärdige mannen från Säffle - Sjöwall -Wahlöö.

Vad tycks? Har den i min hylla.
Citera
2012-12-27, 11:30
Medlem
jimmyfingerss avatar
Easy Riders, Raging Bulls av Peter Biskind. En överblick av 70-talets Hollywood, framförallt regisösserna. Jag är ungefär halvvägs igenom ca 450 sidor. Intressant sammanfattning av den eran, med bland andra Coppola, Scorsese, Peckinpah, Lucas, Spielberg, Friedkin... Den är lite väl svepande ibland, men det är förståeligt med tanke på hur mycket som ska rymmas. En bra språngbräda om man sedan vill fördjupa sig i enskilda filmskapare.
Citera
2012-12-27, 12:07
Medlem
Catherine the Great -portrait of a woman av Robert K. Massie.

Inte så bra som hans biografi över Peter den Store - å andra sidan är den väl oöverträffbar.
Citera
2012-12-28, 14:24
Medlem
Moltas666s avatar
För tillfället har jag två böcker på gång.

- Ett kort uppehåll på vägen från Auschwitz - skriven av Göran Rosenberg.

- Mullvaden (Tinker Tailor Soldier Spy) - skriven av John Le Carré.

Den sistnämnda har jag läst tidigare (många gånger) men var tvungen att läsa den igen för att rensa hjärnan från dom dåliga vibbar jag fick av den ganska sunkiga filmen (som jag sett tre gånger).
Citera
2012-12-28, 22:31
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jimmyfingers
Easy Riders, Raging Bulls av Peter Biskind. En överblick av 70-talets Hollywood, framförallt regisösserna. Jag är ungefär halvvägs igenom ca 450 sidor. Intressant sammanfattning av den eran, med bland andra Coppola, Scorsese, Peckinpah, Lucas, Spielberg, Friedkin... Den är lite väl svepande ibland, men det är förståeligt med tanke på hur mycket som ska rymmas. En bra språngbräda om man sedan vill fördjupa sig i enskilda filmskapare.

Dokumentärfilmen som bygger på boken rekommenderas starkt också!
Citera
2012-12-28, 23:03
Medlem
EddieGeins avatar
Finns det några ''Vilken bok läste du senast?''- och ''Vilken bok ska du läsa nu?'' trådar?
Hur som helst, läste precis klart Kerouac's ''På Drift'' och funderar på att sätta igång att läsa Bukowski's ''Faktotum''.
Citera
2012-12-29, 19:18
Medlem
Tredje boken(Svärdets makt) i serien "Sagan om is och eld" började jag på idag. Läste klart tvåan tidigare idag och i mitt tycke var den bättre än 1:an, hoppas serien kan fortsätta i samma riktning.
Citera
2012-12-29, 19:26
Medlem
Började på tranans utgåva av Thomas Bernhards självbiografiska svit vilken de givit ut under titeln "Självbiografierna". Det är m.a.o. dags för omläsning av bland det mest fantastiska jag någonsin läst. Bara öppningsmeningen gör en helt varm i kroppen.
Citera
2012-12-29, 19:28
Bannlyst
Läser förtillfället karl xii bengt liljegren, och jag gillar det lilla jag har läst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in