Citat:
Ursprungligen postat av NoTruce
Förstår man något av ekonomitugget utan att ha pluggat i ämnet?
Här kan du läsa hans artiklar hos SvD och här nedan finner du några recensioner:
Recensioner från
kunder hos Adlibris:
Citat:
Felaktigt såld (Betyg: 1/5)
* Ge ut Cervankas kåserier i bokform = Bra idé
* Låtsas att det inte är ompublicering = Dålig idé
* Medvetet beskriva boken som något helt annat = Bedräglig idé
Min gissning är att den som skrivit copy/omslagstext med mera aldrig sett boken. Kanske var idén att skriva precis den boken som beskrivs men så blev det en ompublicering för att fixa deadline. Inte vet jag. Innehållet är kul och delvis lärorikt. Men det har noll med beskrivningen att göra.
av*Mattias, 2012-07-03
Citat:
Mycket ytlig och luddig (Betyg: 1/5)
Har läst boken och kan inte ge den några bra recensioner. Den är mycket ytlig och man kan väl mer betrakta den som ett kåserande om pengar. I stil med det han brukar skriva på SVD, slår på "stora trumman" men kommer aldrig fram till några väsentligheter när det gäller hur vårt penningsystem fungerar egentligen.
Han tar t.ex INTE upp...
1. Hur våra pengar SKAPAS annat som en väldigt luddig förklaring av multiplikatormodellen. Att pengar lånas in och ut och sedan in ett antal gånger och sedan så finns det plötsligt mycket mer pengar än i från början.
INTE ett ord om att det är utlåningen som skapar inlåningen och att detta sker i ETT ENDA steg och inte alls som den felaktiga multiplikatormodellen förklarar..
2. Inte ett ord om hur centralbankspengar (baspengar) och bankpengar (krediter) samverkar i Riksbankens betalsystem RIX.
3. Inte ett ord om den exponentiella funktionen av räntan (har inte hittat något i varje fall)
Så tyvärr så ger den absolut ingenting för den som vill sätta sig in i vad pengar är eller hur det fungerar.
av*JG, 2012-06-26
Citat:
Gamla Kåserier (Betyg: 3/5)
Jag trodde verkligen att boken skulle handla om vad pengar är, och att Cervenka skulle reda ut alla turer i diverse stödlån, garantier och andra typer av penga-skapande som skett allt oftare. Tyvärr är boken bara en samling av hans kåserier som tidigare publicerats i Svenska Dagbladet (gratis på webben). Kanske en eller två av kåserierna rör "vad är pengar", resten är allmänt missnöje med bonus och liknande. Läsvärt om du inte läste kåserierna då de publicerades, övriga kan hoppa över denna bok. Naturligtvis borde jag misstänkt detta då en ny bok kommer direkt på pocket...
av*chaing, 2012-06-25
Citat:
Ytlig (Betyg: 2/5)
Om du väntat dig en djup bok om konceptet pengar så är detta inte rätt bok.
Efter att jag kommit halvvägs in i boken insåg jag att den mestadels bestod av klagan över bonusar till företagsledare, ja ni vet själva vilken typ av snack jag menar. Då tappade jag sugen att läsa.
Annars gillar jag författarens andra texter, men det verkar som om han har överanalyserat sin målgrupp och anpassat innehållet och språket för att nå största möjliga kundgrupp, vilket gjort att han alienerat sin normala läsarkrets.
av*JT, 2012-06-20
Så det verkar ganska onödigt att köpa boken, bättre att låna den eller helt enkelt läsa hans artiklar på internet.
Edit
Eftersom jag själv inte har läst någonting över huvud taget av denne herre, och har faktiskt hört en del bra om den här boken från en del användare här på Flashback, så kanske det inte vore så dumt köpa kåserisamlingen och läsa dem (om han nu har plockat ut guldkornen).