2013-12-17, 22:46
Medlem
Skaraborg2s avatar
Ett annat lands pass?

Citat:
Ursprungligen postat av Psykosomalisk
Men då hade väl knappast kontraspionagemannen själv använt detta som argument, tycker man.

Det falska passet (för vilken nationalitet det nu var utfärdat i) skulle ju inte användas på svensk mark.

Man får väl utgå ifrån att Sundelin hört sig för hos personer med adekvat kompetens, annars kan vi ju sitta och ifrågasätta precis allting. (Vilket naturligtvis är tillåtet att göra för den som orkar det... )

Naturligtvis så skulle aldrig ett annat lands pass än hans svenska ha använts på svensk mark. Skulle BJ, mot all förmodan, ha haft ett annat lands pass så var nog detta ett äkta sådant. Äkta till så vida att det var äkta vara men med falska uppgifter.

Dock tror jag inte att Bosse hade ett annat pass "vid sidan om". Vilka länder skulle kunna i s f ha utfärdat ett sådant åt honom? Efter vad Veriori har berättat så verkar det ju inte troligt att Albanien skulle ha gjort det? Jugoslavien? Rumänien?

Vid mina telefonsamtal med honom så har i a f jag utgått ifrån att Sundelin har hört sig för hos personer med adekvat kompetens och erfarenhet. Han har av vad jag har förstått ett mycket stort kontaktnät.
Senast redigerad av Skaraborg2 2013-12-17 kl. 22:50.
Citera
2013-12-18, 08:03
Medlem
Skaraborg: Ingen har sagt sig veta att Bosse hjälpte Albaniens ambassad med språklektioner eller tolkning. Det fanns ett par tolkar som jobbade med albanska i Stockholm, men de kunde inte ambassaden utnyttja. En hade militär anknytning, var en svensk språkintresserad som fått ett avskedbrev från en albansk sjöman som begått självmord att brottas med. Tror det var på 60-talet. Så kom han in på albanska, jag tänkte inte på honom tidigare. Vet inte om han lever numera, troligen inte. Tala språket kunde han knappast, bara göra skriftliga översättningar. I övrigt albaner som hoppade in som tolkar, de var alla fientliga mot regimen i Tirana.
Jag själv blev rådfrågad per telefon i språkfrågor någon enstaka gång. Men jag bodde långt från Stockholm.
RAPID
Citera
2013-12-18, 08:41
Medlem
Hypotesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av quality1939
Hur Säpo skulle reagera ifall BJ reste utomlands med ett albanskt pass? De skulle knappast reagerat alls - eftersom de inte hade fått kännedom om det, då passet givetvis var falskt.

Orsakerna till Säpo:s sekretessbeläggning av delar av BJ:s akt kan givetvis vara flera. Kanske inte just dera arbetsmetoder skulle lida skada, ifall allt material i akten släpptes. Mer troligt är, att deras informatörer i kretsen av BJ skulle röjas och riskera att utsättas för trakasserier.

Det sistnämnda håller jag med dig om.

Det förstnämnda dras med logisk problematik, vad säger att passet - om BJ nu hade ett sådant - skulle vara falskt, vidare, vad säger att SÄPO inte samarbetade med andra västmakters säkerhetstjänster och därigenom fick reda på det.

Det här med ett extra pass har fått alldeles för stora proportioner, det finns inga indikationer på att BJ skulle ha haft ett sådant, därtill är det enligt forskning inte något som förefaller vanligt. Därtill bör BJ, om han nu var involverad i någon agenthistoria, inte ha varit så pass lierad att han utrustades med ett extra pass.

Klart är i vart fall att normal medborgaren inte finns med i SÄPO register, vare sig nu eller på 70-talet. Klart är också att sannolikheten för att en självmordskandidat ska vara registrerad av SÄPO är låg. Klart är också att förekomst i SÄPO:s register indikerar något - dvs. det fanns fler än oss som såg BJ som en potentiell agent. Personer som sannolikt har viss erfarenhet av det.

Ytterligare kunskapskälla: När BJ dödförklarades, hur gick det till? Producerades det någon dokumentation med motivering?
Citera
2013-12-18, 09:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hypotesus
Ytterligare kunskapskälla: När BJ dödförklarades, hur gick det till? Producerades det någon dokumentation med motivering?

Jag har inte svar på frågan i sig, dock kan jag ge en knuff i rätt riktning. Stockholms tingsrätt fattade beslut om dödförklaring den 12 augusti 1987 (dnr Ä 118/86) efter att fastern i Uppsala ansökt om detta. Akten finns inte längre kvar hos tingsrätten utan har lämnats över till Stockholms stadsarkiv. Jag har inte själv läst mer än tingsrättens beslut som hänvisar till 25 kap. 5 § ärvdabalken som aktuellt lagrum.
Senast redigerad av Rotfuchs 2013-12-18 kl. 09:29.
Citera
2013-12-18, 13:18
Medlem
Skaraborg2s avatar
Tolkfrågor.

Citat:
Ursprungligen postat av Veriori
Skaraborg: Ingen har sagt sig veta att Bosse hjälpte Albaniens ambassad med språklektioner eller tolkning. Det fanns ett par tolkar som jobbade med albanska i Stockholm, men de kunde inte ambassaden utnyttja. En hade militär anknytning, var en svensk språkintresserad som fått ett avskedbrev från en albansk sjöman som begått självmord att brottas med. Tror det var på 60-talet. Så kom han in på albanska, jag tänkte inte på honom tidigare. Vet inte om han lever numera, troligen inte. Tala språket kunde han knappast, bara göra skriftliga översättningar. I övrigt albaner som hoppade in som tolkar, de var alla fientliga mot regimen i Tirana.
Jag själv blev rådfrågad per telefon i språkfrågor någon enstaka gång. Men jag bodde långt från Stockholm.
RAPID

Bra. Då är det bekräftat att ingen har sagt sig veta om Bosse användes av Albaniens ambassad som tolk.

När du själv blev rådfrågad per telefon någon enstaka gång kom denna förfrågan/förfrågningar då från Albaniens ambassad?
Citera
2013-12-18, 16:33
Medlem
Hypotesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Bra. Då är det bekräftat att ingen har sagt sig veta om Bosse användes av Albaniens ambassad som tolk.

När du själv blev rådfrågad per telefon någon enstaka gång kom denna förfrågan/förfrågningar då från Albaniens ambassad?

Minns jag fel eller har det inte sagts i tråden att BJ uttalat att han inte längre blev uppbjuden till ambassaden lika ofta eller något i stil med det?

Rent konkret - bortsett från det logistiska - hur gick det till när man skulle resa till Albanien på 70-talet? Vilka tillstånd krävdes? Informella? Formella? Vem/vilka kontaktade man - ambassaden givet - men några fler? Någon specifik person?
Citera
2013-12-18, 16:43
Medlem
Skaraborg2s avatar
Ambassaden och Bosse.

Citat:
Minns jag fel eller har det inte sagts i tråden att BJ uttalat att han inte längre blev uppbjuden till ambassaden lika ofta eller något i stil med det?

Rent konkret - bortsett från det logistiska - hur gick det till när man skulle resa till Albanien på 70-talet? Vilka tillstånd krävdes? Informella? Formella? Vem/vilka kontaktade man - ambassaden givet - men några fler? Någon specifik person?

Veriori har berättat här att BJ hade sagt till honom att ambassaden besökte han numera inte så ofta. Detta skulle han ha sagt en kort tid innan försvinnandet. Han hade också givit Veriori en märklig blick när han sa detta.

Det andra som du funderar över kan säkert Veriori ge svar på.
Citera
2013-12-18, 17:54
Medlem
Hypotesuss avatar
Citat:
Veriori har berättat här att BJ hade sagt till honom att ambassaden besökte han numera inte så ofta. Detta skulle han ha sagt en kort tid innan försvinnandet. Han hade också givit Veriori en märklig blick när han sa detta.

Det andra som du funderar över kan säkert Veriori ge svar på.

Tack!

Med tanke på diplomatisk immunitet, undrar om polisen valde bort att höra ambassadpersonal öht?
Citera
2013-12-18, 17:56
Medlem
Hypotesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rotfuchs
Jag har inte svar på frågan i sig, dock kan jag ge en knuff i rätt riktning. Stockholms tingsrätt fattade beslut om dödförklaring den 12 augusti 1987 (dnr Ä 118/86) efter att fastern i Uppsala ansökt om detta. Akten finns inte längre kvar hos tingsrätten utan har lämnats över till Stockholms stadsarkiv. Jag har inte själv läst mer än tingsrättens beslut som hänvisar till 25 kap. 5 § ärvdabalken som aktuellt lagrum.

Tack Rothfuchs!

Med tanke på att det var fastern som begärde dödförklaringen och att en annan släkting vidtalats borde där inte stå något nytt dock.
Citera
2013-12-18, 18:27
Medlem
Skaraborg2s avatar
Inte många personer kom att bli hörda.

Citat:
Tack!

Med tanke på diplomatisk immunitet, undrar om polisen valde bort att höra ambassadpersonal öht?

Eftersom polisen inte kom att höra Bosses grannar samt inte många personer som fanns runt honom så lär de knappast ha förhört ambassadpersonal.

Märkligt att så personer som fanns runt honom kom att bli hörda. Det fanns ju en hel del sådana med tanke på hur aktiv Bosse hade varit i dessa kretsar.
Citera
2013-12-18, 19:23
Medlem
Citat:
Det sistnämnda håller jag med dig om.

Det förstnämnda dras med logisk problematik, vad säger att passet - om BJ nu hade ett sådant - skulle vara falskt, vidare, vad säger att SÄPO inte samarbetade med andra västmakters säkerhetstjänster och därigenom fick reda på det.

Det här med ett extra pass har fått alldeles för stora proportioner, det finns inga indikationer på att BJ skulle ha haft ett sådant, därtill är det enligt forskning inte något som förefaller vanligt. Därtill bör BJ, om han nu var involverad i någon agenthistoria, inte ha varit så pass lierad att han utrustades med ett extra pass.

Klart är i vart fall att normal medborgaren inte finns med i SÄPO register, vare sig nu eller på 70-talet. Klart är också att sannolikheten för att en självmordskandidat ska vara registrerad av SÄPO är låg. Klart är också att förekomst i SÄPO:s register indikerar något - dvs. det fanns fler än oss som såg BJ som en potentiell agent. Personer som sannolikt har viss erfarenhet av det.

Om BJ skulle ha försetts med ett annat lands pass, måste det ha varit falskt åtminstone såtillvida att han ju inte var medborgare i det landet, eller hur? Sedan skulle det väl te sig märkligt, ifall en Bo Jansson skulle ha rest på ett albanskt pass t. ex., eller hur?

Visst har Säpo ett samarbete med andra västmakters säk.-tjänster - men det innebär naturligtvis inte att de vet allt som sker!

Nej, "normalmedborgaren" återfanns visserligen inte i Säpo:s register vid denna tid, men säkerligen tusentals, kanske tiotusentals personer, som klassats som allt från säkerhetsrisker till vänsterextremister. Du kan absolut inte dra slutsatsen, att t. ex. Säpo skulle sett BJ som en potentiell agent, bara för att han fanns i deras register!

Sannolikheten för att en "självmordskandidat" skulle återfinnas i Säpo:s register är troligen generellt sett låg. Men vad vill du ha sagt med det? Sannolikheten, att en människa ska begå självmord är också låg överlag, då en 1.500-2.000 personer per år avlider på det sättet. Men, som en annan initierad tidigare sagt, är självmord den vanligaste orsaken till försvinnanden. Din statistiska utläggning är alltså knappast särskilt vederhäftig.

BJ:s dödförklaring var helt i linje med gällande regler; tio år efter försvinnandet brukar dödförklaring normalt ske. Det fanns, vad vi vet, ingen särskild motivering avseende BJ.s situation vid försvinnandet.
Citera
2013-12-18, 19:35
Medlem
Citat:
Eftersom polisen inte kom att höra Bosses grannar samt inte många personer som fanns runt honom så lär de knappast ha förhört ambassadpersonal.

Märkligt att så personer som fanns runt honom kom att bli hörda. Det fanns ju en hel del sådana med tanke på hur aktiv Bosse hade varit i dessa kretsar.

Nej, det fanns ju objektivt sett ingen anledning för polisen att hantera ärendet som annat än just ett försvinnande. Visserligen hade BJ utåt inte visat några "tecken på livsleda", som det skrivs i polisutredningen - men det fanns heller inga som helst uppgifter om någon hotbild mot honom, eller tecken på att han skulle ha bragts om livet.

BJ hade ju inga nära anhöriga. Ingen flickvän eller nära vänner. Arbetskamraten W hördes av polisen, liksom MN, som anmält BJ som försvunnen redan efter ett par dagar. Vilka ytterligare personer borde ha hörts? Jag ställer mig tveksam till om man kan begära, att grannarna skulle ha hörts i den här typen av ärende. Och albanska ambassaden? Nej, det vore inte rimligt.

Däremot borde man direkt ha infört en artikel i dagspressen, för att bättre nå ut till allmänheten - inte endast i den veckotidning som skedde (artiklarna i dagspressen kom ju först -77).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in