Citat:
Ursprungligen postat av
BMI19
1976 angavs en inresa till Sassnitz 9:e juli med datum o s v enligt "09 07 7/6 14 E". Även utresan senare angavs enligt samma sätt. Detta kan ha varit en tillfällighet
1978 anges en inresa till Warnemunde den 24:e mars med ett nytt sätt "24 03
8 1 7 E". Detta senare sätt fanns sedan i alla stämplar jag har åtminstone in på 80-talet både för DDR och Tjeckoslovakien.
Min fråga till dig: Ser datumet i Dreiwitz-stämpel ut exakt så som du beskriver det eller är det en tolkning du gör? Ursäkta att jag är lite petig
Inresestationen "Warn"*** som du nämnde tidigare kan vara Warnemunde. Dit kunde man åka båt från Sverige.
Ett Dreiwitz ligger nära 6,2 mil från treriksröset Tyskland, Polen och Tjeckien.
Ingen fara här skall vi vara petiga. Stämpeln från Dreiwitz ser exakt likadan ut som t.ex. stämplarna från BhfFriedrichstr. och "Warn" (ev. Warnemunde) förutom det som har stämplats efter datumet.
Stämplarna från "Semestervisat" och "Fredrikvisat" ser likadana ut. Stämplarna från "Oktobervisat" ser helt annorlunda ut.
Datumstämpeln från Dreiwitz ser exakt ut så här:
29 09 7/5. Detta ser man klart och tydligt faktiskt. Årtalet ser alltså mer ut som datumet den 7/5. Siffrorna "7" och "5" är betydligt mindre än i själva datumet. Efter detta
tror jag det står
1 4 O.
Ja jag tänkte också på Warnemunde när jag såg bokstäverna "Warn". Känner också till att man kunde åka färja dit.
Intressant det du skriver om Dreiwitz. Vad kan han ha haft där att göra?