2013-09-16, 19:19
Medlem
Skaraborg2s avatar
Östtyska stämplar.

Citat:
Ursprungligen postat av BMI19
1976 angavs en inresa till Sassnitz 9:e juli med datum o s v enligt "09 07 7/6 14 E". Även utresan senare angavs enligt samma sätt. Detta kan ha varit en tillfällighet
1978 anges en inresa till Warnemunde den 24:e mars med ett nytt sätt "24 03 8 1 7 E". Detta senare sätt fanns sedan i alla stämplar jag har åtminstone in på 80-talet både för DDR och Tjeckoslovakien.
Min fråga till dig: Ser datumet i Dreiwitz-stämpel ut exakt så som du beskriver det eller är det en tolkning du gör? Ursäkta att jag är lite petig

Inresestationen "Warn"*** som du nämnde tidigare kan vara Warnemunde. Dit kunde man åka båt från Sverige.
Ett Dreiwitz ligger nära 6,2 mil från treriksröset Tyskland, Polen och Tjeckien.

Ingen fara här skall vi vara petiga. Stämpeln från Dreiwitz ser exakt likadan ut som t.ex. stämplarna från BhfFriedrichstr. och "Warn" (ev. Warnemunde) förutom det som har stämplats efter datumet.

Stämplarna från "Semestervisat" och "Fredrikvisat" ser likadana ut. Stämplarna från "Oktobervisat" ser helt annorlunda ut.

Datumstämpeln från Dreiwitz ser exakt ut så här: 29 09 7/5. Detta ser man klart och tydligt faktiskt. Årtalet ser alltså mer ut som datumet den 7/5. Siffrorna "7" och "5" är betydligt mindre än i själva datumet. Efter detta tror jag det står 1 4 O.

Ja jag tänkte också på Warnemunde när jag såg bokstäverna "Warn". Känner också till att man kunde åka färja dit.

Intressant det du skriver om Dreiwitz. Vad kan han ha haft där att göra?
Senast redigerad av Skaraborg2 2013-09-16 kl. 19:21.
Citera
2013-09-16, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hypotesus
Jag instämmer å det starkaste i undran ovan. Dagstripper till Östtyskland kan knappast ha varit vanliga bland svenska medborgare, än mindre vanligt lär tre besök inom tio månader ha varit. Östtyskland var inte precis något gemytligt semesterparadis, ända rimliga är att BJ hade något/några konkreta ärenden dit, frågan är i så fall vilket/vilka ärenden?
En förklaring till de många resorna till DDR skulle kunna vara att BJ träffade någon person som han tyckte om väldigt mycket. Även ett kort möte skulle då vara värt besväret att resa dit. Personen ifråga behöver inte ha varit från DDR utan det kan ha varit en praktisk mötesplats. Av erfarenhet från en närstående vet jag att sådana relationer inte brukade sluta lyckligt. Ursäkta den anekdotiska evidensen där...
Citera
2013-09-16, 20:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Ingen fara här skall vi vara petiga. Stämpeln från Dreiwitz ser exakt likadan ut som t.ex. stämplarna från BhfFriedrichstr. och "Warn" (ev. Warnemunde) förutom det som har stämplats efter datumet.

Stämplarna från "Semestervisat" och "Fredrikvisat" ser likadana ut. Stämplarna från "Oktobervisat" ser helt annorlunda ut.

Datumstämpeln från Dreiwitz ser exakt ut så här: 29 09 7/5. Detta ser man klart och tydligt faktiskt. Årtalet ser alltså mer ut som datumet den 7/5. Siffrorna "7" och "5" är betydligt mindre än i själva datumet. Efter detta tror jag det står 1 4 O.

Ja jag tänkte också på Warnemunde när jag såg bokstäverna "Warn". Känner också till att man kunde åka färja dit.

Intressant det du skriver om Dreiwitz. Vad kan han ha haft där att göra?

Hittade följande bilder på visastämplar från DDR, är det möjligtvis såhär dom kan se ut hos BJ och är det så att den ena visastämpeln inte alls ser ut så?
http://www.flickr.com/photos/redisch/3653941620/
http://2.bp.blogspot.com/_CHrKKDU929..._stamps_in.jpg
http://1.bp.blogspot.com/_CHrKKDU929...stamps_out.jpg
http://upload.wikimedia.org/wikipedi...a_Pass_DDR.jpg
Citera
2013-09-16, 20:41
Medlem
I f.d. DDR finns två framstående albanologer, Dr. Wilfried Fiedler och Dr. Oda Buchholz. Jag har träffat båda 1977 i Kosovo och är övertygad om att Bosse också träffade dem. Minns inte säkert om han nämnde dem efter seminariet 1975, där de säkerligen var med, men jag tror det. Problemet är att få tag i dem. Har letat efter Fiedler på Facebook, det finns flera med det namnet men de tycks inte vara de rätta. Han finns i Wikipedia och där kan man se att han är född 1933 och bosatt i Meissen i östra Tyskland.
Får jag tag in någon av dem kanske de kan ge upplysningar. Men jag vet inte hur jag ska göra, möjligen kan jag fråga en annan albanolog, bosatt i västra Tyskland. Med honom är jag mer bekant.
RAPID
Citera
2013-09-16, 21:28
Medlem
Hypotesuss avatar
Citat:
En förklaring till de många resorna till DDR skulle kunna vara att BJ träffade någon person som han tyckte om väldigt mycket. Även ett kort möte skulle då vara värt besväret att resa dit. Personen ifråga behöver inte ha varit från DDR utan det kan ha varit en praktisk mötesplats. Av erfarenhet från en närstående vet jag att sådana relationer inte brukade sluta lyckligt. Ursäkta den anekdotiska evidensen där...

Fullt möjligt, men likväl så finns det inget som stödjer detta. I det sammanhanget hade det varit ytterst intressant att ha fått ta del av BJ:s brevkorrespondens. Jag tror emellertid på en mer foliehattbetonad förklaring än kärlek.
Citera
2013-09-16, 21:29
Medlem
Hypotesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Veriori
I f.d. DDR finns två framstående albanologer, Dr. Wilfried Fiedler och Dr. Oda Buchholz. Jag har träffat båda 1977 i Kosovo och är övertygad om att Bosse också träffade dem. Minns inte säkert om han nämnde dem efter seminariet 1975, där de säkerligen var med, men jag tror det. Problemet är att få tag i dem. Har letat efter Fiedler på Facebook, det finns flera med det namnet men de tycks inte vara de rätta. Han finns i Wikipedia och där kan man se att han är född 1933 och bosatt i Meissen i östra Tyskland.
Får jag tag in någon av dem kanske de kan ge upplysningar. Men jag vet inte hur jag ska göra, möjligen kan jag fråga en annan albanolog, bosatt i västra Tyskland. Med honom är jag mer bekant.
RAPID

Detta låter som en trovärdig anledning för BJ att åka till DDR. Återigen vore tillgång till BJ:s personliga brevkorrespondens ovärderlig för vidare ledtrådar.
Citera
2013-09-16, 22:44
Medlem
Skaraborg2s avatar
Östtyska visas och passtämplar.

Citat:
Ursprungligen postat av Kamratuppfostran
Hittade följande bilder på visastämplar från DDR, är det möjligtvis såhär dom kan se ut hos BJ och är det så att den ena visastämpeln inte alls ser ut så?
http://www.flickr.com/photos/redisch/3653941620/
http://2.bp.blogspot.com/_CHrKKDU929..._stamps_in.jpg
http://1.bp.blogspot.com/_CHrKKDU929...stamps_out.jpg
http://upload.wikimedia.org/wikipedi...a_Pass_DDR.jpg

Tack för bilder på olika östtyska visa och stämplar. Vissa likheter finns t.ex. på visat men Bosses ser annorlunda ut. Vad de kan ha haft för färg på hans stämplar vet jag inte eftersom jag har kopior.

Stämplarna för in och utresa finns några likheter med hans men skiljer sig ändock en hel del.

De du postade är från 1980-talet och hans var ju från 1974 och 1975.
Senast redigerad av Skaraborg2 2013-09-16 kl. 22:49.
Citera
2013-09-16, 22:52
Medlem
Skaraborg2s avatar
En praktisk mötesplats?

Citat:

Detta kan vara fullt möjligt. Nej personen ifråga behöver inte alls ha varit från DDR utan mera att landet kom att användas som en praktisk mötesplats.

Var då DDR ett bra land att träffas i?
Citera
2013-09-16, 23:01
Medlem
Skaraborg2s avatar
Sommaren 1972 i Södermanland.

Citat:
Ursprungligen postat av Veriori
RAPID

Detta kan också ha varit ett skäl till att BJ besökte DDR så ofta 1974-75.

Förresten så har en kopia på ett foto på dig och Bosse. Detta är taget på en liten ort utanför en stad i Södermanland sommaren 1972.

Där ser man er båda sitta på en soffa utanför ett tegelhus. Bosse sitter något vänd med armbågen på ryggstödet och tittar in i kameran och verkar ha ett småleende på läpparna. Du sitter till höger om honom på samma utomhussoffa.

Bosse har på sig en ljus kortärmad skjorta med mörka rutor. Byxorna är också mörka.

Fotografens namn är D. Osmani.

Du kanske minns detta möte även om det är över 40 år sedan?
Senast redigerad av Skaraborg2 2013-09-16 kl. 23:17.
Citera
2013-09-16, 23:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hypotesus
Fullt möjligt, men likväl så finns det inget som stödjer detta. I det sammanhanget hade det varit ytterst intressant att ha fått ta del av BJ:s brevkorrespondens. Jag tror emellertid på en mer foliehattbetonad förklaring än kärlek.

Helt sant, man kan forma de pusselbitar som saknas nästan som man vill. Själv skulle jag nog mest föredra den alternativa verklighet där Bosse drack upp kaffet, lade upp plånbok och klocka samt SL-remsa på hyllan, sparkade av sig de slitna tofflorna, tog på sig jacka och skor, stängde dörren bakom sig och gick ut i vårsolen på Folkungagatan för att starta ett helt nytt liv någon annanstans i världen utan arv och andra jordiska band med sitt förflutna. Det finns förstås ingenting som stöder den hypotesen heller.
Citera
2013-09-17, 08:36
Medlem
Citat:
Helt sant, man kan forma de pusselbitar som saknas nästan som man vill. Själv skulle jag nog mest föredra den alternativa verklighet där Bosse drack upp kaffet, lade upp plånbok och klocka samt SL-remsa på hyllan, sparkade av sig de slitna tofflorna, tog på sig jacka och skor, stängde dörren bakom sig och gick ut i vårsolen på Folkungagatan för att starta ett helt nytt liv någon annanstans i världen utan arv och andra jordiska band med sitt förflutna. Det finns förstås ingenting som stöder den hypotesen heller.

Nej, och utan pass var det säkert rätt besvärligt. Om han inte fick hjälp av hemliga agenter förstås.
Citera
2013-09-17, 10:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Detta kan vara fullt möjligt. Nej personen ifråga behöver inte alls ha varit från DDR utan mera att landet kom att användas som en praktisk mötesplats.

Var då DDR ett bra land att träffas i?

Nej, jag vet just inte om DDR var en speciellt lämplig plats för möten inkognito så att säga. Egentligen ville jag med mitt hypotetiska, ute på tunn is- inlägg, ge liv åt ett alternativ till att BJ med sina många resor till Östeuropa och DDR nödvändigtvis skulle vara en skum figur. Det kan vid sidan av ren upptäckarglädje ha funnits andra högst mänskliga intressen nämligen personliga vänskaper och t o m kanske kärlek. Jag vet personer som gjorde minst lika omfattande egna resor i dessa länder utan att ens vara särskilt politiskt intresserade. Att som exempelvis DDR-medborgare eller tjeckisk dito ha egna personliga kontakter med människor från väst var inte helt okomplicerat och allra minst om det handlade om starkare känslor. Då behövdes det säkert lite påhittighet när det gäller var och hur man arrangerade sina möten.
I fallet BJ så har jag förstås ingen underbyggnad för någon hypotes om skälet till hans mer intensiva resor. Kärlekstemat var alltså egentligen bara avsett att ställa saker på sin spets för att visa att människor inte behöver vara exvis agenter för att deras resmönster skall framstå som suspekta för en eftervärld som glömt hur det var. Som någon redan påpekat långt bakåt i tråden så visar väl bara det faktum att dessa resor finns öppet redovisade i passet att det inte behöver ha varit så skumt. Sedan finns det alltid en logisk möjlighet att det existerat ett andra pass men för att få fram stöd för en sådan hypotes får man nog vara beredd på att mycket arbete återstår.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in