2014-10-28, 10:23
Medlem
Skaraborg2s avatar
Det albanska språket.

Citat:
Ursprungligen postat av hoxha
Vad dog hon av? Vi har ju det envisa ryktet om att bägge föräldrarna dött i en olycka, jag fick för mig att hon gjorde det.

Båda hans föräldrar avled i olika sjukdomar. Det finns med sedan förut i tråden men denna har ju växt ut ganska ordentligt. Detta var ett envist rykte att åtminstone modern skulle ha avlidit i en olycka men detta stämmer inte. Enligt Bosses kusin så har jag för mig att modern avled i cancer och fadern i tbc.

Enligt kusinen så var föräldrarna mycket måna om sonen.

Jag tror att en av orsakerna, som jag har skrivit förut, var just hans färdigheter i det albanska språket.
Senast redigerad av Skaraborg2 2014-10-28 kl. 10:28.
Citera
2014-10-28, 11:05
Medlem
gubbroras avatar
Citat:
Jag tror att en av orsakerna, som jag har skrivit förut, var just hans färdigheter i det albanska språket.

Hur menar du att kunskaperna i Albanska skulle ha ett samband med försvinnandet ?
Citera
2014-10-28, 11:16
Medlem
Skaraborg2s avatar
Albanska.

Citat:
Ursprungligen postat av gubbrora
Hur menar du att kunskaperna i Albanska skulle ha ett samband med försvinnandet ?

Ja, det menar jag. Inte enbart kanske men en starkt bidragande orsak. Har tagit upp detta vid ett flertal tillfällen förut i den här tråden.
Senast redigerad av Skaraborg2 2014-10-28 kl. 11:23.
Citera
2014-10-29, 01:13
Medlem
Skaraborg2 skriver:

"Jag har hela tiden tyckt att det har varit mycket märkligt att åka till Island hela två gånger under ett och samma år. Island var inget större turistland för svenskar för ca 40 år sedan. Dessutom var det dyrt att ta sig dit samt levnadsomkostnaderna låg på ca samma nivå som här. Man kan fråga sig hur många svenskar reste till Island då Bosse gjorde det 1975? Dessutom två gånger med bara ca fem månaders mellanrum."

https://www.flashback.org/sp50881643

Det går inte att komma ifrån att Bosse gjorde en massa resor vars ärende(n) vi inte känner till. Inte heller går det att komma ifrån Skaraborg2:s resonemang om att Island inte var så där super populärt då det begav sig för Bosse. Kanske hade Bosse hittat en dam där? Kanske hade han goda kontakter med någon vänsterrörelse? Kanske gillade han naturen? Kanske träffade han CIA? Med tanke på personen Bosse Jansson och tidsandan så är vart och en av dessa alternativ möjliga.

Hoxha skriver:

"När man läser Almgrens bok blir man förundrad över hur mycket smörja de svenska agenterna försåg Stasi med. Det mesta kunde man få veta genom att prenumerera på några tidningar(det fanns förstås undantag, riktiga spioner). Spionvärlden var som ett pyramidspel. Det gällde att ha så många agenter under sig som möjligt, vad de producerade var inte alltid det viktigaste."

"Kalla kriget var ett spel, man gjorde allt för att snuva varandra. Dessutom behövde det inte bli så dyrt: en enkel biljett, en lägenhet och ett startkapital. Hur långsökt är detta? Mindre än tanken på en död utan spår av vare sig våld eller självmord och utan ett lik."

https://www.flashback.org/sp50890422

Hoxha har uppenbarligen tagit sig tid att läsa in sig på den forskning som finns. Jag har också läst Almgren och kan bara instämma i det Hoxha skriver i den citerade texten ovan. Kostnaderna för ett lik eller en skandal kan mångfalt överväga kostnaderna - eller rent av nyttan - av att hjälpa Bosse hoppa av. Bosse måste ändå sägas ha varit högst kompetent på områden som flera säkerhetstjänster skulle finna intressanta vid den aktuella tidpunkten. Angående spelmetaforen i Hoxahs inlägg så stöds den väl av samtida forskning både om underrättelsetjänster och om organisationer i allmänhet.
Citera
2014-10-29, 10:34
Medlem
Jag hittade en del gammalt material från svensk-albanska, bl.a. boken "Albanien-en handbok" där Bosse skrivit ett kapitel om det albanska språket. Det som slår mig är hur opolitiskt hans kapitel är jämfört med de andras. Man ser tydligt kopplingarna till SKP, de flesta författarna är SKP-are och det märks i texterna. Till o med vår vän Veriori citerar Enver Hoxha i sitt avsnitt om albansk radio... Bosses avsnitt sticker ut, särskilt när man vet att han var med i SKP.
Jag ser i boken att det står att föreningens adress är Kristinebergsvägen 7. Får inte ihop det med att lokalen skulle ha legat i den gamla butiken. Låg det en butikslokal där som är helt försvunnen idag? (Inte för att det är viktigt för Bosses öde men rätt ska vara rätt).
Citera
2014-10-29, 10:55
Medlem
gubbroras avatar
Agentteorin blir inte troligare bara för att den upprepas. Bosse hade inga unika kunskaper med ett undantag han behärskade albanska bra. I övrigt så hade han insyn i en synnerligen perifer organisation Svensk Albanska samt var en högst ordinär medlem i SKP.

I övrigt hade han inget att komma med för främmande makt. Om han skulle berättat för någon om aktiviteter inom Svensk albanska är det knappast olagligt och skulle knappast gått att utpressa honom med. Om han skulle varit agent på låg nivå inom stasi typ springpojke så hade Säpo antagligen tagit ett samtal med honom så hade saken varit ur värden (se almgren).

Att tvinga honom att bli CIA agent låter lite väl fluffigt med tanke på att han inte hade några som helst relevanta kunskaper för dom. Att han dessutom skulle varit utsatt för dödsfara vilket skulle tvingat honom att fly med hjälp av CIA låter lite väl fantasifullt. Vem skulle hotat honom och varför?

Att jämföra Bosse med Phillby är ungefär som att jämföra en eka på sommarstället med ett hangarfartyg i Nimitz-klassen eller ett korpgäng i fotboll med Real Madrid.

Men visst, han kan ha varit agent en då skulle jag vilja veta vad det överhuvudtaget är som talar för detta. Var Bosse Maoist eller inte ? Spelade han sitt engagemang för SKP och Albanien ? Varför skulle Stasi vara intresserade av Albanien ? Med tanke på Stasis och KGB kontaktytor vad gjorde Bosse unika i ett Europeiskt perspektiv ? varför skulle Bosse ha någon insikt i de inre kretsarna i Albanska regimen ? Vilka sensationella kunskaper besatt Bosse som gjorde honom intressant för CIA ? Varför skulle Sverige vara intresserade av Albanien ?

John le Carré har mycket riktigt ett förflutet inom brittiska säkerhetstjänsten men det hade även Ian Flemming utan att jag för den skull tar Bond som en dokumentär figur.

Så sammantaget så blir den spektakulära teorin om Bosse som agent synnerligen tunn det finns inget som helst som talar för den, framför allt inte om man läser Almgren.
Citera
2014-10-29, 20:22
Medlem
Jag måste erkänna att det var längesen jag ägnade tid och intresse åt skriverierna om Bosse Jansson på Flashback. Ganska länge hade diskussionerna gått i stå, men i och med sign. Hoxhas inträde på scenen har det blivit liv i debatten igen. Jag ska inte ta upp alla spörsmål som dryftats, det varken kan eller vill jag göra, men några intressanta punkter har jag kanske att bidra med.
Bosses studier i albanska började förmodligen ganska samtidigt med mina egna, 1969. Men medan jag satt i skymundan i Värmland hade BJ många kontakter genom sitt vänsterengagemang. Genom den då varma relationen Kina-Albanien kom det lilla balkanlandet i blickpunkten för maoisterna. Att Bosse valde att studera albanska seriöst hade nog med hans allmänna språkintresse och vurm för ovanliga kulturer och miljöer att göra. Ett drag av asperger är ganska sannolikt - somliga har tyckt sig ana det också hos mig men i så fall rätt otypiskt. Någon vanlig brevbärare var dock inte Bosse, långt därifrån.
De som skriver i tråden har ofta goda spanaregenskaper men lika ofta är det skralt beställt med insikterna i hur kommunismen, speciellt stalinismen, fungerade och hur det mentala klimatet i dessa diktaturstater var. Det finns all anledning att tro att KGB, Stasi och andra säkerhetstjänster inom Östblocket hade intima förbindelser. Att CIA var intresserat av Albanien står också klart, även om det aktiva intresset dämpades vid mitten av 1950-talet, då det stod klart att det var svårt att störta den albanska kommunistregimen. Ytterst få ledande albaner som kom i konflikt med Enver Hoxha, kunde fly ut ur landet. En av dem var generalen och centralkommittémedlemmen Panajot Plaku, som tog sig till Jugoslavien men ganska snart mördades av en albansk agent. Men detta skedde redan 1957, de för oss intressanta åren är på 1970-talet, då Bosse var aktiv.
Och där hittar jag en belysande sak: Uppgifterna om Enver Hoxhas hälsa år 1976. Ett dokument som härrör från iakttagelser av franska läkare, som undersökt Hoxha, har hittats i amerikanska arkiv. Den hemliga rapporten kom från USA:s ambassad i Rom till US State Department i Washington. Källan är den italienske ambassadören i Tirana, som vintern 75-76 hade haft den hemliga läkarrapporten i sin hand. Frågan är då: Hur kunde han få denna "top secret"-rapport i sin hand och varför? Man spekulerar i att läkarna ordnat detta, men det kan också vara hemliga motståndare till Hoxha inom ledarskiktet i Tirana, som ville visa att Hoxha inte kunde ha så långt kvar att leva. Han led enligt uppgifterna av allvarlig diabetes och cirkulationsrubbningar. Enligt ambassadören är andremannen i Albanien Mehmet Shehu också sjuklig, dock inte allvarligt, medan tredjemannen Hysni Kapo är svårt sjuk och har fått vård i Frankrike. (Han dog 1979, Hoxha dog 1985 och Shehu begick självmord (?) 1981.)
Stor paranoja råder i Albanien, rapporterar ambassadören. För min del vill jag peka på stora utrensningar inom kulturlivet 1973 och inom militärapparaten och ekonomin 1974-75. Dessutom började alliansen med Kina att allvarligt knaka i fogarna.
När du läst detta bör du ställa dig frågan: Kunde inte utländsk underrättelsetjänst vara intresserad av en sådan som Bosse Jansson med hans ovanliga språkkunskaper och hemvist i det alliansfria Sverige? CIA, KGB, Stasi, Säpo och jugoslaviska UDB hade alla intresse av att bevaka Albanien. Och detta var extremt svårt genom det läge som rådde i landet: Hård diktatur, en paranoid spionskräck, stor isolering från omvärlden.
Till och med "den vanlige brevbäraren Bosse Jansson" kunde vara av stort värde i sådana sammanhang under dessa år av turbulens i Albanien.
Jag har med avsikt lagt in den här bilden av det albanska dagsläget tiden före Bosses försvinnande för att ge lite extra motivation till att försöka penetrera de (säkerhets)politiska frågorna ytterligare.
Citera
2014-10-29, 22:25
Medlem
Skaraborg2s avatar
"Någon vanlig brevbärare var dock inte Bosse, långt därifrån."

Ett mycket stort tack för denna mycket intressanta information om Albanien från en person som känner till detta land och dess historia mycket väl.

Du skrev bl. a. följande: "När du läst detta bör du ställa dig frågan: Kunde inte utländsk underrättelsetjänst vara intresserad av en sådan som Bosse Jansson med hans ovanliga språkkunskaper och hemvist i det alliansfria Sverige?"

Svaret på detta, åtminstone från min sida, är ett entydligt Ja! Jag tror att intresset skulle ha kunnat vara mycket stort från utländsk underrättelsetjänst. Ju mera jag tänker på det ju mer rimligt låter det.

Du skrev också att "Någon vanlig brevbärare var dock inte Bosse, långt därifrån." Delar helt din uppfattning. Han var inte någon vanlig brevbärare.
Citera
2014-10-29, 23:08
Medlem
Mugsys avatar
Jag tror att många överskattar Bosses betydelse ganska ordentligt. Vad skulle CIA, BND, MI6, KGB, GRU eller MfS ha för nytta av en närmare två meter lång, starkt rödhårig, socialt handikappad, ensamstående, nördig eremit utan några sociala kontakter utanför sina specialintressen och som dessutom var politiskt förvirrad och engagerad i en Kinakommunistisk hobbyorganisation? Kunde de verkligen ha någon användning av en sådan person? Det där är fria fantasier.
Senast redigerad av Mugsy 2014-10-29 kl. 23:13.
Citera
2014-10-29, 23:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Veriori
När du läst detta bör du ställa dig frågan: Kunde inte utländsk underrättelsetjänst vara intresserad av en sådan som Bosse Jansson med hans ovanliga språkkunskaper och hemvist i det alliansfria Sverige? CIA, KGB, Stasi, Säpo och jugoslaviska UDB hade alla intresse av att bevaka Albanien. Och detta var extremt svårt genom det läge som rådde i landet: Hård diktatur, en paranoid spionskräck, stor isolering från omvärlden.
Till och med "den vanlige brevbäraren Bosse Jansson" kunde vara av stort värde i sådana sammanhang under dessa år av turbulens i Albanien.
Jag har med avsikt lagt in den här bilden av det albanska dagsläget tiden före Bosses försvinnande för att ge lite extra motivation till att försöka penetrera de (säkerhets)politiska frågorna ytterligare.

Hegels tidsanda har aldrig varit mer närvarande i denna tråd än i det inlägget.

Man skulle kunna jämföra insynen i Albanien under stora delar av 1900-talet med insynen i Nordkorea i dagsläget. Om det fanns en person med samma insyn i det Nordkoreanska systemet som Bosse hade i det Albanska systemet, hade då inte denna person varit intressant att försöka värva för allehanda säkerhetstjänster, hur obetydligt och normalt onormala brevbärarskråets medlemmar än kan anses vara.

Varken självmordshypotesen eller agenthypotesen blir mer sannolik för att de ältas. Men som Hohxa; Veriori; Skaraborg2 med flera förtjänstfullt gjort, så går det att fortsätta ställa upp hypoteser, beskriva tidsandan, vrida och vända på förgivet taganden.
Citera
2014-10-30, 12:30
Medlem
Att personer som Veriori överhuvudtaget orkar driva samma tes - att Bosse skulle varit involverad i någon agentverksamhet - är anmärkningsvärt! Verioris senaste inlägg innehåller i princip ingenting nytt - och jag vet inte hur många gånger jag läst inlägg av Skaraborg2 med kommentaren "ja, någon vanlig brevbärare var Bosse inte!"

Ni har hitintills inte presenterat någonting, som tyder på att Bosse skulle haft med någon säkerhetstjänst att göra!

För övrigt tror jag inte alls, att hoxha har någon kontakt med Wiberg eller har gått i samma skola som Bosse! Vem som helst kan säga sig ha kontakt med Bosses omgivning, eller hur? Tydligen är det flera här, som låtit sig luras...
Citera
2014-10-30, 13:32
Medlem
gubbroras avatar
Jag håller med q1939 det är förvånansvärt att så många vill göra Bosse till agent. Det roliga är att agentteorin inte förklarar ett skvatt varför Bosse försvann.

Som agent för någon kan Bosse kommit till insikt att han svikit sina ideal och sig själv och tagit livet av sig.

Han kan naturligtvis ha förolyckats under en promenad oavsett om han var agent eller ej.

Som agent kan han ha blivit mördad under sin agentutövning.

Slutligen Kan Bosse valt att försvinna frivilligt eller blivit bortförd för att förhindra upptäckt/avslöjande.

Detta gör att agentförespråkarna är skyldiga att redovisa dels för vem Bosse var agent för och vad hans uppgifter eventuellt var. Därutöver är det rimligt att begära varför detta ledde till hans försvinnande. Inget av detta görs av agentförespråkarna därför kan detta knappast kallas för en hypotes för att förklara försvinnandet

Jo, såvitt vi vet var Bosse en vanlig brevbärare dock med ett särskilt intresse för ett speciellt land och dess språk. Att ha egendomliga/speciella intressen förkommer överallt. Jag är övertygad om att det bland brevbärare fanns de som var intresserade av Sydamerikas indianer, europeisk historia,
andra världskriget mm. Bosse var en av de få svenskar som behärskade Albanska men i Europa torde det funnits ett antal icke albaner som behärskade språket. Så i den meningen var Bosse knappast unik.

I övrigt har det inte framkommit något som pekar på att Bosse skulle besuttit några speciella egenskaper eller kunskaper som skulle kunnat vara av intresse för någon främmande makt.

Beträffande Verioris funderingar när det gäller säkerhetstjänster så tror jag att vi måste börja med att konstatera att under kalla kriget var det en ständig kamp mellan Sovjetunionen och USA om inflytande detta gällde över hela världen. I Europa manifesterades detta bland annat i Sovjetunionens djupa inblandning i "fredsrörelsen" i väst

Man bör dock komma ihåg att i öst var det Sovjetunionen som bestämde och dom andra lydde. Det innebar att t.ex Stasi knappast bedrev någon verksamhet utanför Östtysklands gränser som man inte hade stämt av med KGB. Jag blir därför förvånad när Veriori skriver att Stasi skulle haft något intresse av Albanien. Om dom skulle haft det är det på grund av att KGB gett dom något uppdrag
Annars ser jag inget som helst skäl till att Östtyskland skulle haft något intresse av Albanien.

Sedan tror jag att Bosses inblick i den Albanska ledningen var obefintlig. Jag uppfattar den ledningen som synnerligen hårdför och med erfarenhet från maktkamper och intriger för att komma till köttgrytorna. Jag har mycket svårt att tro att dom skulle sitta och skvallra med en svensk brevbärare om maktintriger och motsättningar inom partiet.

Jag har full respekt för att ni som kände Bosse vill att hans försvinnande ska vara "mer meningsfullt"
än ett självmord eller en olyckshändelse men hittills är det ingen som gjort något mer "dramatiskt"
alternativ troligt eller mer sannolikt än självmordet eller olyckshändelsen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in