Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-12-21, 22:30
Medlem
Aurora Borealiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Denna fru Jansson i en förort till Stockholm som kom att höras var en kusin till Bosse enligt PH. Hon var emellertid hustru till en kusin till Bosse.

Detta var en man född 1932 i Uppsala. Någon som vet ifall Bosse hade en farbror utöver sina båda fastrar?
Jag vet! Fastrarna hade en bror, född 1906 och död 1977. Tandläkare till yrket.

Denne bror hade en son, född 1932 och död 2006. Sonens hustru lever fortfarande, bosatt i Bromma.
Senast redigerad av Aurora Borealis 2014-12-21 kl. 22:48.
Citera
2014-12-21, 23:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aurora Borealis

Denne bror hade en son, född 1932 och död 2006. Sonens hustru lever fortfarande, bosatt i Bromma.
Farbrodern bodde på Dragarbrunnsgatan 63, alltså i den fastighet som Bosse ärvde en fjärdedel av.

Jag har förresten en gammal anteckning om att Bosses farfar dog så sent som 1969. Har inte noterat källan tyvärr. Aurora kan kolla kanske? I så fall var det samma år som Bosses mamma, och två år innan pappan gick bort. Vi vet via kusinen att Bosse ibland vistades hos farföräldrarna på somrarna på 50- och 60-talet, så farfadern kan ha betytt en hel del för Bosse. Tungt för honom med tre närståendes död på kort tid.
Citera
2014-12-22, 00:16
Medlem
Aurora Borealiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 51Ersa
Farbrodern bodde på Dragarbrunnsgatan 63, alltså i den fastighet som Bosse ärvde en fjärdedel av.

Jag har förresten en gammal anteckning om att Bosses farfar dog så sent som 1969. Har inte noterat källan tyvärr. Aurora kan kolla kanske? I så fall var det samma år som Bosses mamma, och två år innan pappan gick bort. Vi vet via kusinen att Bosse ibland vistades hos farföräldrarna på somrarna på 50- och 60-talet, så farfadern kan ha betytt en hel del för Bosse. Tungt för honom med tre närståendes död på kort tid.
Bosses farfar dog redan 8/5 1968 enligt Begravda i Sverige 2. Släkten verkar ha en familjegrav på Uppsala gamla kyrkogård. Inte mindre än 11 släktingar ligger i samma grav, bland annat "Uppsalafastern" och hennes man.
Citera
2014-12-22, 08:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av quality1939
Poängen var ju den, att jag ville visa, att det finns starka indikationer på att Bosse inte alls var så nöjd med tillvaron (som vissa hävdar), utan tvärtom troligen var missnöjd både vad gäller karriären och privatlivet. När det gäller privatlivet, vet vi ju av det som framkommit, att han enligt Veriori visat sig intresserad av tjejer - utan att dock ens lyckas dejta någon, någonsin. Och vänner hade han heller inga, utan endast dessa politiska vänner och föreningskamrater.

Du verkar tro, att han jobbade på posten därför att han inte var intresserad av något annat yrke, och för att vara sina politiska vänner till lags?! Den analysen håller jag inte med om. Jag tror snarare, att han inte klarade av ensamheten i studentmiljön, dels därför att han objektivt sett var ovanligt ensam, men mycket p.g.a. sina kontaktsvårigheter. Dessa kontaktsvårigheter, kalla det drag av asperger. utgjorde sannolikt ett hinder för honom i karriären. Hans yrkesvalmöjligheter hade antagligen varit klart begränsade p.g.a. hans hämmade personlighet.

Värderorden haglar och slutsatserna som följer därav skulle tjäna än mer på om du redogjorde för vilka de "starka indikationerna" och hur du "objektivt" kan slå fast Bosses ensamhet och hur du negligerar att Bosse inte alls verkade ha "kontaktsvårigheter" utan snarast hade han svårigheter att etablera djupare relationer. Kontakter med olika människor verkade han tvärtom ha en hel massa av.
Citera
2014-12-22, 08:16
Medlem
Citat:
1) Han verkar ju inte kunna umgås med andra barn, eftersom det inte blir några bestående kamratrelationer, trots moderns försök. Personer med aspergers brukar ha liknande problem - men Bosse måste naturligtvis inte haft aspergers.

2) Jag TROR inte det var en missuppfattning. Men visst, kusinen kan ju ha missuppfattat det mesta, det är ingen omöjlighet.

3) Det finns uppgift om detta, jag vill minnas att 51Ersa hade kollat upp det.

Känna, tycka och tro och i inlägget ovan pratar du om objektivitet.

Du måste väl ändå tillstå att det sätt du presenterar information och drar slutsatser om Bosse Jansson både har logiska luckor och på sina punkter är direkt motsägelsefullt.
Citera
2014-12-22, 08:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Jag vet också hur noga du är med att framhålla hur bra denna polisutredning blev skött under den första tiden.

Tar inte tillbaka något - när det gäller dig!

Även om några blev förhörda, så var det faktiskt i stort sett ingen som kom att bli förhörda under det första dryga året. Dessa släktingar, som inte hade någon kontakt med den försvunne, fick samtala med polisen via telefon.

Vare sig grannar, arbetskamrater (undantaget ÅW), studiekamrater, släkten i Alingsås eller kamrater i Svensk-albanska och SKP (undantaget MN) kom att bli förhörda.

I stort sett inga personer av betydelse/intresse kom att bli förhörda under det första dryga året.

Kusinen är ett typexempel som illustrerar S2:ans resonemang.
Citera
2014-12-22, 08:18
Medlem
Citat:
Jaja, det var väntat...

Exakt när blev fastern i Alingsås hörd, då? Och de övriga två släktingarna? Du anger själv "odaterade anteckningar" (i inlägg 665):

"I odaterade anteckningar av polisen tar man de bl.a. upp hans släktingar.

1. Fastern i Alingsås. Hon hade meddelat att hon inte hört av honom sedan lång tid före det han försvann. Hon verkar också ha varit den enda av släktingarna som tog aktiv del i försvinnandet.

2. En person som var gift med en kvinnlig släkting till Jansson hade inte haft någon kontakt med honom.

3. Ytterligare en annan kvinnlig släkting boende i Stckholmstrakten hade inte heller haft någon kontakt eller umgänge med sin kusin BJ. "

NU ändrar du formuleringen till "i stort sett inga personer av betydelse kom att bli förhörda under det första året"....

Du och din kompis Gubbrora har ju den ovanliga egenskapen att ni ofta märker ord. Att bli förhörd eller att bli tillfrågad/kontaktad är två olika saker när det kommer till polisiär verksamhet.
Citera
2014-12-22, 08:28
Medlem
Citat:
Även Veriori, som ju var en av Bosse bekanta, har vid ett par tillfällen sagt att han tror på "drag av asperger".

Har själv haft dålig koll på hur Aspergers syndrom yttrar sig, men har nu läst på en del och kan då hålla med Veriori och Quality om att Bosse troligen hade drag av AS. AS i sig har inte visats ge någon större ökning av självmordsbenägenhet, vad jag förstår. Men AS följs ofta av andra psykiska problem, t.ex. depression, som självklart ger ökad självmordsrisk. Dock finns ju vittnen som inte märkt några tecken på att Bosse skulle ha drabbats av depression innan försvinnandet. En i detta sammanhang viktig uppgift för trådarbetet 2015 borde vara att få kontakt med PL som var den siste som träffade Bosse vad man vet, i lokalen på Kungsholmen.

Det är fullt möjligt Bosse hade någon form av beteende och personlighets konstitution som skulle kunna falla inom ramen för en psykiatrisk diagnos. Så långt håller jag med.

Det är emellertid inte, och här finns en uppsjö forskning, helt lätt att ställa en diagnos med 100% säkerhet ens efter en rättspsykiatrisk undersökning eller annan omfattande klinisk diagnostik. Att ställa en diagnos eller ens spekulera i en specifik sådan för Bosse Jansson, där våra tolkningar bygger på tolkningar av andra samt fragment och skärvor av hans liv, ser jag som helt ogörligt.

Förutom att det finns indikationer som talar tvärtemot en "aspebergerstörning" så finns det också en rad närliggande personlighetsdrag som inte alls kvalificerar sig som psykiatriska diagnoser annat än i extremfall. Blyghet (som dock inkluderats i senaste DSM-V) eller osäkerhet (inte så där väldigt konstigt om man är 1,90 och rödtott och inte förefaller gilla fotboll på 1970-talet) etcetera.
Citera
2014-12-22, 09:44
Medlem
gubbroras avatar
Citat:
Betyg från universitetet?

På SU lämnade man alltså bara ut denna inskrivningsuppgift vid detta tillfälle. De sa inte att detta var allt om Bosse i deras gömmor. Men om jag minns rätt ville de ha mer info om Bosse från mig för att underlätta deras letande i sina arkiv, eller nåt sånt. Jag nöjde mig med inskrivningen denna gång.

Jag vet inte om någon annan senare har fått besked om att han inte tog några betyg? Om inte så har vi här en viktig uppgift att ta itu med 2015!

Har du något minne av vad det var för info dom ville ha av dig för att söka vidare ?

I övrigt har det intensiva skrivandet under de senaste dagarna knappast reulterat i något nytt förutom den i och för sig intressanta informationen om kusinen. Den grälsjuke skriver massa inlägg med plattityder och självklarheter på sitt styltiga språk, flera riktar meningslös kritik mot Haglind etc. Dock har bilden att Bosse hade lite kontakt med släkten kanske stärkts.

Jag har ställt frågan ett flertal gånger till agentromantikerna, dock aldrig fått något svar, så därför kanske någon av dessa kan ta sig tid så här i slutet på året och förtydliga på vilket sätt ett eventuellt agentande från Bosse skulle förklara försvinnadet ?

Vi har haft skribenter som hävdat att svensk säkerhetstjänst mördade Bosse, dock utan att närmare förklara varför. Hoxha hävdade att CIA plockade ut Bosse och lät honom börja ett nytt liv någonstans i världen, dock oklart varför. Andra har hävdat att Bosse försvann för att hindra en internationell jätteskandal av sällan skådat slag, oklart bara hur och varför en sådan skandal skulle uppstå.

Det jag har problem med med agentteorin är bl.a att den överhuvudtaget inte förklarar varför Bosse försvann. En agent kan förolyckas, ta livet av sig, bli mördad eller frivilligt försvinna.

Agenromantikerna ger intryck av att koppla Bosses eventuella agenteri till att han också utsattes för våld pga av sin verksanmhet. Så det vore intressant att få ta del av hur ni resonerar där.
Citera
2014-12-22, 12:37
Medlem
Skaraborg2s avatar
Bosses okände farbror.

Citat:

Tack för dessa uppgifter Aurora!

Ja, jag har namnet på denne 17 år äldre manlige kusin till Bosse samt hans hustru och deras tre söner.

Farbrodern däremot kände jag inte till någonting om förrän nu, och som kom att avlida nästan på ettårsdagen efter försvinnandet.
Senast redigerad av Skaraborg2 2014-12-22 kl. 13:12.
Citera
2014-12-22, 12:40
Medlem
Skaraborg2s avatar
1968, 1969 och 1971.

Citat:
Bosses farfar dog redan 8/5 1968 enligt Begravda i Sverige 2. Släkten verkar ha en familjegrav på Uppsala gamla kyrkogård. Inte mindre än 11 släktingar ligger i samma grav, bland annat "Uppsalafastern" och hennes man.

En sak är i a f säker och det är att det duggade dödsfall av nära och kära anförvanter till Bosse under denna tid. 1968, 1969 och 1971.
Citera
2014-12-22, 12:47
Medlem
Skaraborg2s avatar
P.L. - den viktigaste personen att få kontakt med under 2015.

[quote=51Ersa|51574338]Även Veriori, som ju var en av Bosse bekanta, har vid ett par tillfällen sagt att han tror på "drag av asperger".

Har själv haft dålig koll på hur Aspergers syndrom yttrar sig, men har nu läst på en del och kan då hålla med Veriori och Quality om att Bosse troligen hade drag av AS. AS i sig har inte visats ge någon större ökning av självmordsbenägenhet, vad jag förstår. Men AS följs ofta av andra psykiska problem, t.ex. depression, som självklart ger ökad självmordsrisk. Dock finns ju vittnen som inte märkt några tecken på att Bosse skulle ha drabbats av depression innan försvinnandet. En i detta sammanhang viktig uppgift för trådarbetet 2015 borde vara att få kontakt med PL som var den siste som träffade Bosse vad man vet, i lokalen på Kungsholmen.[/QUOTE]

Visst kan Bosse haft drag av Aspergers syndrom med tanke på vad som har framkommit om honom som person. Tyvärr går det inte att vara helt säker på hur det förhöll sig.

Delar till fullo din åsikt ang. PL. Detta måste var den viktigaste personen att få kontakt med 2015. Åtminstone vad vi i a f känner till.
Senast redigerad av Skaraborg2 2014-12-22 kl. 12:51.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in