Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-12-21, 16:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mugsy
Vad har det med det här att göra?

Det finns vissa studier som tyder på att det finns en ärftlighet, dvs. en genetisk grund, för vissa psykiska sjukdomar. Exakt vilka sjukdomar det gäller kan diskuteras. En confunding variabel i det hela är miljö. Både vad gäller genetiskt arv och socialt arv finns det studier som talar om en viss grad av ärftlighet. Dvs. växer man upp inom en viss samhällsklass kan det med viss statistisk sannolikhet förutspås att det inte sker en klassresa. Detsamma kan sägas gälla många psykiska sjukdomar.

Det rör sig emellertid inte om några kausalsamband här. Det är inte så att föräldrar som är deprimerade alltid får barn som blir deprimerade.

Oavsett vilket så ger kusinen en potentiell underbyggnad till självmordshypotesen. Innan vi emellertid talar om något genetiskt arv vore det av godo om kusinen redogjorde för om det finns en historia av psykisk sjukdom i släkten.
Citera
2014-12-21, 17:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Du har tydligen svårt för att läsa eller också vill du bara se det som passar dig. Jag skrev bl. a. följande "i stort sett ingen".

Det var heller i stort sett ingen som kom att höras under det första dryga året.

Du är själv minst sagt ganska avvikande!

Ta du och läs mitt inlägg 3843 igen.

Minst två personer - MN och åW hördes ju initialt!! När blev två personer detsamma som "i stort sett ingen"??

Men nu kan vi väl lämna den diskussionen - jag vet hur noga du är med att fördöma polisutredningen...

EDIT: Även tre släktingar till Bosse hördes av polismannen Haglind - så "i stort sett ingen" är nog en formulering du bör ta tillbaka, S2!
Senast redigerad av quality1939 2014-12-21 kl. 18:01. Anledning: tillägg
Citera
2014-12-21, 17:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Typohesus
Intressant analys. 1960- och 70-talet var ett uppvaknandets men också de stora visionernas tid och att ge sken av studieframgångar och känna stress för att prestera återfinns i allra högsta grad även hos dagens studenter. Det är nog rent av ett generellt fenomen i ett samhälle där vällevnad i hög grad bygger på individuella prestationer.

Jag tycker dock, innan vi slår fast att Bosse aldrig tagit några poäng universitetet, att arkiven konsulteras i den här frågan.

Håller med dig fullständigt, man bör vara mycket säker på Bosses faktiska studieresultat före man drar några långtgående slutsatser. Skulle det dock visa sig att han inte kunde tillgodoräkna sig särskilt många poäng efter flera år som inskriven vid universitetet så tror jag att det väldigt mycket hade att göra med dels den allmänna inställningen hos många i hans generation, dels med den politiska miljön han verkade i. Jag tror mindre på att han hämmades psykiskt på ett sådant sätt att han inte kunde fullfölja sina egna eventuella ambitioner och sin släkts förväntningar på att han skulle bygga en karriär. Jag vet, det är typisk anekdotisk evidens men ändå, jag har själv sett flera liknande exempel. Och som någon påpekade, Bosse kunde mycket väl ha börjat göra något av sin begåvning när det inte längre fanns något kvar av de vänstergrupperingar och politiska sammanhang han levt i under sina ungdomsår.
Citera
2014-12-21, 17:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BMI19
Skulle vilja kommentera detta med studieambitioner.
Jag är själv några år yngre än Bosse men minns att högre studier blev tillgängliga på ett helt annat sätt just med hans årgång, den första som gick ut grundskolan, än vad de hade varit tidigare. Bland annat bidrog införandet av ett i början ganska generöst studiemedelssystem till detta. Många av mina äldre kompisar som kom från familjer utan någon som helst akademisk bakgrund gick vidare till universitetsstudier. Rent krasst kan studiemedlen ha bidragit till intresset men också en allmän inställning i samhället att öppna för och att uppmuntra till högre studier åt bredare grupper. Det gick lätt att komma in på olika samhällsvetenskapliga studieinriktningar allt i enlighet med den vänsterinriktade tidsandan men även annat som att börja läsa språk och matte lockade.

Påtagligt för mig då på den tiden var hur snabbt många tröttnade och hoppade av. Orsakerna kan ha varit flera, man tänkte bara slappa en tid på bekostnad av det välvilliga studiemedelssystemet medan man funderade på vad man egentligen ville göra eller också fanns ännu ingen riktig medvetenhet när det gällde vad som krävdes för högre studier. Detta tillsammans med den inställning som fanns hos inte så få under dessa år, att en individuell karriär inte var så viktig, bidrog till att det blev lätt att tappa intresset. Bosse tillhörde ju dessutom en politisk gruppering som ville stöpa om samhället helt och hållet och vilken mening fanns det då i att definiera åt sig själv en position i den nuvarande ordningen. Det gick ju vid den tiden fortfarande lätt att istället skaffa ett jobb att försörja sig på. Samtidigt behövde han inte släppa studierna helt och hållet utan kunde hålla öppet att ta upp dessa senare om han fann det intressant.

Att Bosse ville framställa sig och sina studier i en annan dager för sin släkt är väl mänskligt. Att ta en diskussion med dem vars värderingar han kände till väl var ganska meningslöst och att dra till med en lögn som inte kunde bli synad var det enklaste alternativet i situationen. Och visst, det kan just i det sammanhanget också ha funnits ett visst mått av skam. Han visste vad som gällde i sin släkt och det var inte detsamma som gällde i hans omgivning på Posten eller bland hans vänner i det politiska arbetet.

Nu var ju inte Bosse precis någon medelmåtta, utan tvärtom en ovanligt begåvad student med höga betyg. Visst, Palme & Co hade ju ändrat i utbildningssystemet ganska mycket, och Bosse tillhörde väl den sista årgång som tog studentexamen, före den avskaffades. Att man förändrat intagningsvillkoren till högskolan för att stoppa "social snedrekrytering", finner jag inte särskilt viktigt i sammanhanget. Naturligtvis var det "mänskligt", att Bosse inte ville säga sanningen till de avlägsna släktingarna om sina avbrutna universitetsstudier - men du verkar ha missat min poäng.

Poängen var ju den, att jag ville visa, att det finns starka indikationer på att Bosse inte alls var så nöjd med tillvaron (som vissa hävdar), utan tvärtom troligen var missnöjd både vad gäller karriären och privatlivet. När det gäller privatlivet, vet vi ju av det som framkommit, att han enligt Veriori visat sig intresserad av tjejer - utan att dock ens lyckas dejta någon, någonsin. Och vänner hade han heller inga, utan endast dessa politiska vänner och föreningskamrater.

Du verkar tro, att han jobbade på posten därför att han inte var intresserad av något annat yrke, och för att vara sina politiska vänner till lags?! Den analysen håller jag inte med om. Jag tror snarare, att han inte klarade av ensamheten i studentmiljön, dels därför att han objektivt sett var ovanligt ensam, men mycket p.g.a. sina kontaktsvårigheter. Dessa kontaktsvårigheter, kalla det drag av asperger. utgjorde sannolikt ett hinder för honom i karriären. Hans yrkesvalmöjligheter hade antagligen varit klart begränsade p.g.a. hans hämmade personlighet.

Att han skulle ha ljugit för fastern och kusinen bara för att slippa en eventuell diskussion med personer med andra värderingar, tror jag inte på. Han var ju inte beroende av dem på något som helst sätt.

För övrigt gick ju många vidare i karriären, och vidareutbildade sig - alltså även personer i Bosses bekantskapskrets. Jag uppfattar Bosse som en person, som inte kunnat förverkliga sig själv. En del här hävdar ihärdigt, att han absolut inte kunnat begå självmord eftersom han var en samlare, med bl. a. en fin skivsamling. Jag ser hans samlande och föreningsintressen som desperata försök till kompensation - som surrogat för stora bitar i livet han saknade; flickvän, vänner, nära anhöriga, tillfredsställande arbete o.s.v. Föreningslivet blev hans andningshål, men luften blev alltför tunn. Han var noga med att upprätthålla en fasad av tillfredställelse utåt, men det fanns sprickor i fasaden - sprickor, som antagligen slukade honom till slut....
Senast redigerad av quality1939 2014-12-21 kl. 18:23. Anledning: tillägg
Citera
2014-12-21, 17:59
Medlem
Citat:
Ptja,

1. Exakt vad i kusinens berättelse gör att det lutar åt en aspbergerstörning?
2. Vet du att det rör sig om en lögn eller en missuppfattning?
3. Har du belägg för att Bosse inte tog några betyg från universitetet?

1) Han verkar ju inte kunna umgås med andra barn, eftersom det inte blir några bestående kamratrelationer, trots moderns försök. Personer med aspergers brukar ha liknande problem - men Bosse måste naturligtvis inte haft aspergers.

2) Jag TROR inte det var en missuppfattning. Men visst, kusinen kan ju ha missuppfattat det mesta, det är ingen omöjlighet.

3) Det finns uppgift om detta, jag vill minnas att 51Ersa hade kollat upp det.
Senast redigerad av quality1939 2014-12-21 kl. 18:04. Anledning: skrivfel
Citera
2014-12-21, 18:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BMI19
Håller med dig fullständigt, man bör vara mycket säker på Bosses faktiska studieresultat före man drar några långtgående slutsatser. Skulle det dock visa sig att han inte kunde tillgodoräkna sig särskilt många poäng efter flera år som inskriven vid universitetet så tror jag att det väldigt mycket hade att göra med dels den allmänna inställningen hos många i hans generation, dels med den politiska miljön han verkade i. Jag tror mindre på att han hämmades psykiskt på ett sådant sätt att han inte kunde fullfölja sina egna eventuella ambitioner och sin släkts förväntningar på att han skulle bygga en karriär. Jag vet, det är typisk anekdotisk evidens men ändå, jag har själv sett flera liknande exempel. Och som någon påpekade, Bosse kunde mycket väl ha börjat göra något av sin begåvning när det inte längre fanns något kvar av de vänstergrupperingar och politiska sammanhang han levt i under sina ungdomsår.

Bosses studieresultat har ju kollats upp - se tidigare inlägg! Inga betyg alls tog han på universitetet.

Huruvida han kunnat återuppta studierna i framtiden är väl ändå inte relevant här!
Citera
2014-12-21, 18:25
Medlem
Skaraborg2s avatar
I stort sett inga personer av intresse kom att bli förhörda.

Citat:
Ursprungligen postat av quality1939
Minst två personer - MN och åW hördes ju initialt!! När blev två personer detsamma som "i stort sett ingen"??

Men nu kan vi väl lämna den diskussionen - jag vet hur noga du är med att fördöma polisutredningen...

EDIT: Även tre släktingar till Bosse hördes av polismannen Haglind - så "i stort sett ingen" är nog en formulering du bör ta tillbaka, S2!

Jag vet också hur noga du är med att framhålla hur bra denna polisutredning blev skött under den första tiden.

Tar inte tillbaka något - när det gäller dig!

Även om några blev förhörda, så var det faktiskt i stort sett ingen som kom att bli förhörda under det första dryga året. Dessa släktingar, som inte hade någon kontakt med den försvunne, fick samtala med polisen via telefon.

Vare sig grannar, arbetskamrater (undantaget ÅW), studiekamrater, släkten i Alingsås eller kamrater i Svensk-albanska och SKP (undantaget MN) kom att bli förhörda.

I stort sett inga personer av betydelse/intresse kom att bli förhörda under det första dryga året.
Senast redigerad av Skaraborg2 2014-12-21 kl. 18:34.
Citera
2014-12-21, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Jag vet också hur noga du är med att framhålla hur bra denna polisutredning blev skött under den första tiden.

Tar inte tillbaka något - när det gäller dig!

Även om några blev förhörda, så var det faktiskt i stort sett ingen som kom att bli förhörda under det första dryga året. Dessa släktingar, som inte hade någon kontakt med den försvunne, fick samtala med polisen via telefon.

Vare sig grannar, arbetskamrater (undantaget ÅW), studiekamrater, släkten i Alingsås eller kamrater i Svensk-albanska och SKP Undantaget MN) kom att bli förhörda.

I stort sett inga personer av betydelse kom att bli förhörda under det första dryga året.

Jaja, det var väntat...

Exakt när blev fastern i Alingsås hörd, då? Och de övriga två släktingarna? Du anger själv "odaterade anteckningar" (i inlägg 665):

"I odaterade anteckningar av polisen tar man de bl.a. upp hans släktingar.

1. Fastern i Alingsås. Hon hade meddelat att hon inte hört av honom sedan lång tid före det han försvann. Hon verkar också ha varit den enda av släktingarna som tog aktiv del i försvinnandet.

2. En person som var gift med en kvinnlig släkting till Jansson hade inte haft någon kontakt med honom.

3. Ytterligare en annan kvinnlig släkting boende i Stckholmstrakten hade inte heller haft någon kontakt eller umgänge med sin kusin BJ. "

NU ändrar du formuleringen till "i stort sett inga personer av betydelse kom att bli förhörda under det första året"....
Citera
2014-12-21, 20:27
Medlem
Betyg från universitetet?
Citat:
Ursprungligen postat av quality1939
3) Det finns uppgift om detta, jag vill minnas att 51Ersa hade kollat upp det.
Hm, har länge undrat var uppgiften om att han inte tog några betyg på universitetet kommer från? Det är inte från mig. Det här är vad jag skrev om detta i mitt första inlägg (451):

"Misstanken att han var student har bekräftats efter kontakt med Stockholms universitet, som utlämnade en "Inskrivningsuppgift", från BJ:s inskrivning vid Samhällsvetenskaplig fakultet den 21/8 1968. I handlingen redovisas också hans gymnasiebetyg. De visar att han var bra i språk men sämre i matematik och gymnastik. Det framgår också att föräldrarna inte har akademiska examina. Faderns yrke anges vara "köpman i kontorsmateriel" och modern "butiksföreståndarinna". BJ:s studieplan syftade till fil. kand.-examen. Om studierna verkligen ledde till examen framgår förstås inte av denna handling som bara gällde inskrivningen."

På SU lämnade man alltså bara ut denna inskrivningsuppgift vid detta tillfälle. De sa inte att detta var allt om Bosse i deras gömmor. Men om jag minns rätt ville de ha mer info om Bosse från mig för att underlätta deras letande i sina arkiv, eller nåt sånt. Jag nöjde mig med inskrivningen denna gång.

Jag vet inte om någon annan senare har fått besked om att han inte tog några betyg? Om inte så har vi här en viktig uppgift att ta itu med 2015!
Citera
2014-12-21, 20:53
Medlem
Skaraborg2s avatar
"Vidtagna åtgärder".

[quote=quality1939|51571429Jaja, det var väntat...

Exakt när blev fastern i Alingsås hörd, då? Och de övriga två släktingarna? Du anger själv "odaterade anteckningar" (i inlägg 665):

"I odaterade anteckningar av polisen tar man de bl.a. upp hans släktingar.

1. Fastern i Alingsås. Hon hade meddelat att hon inte hört av honom sedan lång tid före det han försvann. Hon verkar också ha varit den enda av släktingarna som tog aktiv del i försvinnandet.

2. En person som var gift med en kvinnlig släkting till Jansson hade inte haft någon kontakt med honom.

3. Ytterligare en annan kvinnlig släkting boende i Stckholmstrakten hade inte heller haft någon kontakt eller umgänge med sin kusin BJ. "

NU ändrar du formuleringen till "i stort sett inga personer av betydelse kom att bli förhörda under det första året"....[/QUOTE]

Ja, ja det var väntat....

Det stämmer att det är just odaterade anteckningar. När skrevs dessa? Ingenstans på detta A4-ark står det heller när i tiden dessa kontakter skulle ha gjorts. Annat material har utredningsledaren PH angivit datum på.

Överskriften är följande: "Vidtagna åtgärder betr. Bo Jansson."

I den första texten här så tas "Alingsås-fastern" upp. Bl. a. skulle hon ha sagt följande enligt PH: "Hon har inte hört av honom sedan lång tid före det han försvann." Vi vet inte när det var den sista gången de hördes av per telefon? Fast åtminstone ca sex månader innan sitt försvinnande bodde kusinen hemma hos honom. Här har dock PH skrivit för hand på ett annat ark att hon hade kontaktats den 2 mars 1977.

När det gäller "Alingsås-fastern" så kom hon först att ta aktiv del i sin brorsons försvinnande efter att FiB/Kulturfront skrev om det i november 1977. Hon vände sig då först till en polis hon var bekant med i Malmö - inte till PH.

Därefter skall PH ha ringt upp kusinens make varvid han hade sagt att "de inte haft någon kontakt med Jansson". Återigen så hade åtminstone hans hustru kontakt med Bosse ca sex månader innan. Dessutom kom troligtvis kusinen också att ringa upp Bosse ang. "Gråhårsmannens" besök. Detta måste i s f ha skett efter hennes besök hos Bosse.

Därefter tar PH upp att en kvinnlig kusin i Stockholm hade kontaktats. Även här okänt när det skulle ha skett. Kvinnans förnamn brydde sig inte PH om att sätta ut utan hon omnämns enbart som fru Jansson.

PH fortsätter med att ta upp att Svensk-albanska och arbetsplatsen också hade kontaktats.

Varför har inte PH skrivit ut namnen på de som hade kontaktats både i Svensk-albanskas samt på arbetsplatsen som blev hörda? Vilka var dessa personer - förutom ÅW? Är det någon som känner till vilka dessa personer skulle ha varit? Dessutom finns det inga papper i polisutredningen som visar på när dessa kontakter skulle ha blivit gjorda. Åtminstone inte i den jag har.

Den andre utredningsledaren däremot, har hela tiden noga angivit de personer som kom att höras samt datumen då detta skedde. Denna lista över "vidtagna åtgärder" kan PH mycket väl ha skrivit efter eller i samband med att han blev avpolleterad som undersökningsledare.

Jag säger nu inte att PH ljuger i detta med "vidtagna åtgårder" men jag litar inte på honom. Detta med tanke hur han "skötte" utredningen samt hans ointresse under detta dryga år.
Senast redigerad av Skaraborg2 2014-12-21 kl. 21:50.
Citera
2014-12-21, 21:31
Medlem
Skaraborg2s avatar
Kusinen fru Jansson.

Denna fru Jansson i en förort till Stockholm som kom att höras var en kusin till Bosse enligt PH. Hon var emellertid hustru till en kusin till Bosse.

Detta var en man född 1932 i Uppsala. Någon som vet ifall Bosse hade en farbror utöver sina båda fastrar?
Senast redigerad av Skaraborg2 2014-12-21 kl. 21:48.
Citera
2014-12-21, 22:07
Medlem
Citat:
1. Exakt vad i kusinens berättelse gör att det lutar åt en aspbergerstörning?
Även Veriori, som ju var en av Bosse bekanta, har vid ett par tillfällen sagt att han tror på "drag av asperger".

Har själv haft dålig koll på hur Aspergers syndrom yttrar sig, men har nu läst på en del och kan då hålla med Veriori och Quality om att Bosse troligen hade drag av AS. AS i sig har inte visats ge någon större ökning av självmordsbenägenhet, vad jag förstår. Men AS följs ofta av andra psykiska problem, t.ex. depression, som självklart ger ökad självmordsrisk. Dock finns ju vittnen som inte märkt några tecken på att Bosse skulle ha drabbats av depression innan försvinnandet. En i detta sammanhang viktig uppgift för trådarbetet 2015 borde vara att få kontakt med PL som var den siste som träffade Bosse vad man vet, i lokalen på Kungsholmen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in