Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-01-24, 13:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av intePK14
Seriöst, skulle en person med Bosses goda ekonomi försvinna frivilligt, och avstå från såväl förmögenhet som skivsamling, böcker och övriga tillhörigheter? Helt osannolikt!

Tja, begick Bosse självmord så var det väl exakt det han gjorde.
Citera
2016-01-24, 13:35
Medlem
Skaraborg2s avatar
Bosses inkomster resp. utgifter.

Citat:
Ursprungligen postat av BMI19
Tror inte man skall hänga upp sig på ordet ”affärer”. Det som ligger närmast till hands är väl att han helt enkelt förde bok över sina inkomster och utgifter. Med små inkomster behövde han ha kontroll över sin löpande ekonomi för att inte minst ha råd att resa.
Att föra bok över hushållskassan var för inte så länge sedan inte alls något kuriöst. Bosse kan mycket väl ha fått med sig den vanan från sina föräldrar och den är inte heller oförenlig med hans personlighet i övrigt som den beskrivits här i tråden.

Jag tror inte det heller.

Med tanke på vad som har framkommit om Bosse, så var han nog en sådan person som förde bokföring över sina inkomster resp. utgifter. Han ville nog ha en god kontroll över detta.

Han lär ha haft små inkomster fast vi vet inte om han rörde räntan på sina bankbelopp. Hur stor denna nu kunde ha varit?

Sin ärvda förmögenhet rörde han ju inte.
Citera
2016-01-24, 13:53
Medlem
Citat:

Men nu talade vi ju inte om självmord, utan om ett frivilligt försvinnande, din idiot! Med frivilligt försvinnande avses inte självmord, inte av de normalt funtade.
Citera
2016-01-24, 13:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Nu tror jag personligen i första hand inte på att han var agent/spion. Jag tror mera på att han kom att dras in i något mindre trevligt tack vare sina utmärkta kunskaper i albanska.

Något annat som jag tror på också är han hade kunnat vara budbärare t. ex. gällande instruktioner och pengar.

Om jag skulle gissa ang. spion- och agentspåret, så går det inte att bortse från hans kunskaper gällande landet Albanien, hans kontaktnät där samt hans gedigna kunskaper i det albanska språket. Konstigt vore väl då om inte detta land på något sätt varit inblandat i Bosse försvinnande. Vare sig detta nu var för eller emot?

En person som också verkar ha trott på att Bosse ev. kunde ha hamnat i en situation som han inte hade förutsett var Thorstensson. I en kopia från polisutredningen daterat den 23 juli 1980 skrev han bl. a. följande:

"Är det helt otänkbart att Bosse Jansson, född 1949-06-14, försvunnen sedan den 3 april 1976, kan vara identisk med den döde som hittades nu i juli i Ryssgraven?

Bosse Jansson försvann spårlöst men hade rest mycket utomlands (Rumänien, Bulgarien, Albanien, Jugoslavien) och talade flera språk. Han kan ha kommit i kontakt med någon och hamnat i en situation som han inte förutsett. Och folk som begår självmord hittas väl för det mesta?"

Throstensson "trodde" ingenting! Han blev pressad att vända på varje sten efter Bosse, och undersöka alla mindre troliga spaningsuppslag, p.g.a. att tokvänstern satt igång ett massmedialt drev.
Citera
2016-01-24, 15:43
Medlem
Skaraborg2s avatar
Återigen Brottsplats Stockholm 1989.

Även på sidan 198 i sin bok Brottsplats Stockholm, 1989, omnämner Börje Heed fallet med den försvunne brevbäraren.

Återfinns finns högst upp på denna sida och citerar av vad han skrev.

"Vad hade det blivit av den 27-årige ogifte brevbäraren från Söder. Den ytterst skötsamme mannens lilla lägenhet var nystädad och proper. Hans bankböcker och pass låg i en skrivbordslåda, det var nydiskat i köket och innanför dörren låg några dagars post och tidningar som brevbärarens kollegor lämnat. Men 27-åringen var - och är - som uppslukad av jorden fortfarande efter många år."

Detta skrev alltså Börje Heed 1989 och då hade Bosse varit försvunnen i 13 år.

På sidan 190 skrev Heed: (FB) Brevbäraren som försvann, Bosse Jansson Stockholm 1976
Senast redigerad av Skaraborg2 2016-01-24 kl. 15:46.
Citera
2016-01-24, 16:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av intePK14
Bosse försvann frivilligt?? Nej, det här blir bara komiskt! Och "skåpgenomsökningen" är på intet sätt bekräftad - det är bara kommunistisk desinformation!

Seriöst, skulle en person med Bosses goda ekonomi försvinna frivilligt, och avstå från såväl förmögenhet som skivsamling, böcker och övriga tillhörigheter? Helt osannolikt!
Nej, den är inte bekräftad. Men när jag hörde den berättelsen (den kom från MN) fick det mig att börja tänka att någon faktiskt kan ha varit inne i Bosses lägenhet efter försvinnandet. Det vet vi inte, men i så fall innebär det att vad som helst kan ha tagits därifrån.
Citera
2016-01-24, 17:02
Medlem
Citat:
Det var så jag tänkte (men jag är redan van vid att kallas idiot av Besserwisser 14). Han tog ju med sig fickalmanackan. Vi vet inte om han kan ha tagit med sig något mer som han inte ville skulle återfinnas.
Citera
2016-01-24, 17:08
Medlem
410803s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Jag tror inte det heller.

Med tanke på vad som har framkommit om Bosse, så var han nog en sådan person som förde bokföring över sina inkomster resp. utgifter. Han ville nog ha en god kontroll över detta.

Han lär ha haft små inkomster fast vi vet inte om han rörde räntan på sina bankbelopp. Hur stor denna nu kunde ha varit?

Sin ärvda förmögenhet rörde han ju inte.

Så kan det naturligtvis vara och det skulle väl vara i linje med vad vi vet om Bosses personlighet. Att föra bokföring över löpande utgifter kan snabbt bli tidskrävande (om vi utgår från att han var så ordningsam som han framstår).

Enligt Riksbankens hemsida var räntan 1976 runt 6-7% och inflationen 10%. Banksparande var alltså en ren förlustaffär om 3-4% per år. Samtidigt bokförde han sina löpande småutgifter som att handla på Konsum för att hålla koll på sin förment knapra ekonomi? En ren paradox. Men Bosse kanske var en motsägelsefull person.

Vad det än var Bosse bokförde så skulle det kunna ge mer upplysningar om hans liv innan försvinnandet. Exempelvis om han sålde något arvegods som tillhört föräldrarna eller andra extra inbetalningar.
Citera
2016-01-24, 17:09
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 410803
Jag har följt tråden men minns inte att boken Brottsplats Stockholm av Börje Heed från 1989 har nämnts, om så är fallet kan ni bortse från det här inlägget. Den tar upp fallet Bosse på några rader och bygger på uppgifter från Paul Haglind.

* Bosse "förde noggrann bokföring över sina små affärer".

* Bankbok och postsparbok påträffades i låst skrivbordslåda.

Reagerade främst över den första meningen. Skulle Bosse bedrivit någon slags affärsverksamhet?

Den andra meningen tyder på att Bosse hade ett behov av att låsa in sina saker trots att han levde ensam. Han hade ju en del besökare och kanske låste av gammal vana men ändå.

Det framgår också att Paul Haglind haft hjälp av "fjärrskådare", alltså "medium" i något fall av försvunna personer (det framgår inte om det även gällde Bosse).

Enligt boken hade en fjärrskådare 1968 hjälpt Haglind att lösa fallet med en ensam försvunnen f.d. bankman som bodde på Södermalm och lämnat hemmet utan några spår.

Enligt Haglind hade en norsk fjärrskådare kontaktat honom och ritat en karta där mannen skulle finnas och Haglind kallade in dykare till denna plats. Mannen hade gått ut på isen vid Söder Mälarstrand och fallit i vattnet vid en isränna och stod upp fastklämd mellan två stenar när dykare fann honom.

På direkt fråga om Haglind tror på fjärrskåderi så uppger Haglind att han "tror på det han sett med egna ögon", dvs. jakande.

"När Paul Haglind första gången berättade om sitt möte med en fjärrskådare trodde jag att den annars så seriöse vännen skämtade".

Kan tron på fjärrskåderi ha påverkat utredningen av Bosses försvinnande?

Detta är inte ett inlägg om Haglinds kompetens som polis utan bara en återgivning av vad som står i Brottsplats Stockholm.

GW har påstått att ingen fjärrskådare har tillfört någon utredning någonting någon gång.

Jag påstår att en polisman som påstår att en fjärrskådare eller en siare som Saida kan tillföra något, har ingen aning om vad det aktuella fallet handlar om.
Senast redigerad av andersaanderssona 2016-01-24 kl. 17:14.
Citera
2016-01-24, 17:15
Medlem
410803s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
GW har påstått att ingen fjärrskådare har tillfört någon utredning någonting någon gång.

Jag påstår att en polisman som påstår att en fjärrskådare eller en siare som Saida kan tillföra något, har ingen aning om vad fallet handlar om.

Precis, rationella personer tror inte på fjärrskådare. Därför är det märkligt att Paul Haglind gjorde det om man ska tro boken Brottsplats Stockholm.
Citera
2016-01-24, 17:32
Medlem
Skaraborg2s avatar
Under fyra månader stod lägenheten tom.

Citat:
Ursprungligen postat av hoxha
Nej, den är inte bekräftad. Men när jag hörde den berättelsen (den kom från MN) fick det mig att börja tänka att någon faktiskt kan ha varit inne i Bosses lägenhet efter försvinnandet. Det vet vi inte, men i så fall innebär det att vad som helst kan ha tagits därifrån.

Naturligtvis kan någon obehörig varit inne i lägenheten efter att Bosse försvann.

Antingen under tiden 3 - till natten mot den 5/4 eller efter att poliserna tillsammans med MN hade varit där den 6/4. Därefter står ju lägenheten tom fram till i augusti. Någon/några kan också ha tagit sig in i den under dessa fyra månader.
Citera
2016-01-24, 17:38
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 410803
Precis, rationella personer tror inte på fjärrskådare. Därför är det märkligt att Paul Haglind gjorde det om man ska tro boken Brottsplats Stockholm.

Enligt vissa skribenter ska vi tro att Haglind hade rätt. Oavsett eventuella siare.

Utan ett de kan prestera några bevis för att det var självmord. Kroppen saknas. Och även när man hittar en kropp kan det ibland inte fastslås ändå. Linda Chen.

Samtidigt vill man ha bevis från andra som inte är säkra på den slutsatsen. Och påstår att det skedde en förutsättningslös utredning. När det idag är uppenbart att ingen sådan utfördes.

Vilka fakta var det den utredningen tillförde. Skulle vilja påstå att denna tråden har betydligt mer kunskap om fallet än polisen någonsin hade.
Senast redigerad av andersaanderssona 2016-01-24 kl. 17:52.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in