Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-01-23, 22:06
Medlem
Skaraborg2s avatar
Stämplar i svenska pass.

Citat:
Ursprungligen postat av Burgess
Att man hade två pass under kalla kriget var inte alls ovanligt. Jag hade flera kollegor som hade det. Åkte du till Sovjet kom du inte i USA efteråt. Åkte man på tjänstens vägnar fick man ha dubbla pass. Naturligtvis var detta registrerat. Jag bara informerar i all välmening om hur det fungerade. Att Bosse skulle haft två pass ser jag som föga troligt. Det är ju andra I denna tråd som lagt fram denna teori.

Ja jag känner till detta.

Personligen kände jag en man som reste mycket till Israel. Man fick välja mellan att få passet stämplat eller inte. Han lät sitt pass bli stämplat. Han hade även ett extra pass som användes till länder där det inte var så populärt att ha stämplar från Israel.

Naturligtvis var båda hans pass registrerade.

Att Bosse skulle ha haft två pass eller inte har vi tyvärr ingen aning om. Kanske hade han det, kanske hade han det inte? Om jag själv får gissa så var väl detta inte så troligt.
Senast redigerad av Skaraborg2 2016-01-23 kl. 22:08.
Citera
2016-01-23, 22:12
Medlem
Skaraborg2s avatar
Diskuterats flitigt i tråden.

Citat:
Ursprungligen postat av hoxha
Självmordsmaffian har numera blivit Haglindsmaffian....

Som du vet så har kärt barn många namn.

Både Bosses ev. självmord och polisman Haglinds agerande har verkligen diskuterats flitigt i tråden under ett flertal år nu.
Senast redigerad av Skaraborg2 2016-01-23 kl. 22:14.
Citera
2016-01-23, 22:28
Medlem
Burgesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intePK14
Det var ju intressant information, även om det inte påverkar det här fallet.

Stämmer. Det påverkar inte detta fall ett enda skit.
Citera
2016-01-23, 22:34
Medlem
Burgesss avatar
Anhängarna av agent/spionspåret: Spionerade han för Albanien, eller Spionerade han på Albanien?
Citera
2016-01-24, 04:36
Medlem
410803s avatar
Jag har följt tråden men minns inte att boken Brottsplats Stockholm av Börje Heed från 1989 har nämnts, om så är fallet kan ni bortse från det här inlägget. Den tar upp fallet Bosse på några rader och bygger på uppgifter från Paul Haglind.

* Bosse "förde noggrann bokföring över sina små affärer".

* Bankbok och postsparbok påträffades i låst skrivbordslåda.

Reagerade främst över den första meningen. Skulle Bosse bedrivit någon slags affärsverksamhet?

Den andra meningen tyder på att Bosse hade ett behov av att låsa in sina saker trots att han levde ensam. Han hade ju en del besökare och kanske låste av gammal vana men ändå.

Det framgår också att Paul Haglind haft hjälp av "fjärrskådare", alltså "medium" i något fall av försvunna personer (det framgår inte om det även gällde Bosse).

Enligt boken hade en fjärrskådare 1968 hjälpt Haglind att lösa fallet med en ensam försvunnen f.d. bankman som bodde på Södermalm och lämnat hemmet utan några spår.

Enligt Haglind hade en norsk fjärrskådare kontaktat honom och ritat en karta där mannen skulle finnas och Haglind kallade in dykare till denna plats. Mannen hade gått ut på isen vid Söder Mälarstrand och fallit i vattnet vid en isränna och stod upp fastklämd mellan två stenar när dykare fann honom.

På direkt fråga om Haglind tror på fjärrskåderi så uppger Haglind att han "tror på det han sett med egna ögon", dvs. jakande.

"När Paul Haglind första gången berättade om sitt möte med en fjärrskådare trodde jag att den annars så seriöse vännen skämtade".

Kan tron på fjärrskåderi ha påverkat utredningen av Bosses försvinnande?

Detta är inte ett inlägg om Haglinds kompetens som polis utan bara en återgivning av vad som står i Brottsplats Stockholm.
Citera
2016-01-24, 11:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 410803
Jag har följt tråden men minns inte att boken Brottsplats Stockholm av Börje Heed från 1989 har nämnts, om så är fallet kan ni bortse från det här inlägget. Den tar upp fallet Bosse på några rader och bygger på uppgifter från Paul Haglind.

Reagerade främst över den första meningen. Skulle Bosse bedrivit någon slags affärsverksamhet?

Tror inte man skall hänga upp sig på ordet ”affärer”. Det som ligger närmast till hands är väl att han helt enkelt förde bok över sina inkomster och utgifter. Med små inkomster behövde han ha kontroll över sin löpande ekonomi för att inte minst ha råd att resa.
Att föra bok över hushållskassan var för inte så länge sedan inte alls något kuriöst. Bosse kan mycket väl ha fått med sig den vanan från sina föräldrar och den är inte heller oförenlig med hans personlighet i övrigt som den beskrivits här i tråden.
Citera
2016-01-24, 11:34
Medlem
Citat:
Anhängarna av agent/spionspåret: Spionerade han för Albanien, eller Spionerade han på Albanien?
På Albanien, tror jag, och på den svenska vänstern för Stasi. Dom var intresserade av det. I så fall gjorde han det inte av ideologisk övertygelse eller för pengar utan för att han manipulerades av skickliga agentvärvare. Förmodligen med kvinna inblandad.
Citera
2016-01-24, 11:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Ja jag känner till detta.

Personligen kände jag en man som reste mycket till Israel. Man fick välja mellan att få passet stämplat eller inte. Han lät sitt pass bli stämplat. Han hade även ett extra pass som användes till länder där det inte var så populärt att ha stämplar från Israel.

Naturligtvis var båda hans pass registrerade.

Att Bosse skulle ha haft två pass eller inte har vi tyvärr ingen aning om. Kanske hade han det, kanske hade han det inte? Om jag själv får gissa så var väl detta inte så troligt.
Östagenter försågs alltid med falska pass. För S*ndelin är det att argument mot att Bosse skulle varit agent, eftersom man inte hittade något sådant. Men försvann han frivilligt tog han säkert med sig det. Dessutom har vi uppgifterna om att några personer sökt igenom hans skåp på jobbet, efter försvinnandet. Stämmer det sökte de säkert igenom lägenheten också och då vet vi inte längre vad som kan ha funnits där.
Citera
2016-01-24, 12:00
Medlem
Skaraborg2s avatar
Omskrivet av Heed 1989.

Citat:
Ursprungligen postat av 410803

Den andra meningen tyder på att Bosse hade ett behov av att låsa in sina saker trots att han levde ensam. Han hade ju en del besökare och kanske låste av gammal vana men ändå.

Det framgår också att Paul Haglind haft hjälp av "fjärrskådare", alltså "medium" i något fall av försvunna personer (det framgår inte om det även gällde Bosse).

Enligt boken hade en fjärrskådare 1968 hjälpt Haglind att lösa fallet med en ensam försvunnen f.d. bankman som bodde på Södermalm och lämnat hemmet utan några spår.

Enligt Haglind hade en norsk fjärrskådare kontaktat honom och ritat en karta där mannen skulle finnas och Haglind kallade in dykare till denna plats. Mannen hade gått ut på isen vid Söder Mälarstrand och fallit i vattnet vid en isränna och stod upp fastklämd mellan två stenar när dykare fann honom.

På direkt fråga om Haglind tror på fjärrskåderi så uppger Haglind att han "tror på det han sett med egna ögon", dvs. jakande.

"När Paul Haglind första gången berättade om sitt möte med en fjärrskådare trodde jag att den annars så seriöse vännen skämtade".

Kan tron på fjärrskåderi ha påverkat utredningen av Bosses försvinnande?

Detta är inte ett inlägg om Haglinds kompetens som polis utan bara en återgivning av vad som står i Brottsplats Stockholm.

Tack för den här upplysningen. Att Bosse har blivit omnämnd här har i a f jag helt missat.

Nej dessa rader i Börje Heeds bok från 1989 har nog aldrig tagits upp förr i tråden.

Den som har denna bok kan själva läsa detta lilla stycke i kapitlet Den falske sjökaptenen Återfinns längst upp på sidan 190. Citerar av dessa sex rader:

"Eller om den skötsamme 26-årige brevbäraren som höll minutiös ordning i sin lilla etta, förde noggrann bokföring av sina små affärer och vars bankbok och postsparbanksbok påträffades i en låst skrivbordslåda i bostaden - men som själv var totalt som uppslukad av jorden och alltjämt är borta."

När det gäller detta att han skulle ha fört en noggrann bokföring är det säkert helt riktigt med tanke på hurdan person Bosse var. Även om den här uppgiften inte förekommer i polisutredningen.

När det gäller var bankböckerna m. m. hittades så står det bl. a. så här i utredningen daterat den 5/8 1976:

"Bankböckerna och passet anträffade vi i en låda på en sekretär som stod i matplatsen. Plånboken låg på en bänk i ett hörnskåp som var placerat i lägenhetens sovrum."

Det är fullt möjligt att den här lådan var låst då de två poliserna kom till lägenheten.

En uppgift är dock felaktig i vad Heed skrev. Bosses lägenhet var inte en etta utan utan såg ut, och gör det fortfarande, på detta sätt:

Först kommer man in i en bred hall med toaletten på höger sida. Mitt emot denna på vänster sida ligger köket och innan för detta ligger en jungfrukammare. Strax efter toaletten på samma sida ligger en sängkammare. Fortsätter man hallen rakt fram kommer man till vardagsrummet.
Citera
2016-01-24, 13:13
Medlem
Citat:
På Albanien, tror jag, och på den svenska vänstern för Stasi. Dom var intresserade av det. I så fall gjorde han det inte av ideologisk övertygelse eller för pengar utan för att han manipulerades av skickliga agentvärvare. Förmodligen med kvinna inblandad.

Detta är bara helt substanslösa spekulationer från din sida...som vanligt.
Citera
2016-01-24, 13:18
Medlem
Citat:
Östagenter försågs alltid med falska pass. För S*ndelin är det att argument mot att Bosse skulle varit agent, eftersom man inte hittade något sådant. Men försvann han frivilligt tog han säkert med sig det. Dessutom har vi uppgifterna om att några personer sökt igenom hans skåp på jobbet, efter försvinnandet. Stämmer det sökte de säkert igenom lägenheten också och då vet vi inte längre vad som kan ha funnits där.

Bosse försvann frivilligt?? Nej, det här blir bara komiskt! Och "skåpgenomsökningen" är på intet sätt bekräftad - det är bara kommunistisk desinformation!

Seriöst, skulle en person med Bosses goda ekonomi försvinna frivilligt, och avstå från såväl förmögenhet som skivsamling, böcker och övriga tillhörigheter? Helt osannolikt!
Citera
2016-01-24, 13:28
Medlem
Skaraborg2s avatar
Landet Albanien.

Citat:

Nu tror jag personligen i första hand inte på att han var agent/spion. Jag tror mera på att han kom att dras in i något mindre trevligt tack vare sina utmärkta kunskaper i albanska.

Något annat som jag tror på också är han hade kunnat vara budbärare t. ex. gällande instruktioner och pengar.

Om jag skulle gissa ang. spion- och agentspåret, så går det inte att bortse från hans kunskaper gällande landet Albanien, hans kontaktnät där samt hans gedigna kunskaper i det albanska språket. Konstigt vore väl då om inte detta land på något sätt varit inblandat i Bosse försvinnande. Vare sig detta nu var för eller emot?

En person som också verkar ha trott på att Bosse ev. kunde ha hamnat i en situation som han inte hade förutsett var Thorstensson. I en kopia från polisutredningen daterat den 23 juli 1980 skrev han bl. a. följande:

"Är det helt otänkbart att Bosse Jansson, född 1949-06-14, försvunnen sedan den 3 april 1976, kan vara identisk med den döde som hittades nu i juli i Ryssgraven?

Bosse Jansson försvann spårlöst men hade rest mycket utomlands (Rumänien, Bulgarien, Albanien, Jugoslavien) och talade flera språk. Han kan ha kommit i kontakt med någon och hamnat i en situation som han inte förutsett. Och folk som begår självmord hittas väl för det mesta?"
Senast redigerad av Skaraborg2 2016-01-24 kl. 13:57.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in