• 1
  • 2
2009-04-24, 01:42
Medlem
Som ni skert vet r det i dagslget inte det lttaste med jobb. Sjlv fick jag g ner rejlt bde i tid och i ln p mitt.

Tyvrr hade jag inte rknat med det hr och jag hade ett antal fakturor ifrn ett par elektronik och kldesfretag. Totalt r dom p ca 20 000kr uppdelat p 5 olika fakturor.

Samtliga dessa skulder gick till kronofogden i Januari. Jag fick d fem stycken brev hem dr det stod att jag skulle lsa och ta del av brevet och skicka tillbaka en bekrftelse p att jag gjort det.

Jag valde dock att inte skicka in bekrftelsen p att jag blivit delgiven. Jag har alltid haft fr avsikt att gra rtt fr mig och har sedan Januari betalat av tre stycken av skulderna inklusive alla avgifter.

Genom att inte skicka in bekrftelsen till kronofogden har jag kunnat kpa mig tid och sluppit betalningsanmrkningar.

Idag dk det dock upp tv brev ifrn kronofogden ifrn dom terstende skulderna. P breven stod det i nederkanten att jag blivit delgiven och datum fr det.

Min frga r om dom enligt lag kan delgiva mig utan att jag sjlv skrivit under ngonting eller hrt av mig fr att bekrfta att jag r delgiven?

Tacksam fr alla svar.
Citera
2009-04-24, 04:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av s-we
Som ni skert vet r det i dagslget inte det lttaste med jobb. Sjlv fick jag g ner rejlt bde i tid och i ln p mitt.

Tyvrr hade jag inte rknat med det hr och jag hade ett antal fakturor ifrn ett par elektronik och kldesfretag. Totalt r dom p ca 20 000kr uppdelat p 5 olika fakturor.

Samtliga dessa skulder gick till kronofogden i Januari. Jag fick d fem stycken brev hem dr det stod att jag skulle lsa och ta del av brevet och skicka tillbaka en bekrftelse p att jag gjort det.

Jag valde dock att inte skicka in bekrftelsen p att jag blivit delgiven. Jag har alltid haft fr avsikt att gra rtt fr mig och har sedan Januari betalat av tre stycken av skulderna inklusive alla avgifter.

Genom att inte skicka in bekrftelsen till kronofogden har jag kunnat kpa mig tid och sluppit betalningsanmrkningar.

Idag dk det dock upp tv brev ifrn kronofogden ifrn dom terstende skulderna. P breven stod det i nederkanten att jag blivit delgiven och datum fr det.

Min frga r om dom enligt lag kan delgiva mig utan att jag sjlv skrivit under ngonting eller hrt av mig fr att bekrfta att jag r delgiven?

Tacksam fr alla svar.

Dom kommer nog frska med att skicka ett rekomenderat brev som det inte str ngon avsndare p o nr du skrivit under det och lmnat in p postkontoret s har du blivit delgiven. massa fula knep har dom fr sig, jag har sjlv aldrig skrivit under ntt eller hmtat ut ntt rekomenderat brev o de enda som har hnt e att dom fortsatt komma o ringa p drren o ringa p grannarna o frga om mig.
Citera
2009-04-24, 10:35
Medlem
kallejawbreakers avatar
jo de gills som delgivning och betalar du intes kommer det att g till indrivning, och det blir ingen lyckligare av s frsk betala av dom andra tv ocks s slipper du dom sen
Citera
2009-04-25, 18:59
Medlem
Tack fr svaren.

Lite underligt att dom kan anse mig vara delgiven utan att jag skrivit under ngonting. Dom har heller inte varit hr och hlsat p.

Det stod i breven att jag hade 10 dagar p mig att betala innan jag skulle f en betalningsanmrkning. Tror ni det finns ngot stt fr mig att skjuta p dom hr 10 dagarna?

Om jag frstod det rtt rcker det heller inte med att jag betalar av skulderna inom 10 dagar utan fretagen mste ocks dra tillbaka sin "anmlan". Om dom vljer att inte gra det fr jag en anmrking nd, trots att jag betalat i "tid" Kan det verkligen vara s?

r verkligen super tacksam fr alla svar och tips ifrn personer som varit i likadana situationer.
Citera
2009-04-25, 19:01
Medlem
Big_Bites avatar
Ringer du till fretaget i frga som du har skulden hos och frklarar lgert och ber om att f dela upp betalningen s kan de ta kontakt med kronkalle och be dem att avbryta indrivningen.

Hnder detta inom dessa tio dagar s slipper du din anmrkning.
Citera
2009-04-25, 19:33
Medlem
ang delgivningen

Japp det stmmer att man kan gra s. Frst skickar dem ut en delgivningsman som antagligen skt dig under februari och kanske brjan av mars. Dem har inte ntt dig men har pratat med brevbraren eller en granne s att dem vet att du faktiskt finns p din adress. Nr dem vet att du finns p adressen och misslyckas med att delge dig personligen kan en delgivningsman personligen lgga ner breven i din brevlda med en etikett eller liknande dr du blir delgiven den dag d brevet/breven lggs i din lda. r man osker p att du finns p adressen osv brukar man stta in en kunggrelse i tidningar dr man sker dig. Man anser drefter att du blivit delgiven.

Vad du borde gjort r att du skulle ta kontakt med dem du r skyldig pengar och kommit verens om en avbetalningsplan.

Fr att undvika bet.anmrkningar mste du nu allts betala hela skulden inom dessa 10 dagar s att fretaget hinner terkalla sin anskan.
Citera
2009-04-25, 19:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Big_Bite
Ringer du till fretaget i frga som du har skulden hos och frklarar lgert och ber om att f dela upp betalningen s kan de ta kontakt med kronkalle och be dem att avbryta indrivningen.

Hnder detta inom dessa tio dagar s slipper du din anmrkning.

Till 99% s terkallar inte bolagen en anskan om bet.frelggande om de inte ftt fullt betalt, eftersom fogden avskriver anskan i s fall och drmed har bolaget inget "kvitto" p att skulden r riktig. Dremot, efter utslag, r det mjligt att gra en avbetalningsplan. ven om det gr till utmtning kan bolagen 2 ggr per r g med p anstnd i utmtning om man fr till en uppgrelse om avbetalning med bolaget i frga.

Sledes skulle man allts ftt till en uppgrelse om avbetalning innan bolaget eller dess ombud ingav anskan om bet.frelggande.
Citera
2009-04-25, 19:37
Medlem
Big_Bites avatar
Citat:
Ursprungligen postat av roughtuoube
Fr att undvika bet.anmrkningar mste du nu allts betala hela skulden inom dessa 10 dagar s att fretaget hinner terkalla sin anskan.

Nja, det rcker att TS fr till etn avbetalning med fretaget.

Lyckas han med detta kan fretaget vara vnliga och terkalla.

Det r helt och hllet upp till fretaget.
Citera
2009-04-25, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av s-we
Tack fr svaren.

Lite underligt att dom kan anse mig vara delgiven utan att jag skrivit under ngonting. Dom har heller inte varit hr och hlsat p.

Det stod i breven att jag hade 10 dagar p mig att betala innan jag skulle f en betalningsanmrkning. Tror ni det finns ngot stt fr mig att skjuta p dom hr 10 dagarna?

Om jag frstod det rtt rcker det heller inte med att jag betalar av skulderna inom 10 dagar utan fretagen mste ocks dra tillbaka sin "anmlan". Om dom vljer att inte gra det fr jag en anmrking nd, trots att jag betalat i "tid" Kan det verkligen vara s?

r verkligen super tacksam fr alla svar och tips ifrn personer som varit i likadana situationer.

Om du betalar hela skulden inom dessa 10 dagar s MSTE bolaget i frga terkalla sin anskan hos fogden. Om du betalar den 9onde dagen kommer dem naturligtvis inte hinna terkalla innan utslag meddelats.

Det finns ett fult stt du kan "frlnga" tiden, men inget jag rekommenderar, och det r att du bestrider frelggandena. Dvs inom dessa 10 dagar skriver du ett brev till fogden med innehllet "Jag bestrider ml nr ........."

D kan fogden inte utfrda utlsag mot dig. Utan vad som hnder r att fogden skickar ett brev till bolaget, bolaget mste svara inom 3 veckor om man vill att rendet ska g vidare till domstol. Begr inte bolaget att mlet ska till domstol s avskriver fogden rendet. Ingen anmrkning fr du d. I annat fall versnder fogden rendet till domstol. D fr du ett brev frn domstolen dr du ska frklara varfr du bestrider rendet. Gr du ej det kan en tredskodom meddelas mot dig vilket betyder att du frlorar och fr en bet.anmrkning. Du kan ocks f betala rttegngskostnader. Eftersom det tar en viss tid med domstolsprocesser kan du naturligtvis hinna betala din skuld innan saken avgrs i domstol. D drar bolaget tillbaka mlet hos domstol och du torde slippa en bet.anmrkning :-)
Citera
2009-04-25, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Big_Bite
Nja, det rcker att TS fr till etn avbetalning med fretaget.

Lyckas han med detta kan fretaget vara vnliga och terkalla.

Det r helt och hllet upp till fretaget.

Ja men till 99% gr dem inte med p det eftersom dem riskerar att han skiter i avbetalningsplanen. D str dem dr med byxorna nere utan ett kvitto p att skulden r riktig. Har dem vl terkallat en anskan utan utslag kan dem inte gra om det.
Citera
2009-04-25, 19:44
Medlem
Big_Bites avatar
Citat:
Ursprungligen postat av roughtuoube
Ja men till 99% gr dem inte med p det eftersom dem riskerar att han skiter i avbetalningsplanen. D str dem dr med byxorna nere utan ett kvitto p att skulden r riktig. Har dem vl terkallat en anskan utan utslag kan dem inte gra om det.

Nu vet jag iof inte hur det r med "grundfretaget" men jag har gjort p detta vis med inkassofretag utan problem.

P tal om det lter det underligt med TS historia, brukar inte de flesta fretag kra med ett inkassobolag innan kronkalle?
Citera
2009-04-29, 15:06
Medlem
Tack fr alla svar!

Jag bet ihop, slde av lite elektronik och lnade av mina frldrar fr att lsa det innan dom 10 dagarna gtt ut.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in