Citat:
Ursprungligen postat av s-we
Tack fr svaren.
Lite underligt att dom kan anse mig vara delgiven utan att jag skrivit under ngonting. Dom har heller inte varit hr och hlsat p.
Det stod i breven att jag hade 10 dagar p mig att betala innan jag skulle f en betalningsanmrkning. Tror ni det finns ngot stt fr mig att skjuta p dom hr 10 dagarna?
Om jag frstod det rtt rcker det heller inte med att jag betalar av skulderna inom 10 dagar utan fretagen mste ocks dra tillbaka sin "anmlan". Om dom vljer att inte gra det fr jag en anmrking nd, trots att jag betalat i "tid" Kan det verkligen vara s?
r verkligen super tacksam fr alla svar och tips ifrn personer som varit i likadana situationer.
Om du betalar hela skulden inom dessa 10 dagar s MSTE bolaget i frga terkalla sin anskan hos fogden. Om du betalar den 9onde dagen kommer dem naturligtvis inte hinna terkalla innan utslag meddelats.
Det finns ett fult stt du kan "frlnga" tiden, men inget jag rekommenderar, och det r att du bestrider frelggandena. Dvs inom dessa 10 dagar skriver du ett brev till fogden med innehllet "Jag bestrider ml nr ........."
D kan fogden inte utfrda utlsag mot dig. Utan vad som hnder r att fogden skickar ett brev till bolaget, bolaget mste svara inom 3 veckor om man vill att rendet ska g vidare till domstol. Begr inte bolaget att mlet ska till domstol s avskriver fogden rendet. Ingen anmrkning fr du d. I annat fall versnder fogden rendet till domstol. D fr du ett brev frn domstolen dr du ska frklara varfr du bestrider rendet. Gr du ej det kan en tredskodom meddelas mot dig vilket betyder att du frlorar och fr en bet.anmrkning. Du kan ocks f betala rttegngskostnader. Eftersom det tar en viss tid med domstolsprocesser kan du naturligtvis hinna betala din skuld innan saken avgrs i domstol. D drar bolaget tillbaka mlet hos domstol och du torde slippa en bet.anmrkning :-)