2012-10-01, 20:55
Medlem
Hej alla,

Tack för intressanta inlägg och helt otroliga efterforskningar. Fick otäcka rysningar när man fick se GM i egen hög person. Hade inte ens en aning att detta hade hänt i närheten av där jag bor, förrän reportaget i XtraBorås. Nu till några saker som förbryllar mig angående brottsplatsen.

Enligt koordinaterna som Kakanapan angett så ska brottsplatsen vara nånstans bredvid Sven Erikssons väg. Vad jag förstår efter några andra inlägg så skall det inte heller vara nånstans bredvid Fagersbergsvägen. Vad som förbryllar mig är att skall man ta sig från Viskafors centrum så tar man inte Sven Erikssons väg. Då tar man lättare Fagersbergsvägen, för Länsvägen ville man nog inte helst cykla även på den tiden. Tar man sig från GM hem adress så kan man ta Sven Erikssons väg, men det blir en rejäl omväg till Rydboholm. Man kan lika enkelt ta sig till Fagersbergsvägen från GM hem adress.

Vad jag kan se på en utav bilderna i Xtra Borås där cykeln ligger vid vägkanten. Så kan man se takåsarna på vad jag tycker mig se ut som på någon större fabrikslokal. Det kan vara Johnsons och Johnsons gamla byggnad, då skulle det vara Fagersbergsvägen, men det känns om byggnaderna ligger för nära för det. Det kan även vara en del av gamla Rydboholmsbolagen. Men det innebär att brottsplatsen skulle vara mycket närmre Rydboholm. Och då kan det vara vilken väg som helst.

En annan sak som intresserar mig är också var Reijo bodde när detta hände, med tanke på brottsplatsen. Var det i Rydboholm eller Viskafors? Och i så fall var i samhället.

Skulle vara mycket tacksam för ett svar på detta. Men med tanke på vad som uppkommit tidigare så verkar detta vara lätta frågor.

Respekt till er alla.
Citera
2012-10-01, 22:15
Medlem
månss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mappen
Hej alla,

Tack för intressanta inlägg och helt otroliga efterforskningar. Fick otäcka rysningar när man fick se GM i egen hög person. Hade inte ens en aning att detta hade hänt i närheten av där jag bor, förrän reportaget i XtraBorås. Nu till några saker som förbryllar mig angående brottsplatsen.

Enligt koordinaterna som Kakanapan angett så ska brottsplatsen vara nånstans bredvid Sven Erikssons väg. Vad jag förstår efter några andra inlägg så skall det inte heller vara nånstans bredvid Fagersbergsvägen. Vad som förbryllar mig är att skall man ta sig från Viskafors centrum så tar man inte Sven Erikssons väg. Då tar man lättare Fagersbergsvägen, för Länsvägen ville man nog inte helst cykla även på den tiden. Tar man sig från GM hem adress så kan man ta Sven Erikssons väg, men det blir en rejäl omväg till Rydboholm. Man kan lika enkelt ta sig till Fagersbergsvägen från GM hem adress.

Vad jag kan se på en utav bilderna i Xtra Borås där cykeln ligger vid vägkanten. Så kan man se takåsarna på vad jag tycker mig se ut som på någon större fabrikslokal. Det kan vara Johnsons och Johnsons gamla byggnad, då skulle det vara Fagersbergsvägen, men det känns om byggnaderna ligger för nära för det. Det kan även vara en del av gamla Rydboholmsbolagen. Men det innebär att brottsplatsen skulle vara mycket närmre Rydboholm. Och då kan det vara vilken väg som helst.

En annan sak som intresserar mig är också var Reijo bodde när detta hände, med tanke på brottsplatsen. Var det i Rydboholm eller Viskafors? Och i så fall var i samhället.

Skulle vara mycket tacksam för ett svar på detta. Men med tanke på vad som uppkommit tidigare så verkar detta vara lätta frågor.

Respekt till er alla.
Intressant text... Mycket intressant må jag säga!
Tyvärr har jag inga svar på dina frågor.
Senast redigerad av måns 2012-10-01 kl. 22:24.
Citera
2012-10-01, 22:38
Medlem
Trots att jag hört historien berättas tidigare, så känns det mycket obehagligt att läsa om det nu igen.

Känns som att Kakanapans koordinater stämmer ganska bra, jag skulle dock vilja ha platsen några hundra meter mer norrut, längs den lilla skogsväg som går in åt öster från Sven Erikssons väg (fortsätter som stig vidare bort till Sobackens soptipp). Har fått platsen förklarad för mig från en mycket närboende. Den lilla skogsvägen kallas i orten för Mordvägen.
Citera
2012-10-01, 23:30
Medlem
Skaraborg2s avatar
"Mordvägen".

[quote=betsida]Trots att jag hört historien berättas tidigare, så känns det mycket obehagligt att läsa om det nu igen.

Känns som att Kakanapans koordinater stämmer ganska bra, jag skulle dock vilja ha platsen några hundra meter mer norrut, längs den lilla skogsväg som går in åt öster från Sven Erikssons väg (fortsätter som stig vidare bort till Sobackens soptipp). Har fått platsen förklarad för mig från en mycket närboende. Den lilla skogsvägen kallas i orten för Mordvägen.[/QUOTE]

Jag har aldrig varit på denna plats men har sett ett antal fotografier då det skrevs om mordet i dagspressen. På ett foto har jag bl.a. sett Daags cykel som låg slängd i ett dike.

Platsen ser inte vidare trevlig ut. Undrar på vilket sätt h*n lyckades lura Reijo att komma dit?

Om Reijo Daag hade fått leva så skulle han ha varit 50 år. Nu blev han bara 14 år.

Den här lilla skogsvägen fick alltså namnet "Mordvägen" bland gemene man på orten efter mordet. Inte så konstigt med tanke på vad som en gång utspelade sig här.
Citera
2012-10-02, 00:17
Medlem
"Mordvägen"

Ok, då är jag med. Det jag trodde mig vara nån sorts byggnad, är då när man tittar noggrannare troligtvis något Polis/Pressfordon som står nere på Sven Erikssons väg. Kan det vara den skogsvägen där det idag står en telemast precis i början på vägen? Då blir man än mer förundrad hur GM lyckades lura stackars Reijo dit. Mycket läskigt!
Citera
2012-10-02, 05:33
Medlem
lillaskeptikerns avatar
Om man är 16 år och ska förklara någon sin kärlek, varför har man då en kniv med sig?
Citera
2012-10-02, 09:31
Medlem
Av tidigare koordinater så är platsen från en instickare från Fagersbergsvägen in skogen. Fagersbergsvägen går från Rydboholm (gamla fabrikerna) till den nya vägen som går parallellt mellan R 41 och centrala Viskafors.
Från Rydboholm åker man in mot Sven Erikssonvägen tar höger och åker på Fabriksvägen och tar sedan vänster mot Fagersbergsvägen (skyltat idag återvändsgata). Du får åka någon km på vägen (smal asfaltväg.) Du kommer att passera på vänster sida mordplatsen men kör vidare mot en vägavspärrning (du kan inte åka igenom). Där kan man ställa bilen. På höger sida har du en bra grusväg. Den är alldeles för rak och fin om jag jämför pressens bild av den avkastade cykeln som finns i tidningen Xtraborås. Vänder du på dig och går tillbaka mot Rydboholm igen så ca hundra meter på höger sida eller något mer så har du en igenväxt skogsväg. Den är verkligen igenväxt men man ser konturerna bra. Där vill jag ha mordplatsen. Du kan säkert gena lätt genom skogen mot den andra grusvägen "Sven Eriksonsvägen" som går parallellt, fast några hundra meter emellan. Jag har ett kort på grusvägen som jag inte tror är mordplatsen, men vet inte hur man bifogar en fil. När jag var där så uppehöll sig en ensam man på grusvägen mot mordplatsen. Jag vågade inte sticka in på den igenvuxna vägen då jag var själv. Alla som bor på den vägen längre ner vet ju vad som hänt och de flesta undrar säkert vad man gör där ute i ensamheten....
Citera
2012-10-02, 17:24
Medlem
-TheRiddle-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tadeuz
Av tidigare koordinater så är platsen från en instickare från Fagersbergsvägen in skogen. Fagersbergsvägen går från Rydboholm (gamla fabrikerna) till den nya vägen som går parallellt mellan R 41 och centrala Viskafors.
Från Rydboholm åker man in mot Sven Erikssonvägen tar höger och åker på Fabriksvägen och tar sedan vänster mot Fagersbergsvägen (skyltat idag återvändsgata). Du får åka någon km på vägen (smal asfaltväg.) Du kommer att passera på vänster sida mordplatsen men kör vidare mot en vägavspärrning (du kan inte åka igenom). Där kan man ställa bilen. På höger sida har du en bra grusväg. Den är alldeles för rak och fin om jag jämför pressens bild av den avkastade cykeln som finns i tidningen Xtraborås. Vänder du på dig och går tillbaka mot Rydboholm igen så ca hundra meter på höger sida eller något mer så har du en igenväxt skogsväg. Den är verkligen igenväxt men man ser konturerna bra. Där vill jag ha mordplatsen. Du kan säkert gena lätt genom skogen mot den andra grusvägen "Sven Eriksonsvägen" som går parallellt, fast några hundra meter emellan. Jag har ett kort på grusvägen som jag inte tror är mordplatsen, men vet inte hur man bifogar en fil. När jag var där så uppehöll sig en ensam man på grusvägen mot mordplatsen. Jag vågade inte sticka in på den igenvuxna vägen då jag var själv. Alla som bor på den vägen längre ner vet ju vad som hänt och de flesta undrar säkert vad man gör där ute i ensamheten....

hej, bifogar bilder gör du jättelätt genom www.tinypic.com, anonym tjänst och ingen registrering krävs.

Catherine Loford, Cathrine Loford, Karl Ingemar Sjöblom
http://i49.tinypic.com/30kx4b9.jpg
http://www.youtube.com/watch?v=0synL5TvBQA (Cathrine Loford är "kvinnan" ca 0:40 och framåt i klippet)
Senast redigerad av -TheRiddle- 2012-10-02 kl. 17:31.
Citera
2012-10-02, 18:39
Medlem
Skaraborg2s avatar
Varför var kniven med?

Citat:
Ursprungligen postat av lillaskeptikern
Om man är 16 år och ska förklara någon sin kärlek, varför har man då en kniv med sig?

Detta är en verkligen intressant fråga. Varför tar man med en kniv vid ett sådant här tillfälle?

Vet inte alls varför kniven var med men frågan du ställer är verkligen intressant.

Vad tror ni andra varför h*n tog med sig kniven inför mötet med Reijo?
Citera
2012-10-02, 20:00
Medlem
månss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Detta är en verkligen intressant fråga. Varför tar man med en kniv vid ett sådant här tillfälle?

Vet inte alls varför kniven var med men frågan du ställer är verkligen intressant.

För mig är det solklart, det var planerat. Tidpunkt och valet av plats pekar på det. Om det nu var någon kärleksförklaring vet man ju inte men om så var fallet så visste G.M vad svaret skulle bli. Han var förberedd!
Citera
2012-10-02, 20:01
Medlem
Allons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2

Tack för en intressant tråd.

Angående kniven kan det ju vara på det viset att GM bar kniv på grund av tidigare trakasserier av ungdomar som ville "knacka bög". Mordet kan givetvis vara planerat också och GM hade därför kniven med sig. Det skulle stämma bättre överens med bilden av ett planerat möte på just den plats mordet ägde rum.

Att i den åldern ha problem med sin könstillhörighet och sexuella läggning måste vara ganska jobbigt kan jag tänka mig. Och att dessutom lida av någon psykisk sjukdom (vilket är uppenbart att GM gjorde) kan nog göra känslolivet till ett riktigt kaos. 100 knivhugg är, som tidigare sagt, inte frågan om ett misstag, utan om ett ursinnigt raseri.

Jag skulle nog tippa på att GM:s psykiska besvär inte har med någon skilsmässa att göra. Förmodligen har denna fruktansvärda gärning satt sina spår och livet därefter har nog inte varit det allra bästa. Skilsmässan är säkert ett svepskäl för att få den psykvård "hon/han/det" länge velat ha.

Jag kan dock bara känna ren skadeglädje i det här fallet. En sådan människa brukar ofta hamna inom psykvården förr eller senare. Även om man undkommer ett fängelsestraff, så tar livet ut sin rätt i alla fall. Man får vad man förtjänar och jag är övertygad om att det är oundvikligt, speciellt i fall som detta.

Hade inte Reijo fått sätta livet till, så är jag övertygad om att någon annan hade fått göra det förr eller senare. "Räkmacka"... ja, det stämmer ju verkligen nu när vi sitter med facit. Jag misstänker att de som arbetar tillsammans med GM inte känner till dennes förflutna. Men nu har det kommit ikapp!
Senast redigerad av Allon 2012-10-02 kl. 20:10.
Citera
2012-10-02, 21:08
Medlem
http://s6.postimage.org/4mslnn0ld/Grusv_g.jpg

Gör ett test om det fungerar. Detta är grusvägen till höger på Fagersbergsvägen som är halvkass asfalt. Den tar slut och detta möter du till höger. Personligen tror jag att mordplatsen ligger ca 100 tillbaka, som jag skrev innan. Men platsen är ju ändå inte en trevlig sådan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in