2009-04-26, 12:09
Medlem
Skaraborg2s avatar
Den 9 april hittades den endast 14-årige Reijo Daag mördad i skogsparti av en kvinna som var ute med sin hund.
Reijo, som bodde i Fagersberg utanför Viskafors, hade några dagar innan försvunnit från sitt hem. Hans familj trodde först att han hade åkt för att besöka sin biologiske pappa.
När hans kropp hittades så visade det sig att han hade blivit knivhuggen med över 100 knivhugg. Vilket raseri gärningsmannen måste ha haft?
Det blev stora skriverier i tidningarna och folket vågade inte släppa ut sina barn p.g.a. denna vettvilling.
Efter ett tag så häktades en yngling, inte mycket äldre än Reijo Daag själv. Den misstänkte satt häktad ganska länge men fallet kom inte upp i domstol därför att åklagaren inte kunde få fram några bevis gentemot honom. I allmänhetens ögon ansågs han dock som skyldig.
Både Reijo och den misstänkte hade yngre syskon. Den då misstänkte yngligen lever troligtvis än idag och man kan undra över hur det gick för honom senare i livet?
De ovan nämnda ortsnamnen ligger i Sjuhäradsbygden utanför Borås.
Citera
2009-04-26, 15:26
Medlem
Thomas Quick har inte erkänt detta? Låter annars som något som han skulle kunna erkänna, var från den tidsperioden och offret en ung pojke, låt vara att detta inte tycks vara sexuellt relaterat. Har väl ingen större betydelse ändå, då Quick lär vara oskyldig till det mesta av det han erkänt, kanske till allt. Skulle ändå vara intressant om han tagit på sig detta eller inte.

Annars verkar en annan ung person som en trolig gärningsman här, 100 knivhugg tyder på ett fullständigt hat, vilket en vuxen inte borde kunna känna mot en 14-åring.
Citera
2009-04-26, 16:25
Medlem
Skaraborg2s avatar
Ja du har helt rätt i att det var en annan ung gärningsman här. Den misstänkte var bara några år äldre. Denne misstänke ev. gärningsmannen måste absolut gjort denna bestialiska hamdling av ett fullständigt hat och raseri.Vet ej om dessa två ynglingar hade kommit ihop sig om något innan eller om detta skedde i skogspartiet?
Nej i detta mord fanns det inga som helst sexuella motiv.
Man kan också fundera över vad som hände den ev. gärningsmannen. Han betraktades ju som skyldig av allmänheten och eftersom han och hans familj bodde på en mycket liten ort så lär de också ganska omgående ha flyttat därifrån.
Citera
2009-07-18, 19:37
Medlem
Skaraborg2s avatar
Föräldrarna till Reijo Daag.

Fick härom dagen ett PM från en person, vars föräldrar hade känt både Daag och den yngling som blev anhållen och satt häktad länge.

Dessa berättade den misstänkte ynglingens efternamn, men eftersom han aldrig blev dömd så nämner jag inte detta.

Föräldrarna till Reijo Daag lever fortfarande och bor nu i Borås.

Ang. fallet med den mördade Reijo Daag så har jag fått 2 PM förut, från en person som hade varit skolkamrat med honom. Denne gamle skolkamrat hade även han känt den misstänkte 16-åringen. Samt även nu dessa 2 PM från personen vars föräldrar hade varit med.

Ganska mycket tycker jag, med tanke på att fallet är såpass gammalt.
Senast redigerad av Skaraborg2 2009-07-18 kl. 19:40.
Citera
2009-07-19, 01:41
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Den 9 april hittades den endast 14-årige Reijo Daag mördad i skogsparti av en kvinna som var ute med sin hund.
Reijo, som bodde i Fagersberg utanför Viskafors, hade några dagar innan försvunnit från sitt hem. Hans familj trodde först att han hade åkt för att besöka sin biologiske pappa.
När hans kropp hittades så visade det sig att han hade blivit knivhuggen med över 100 knivhugg. Vilket raseri gärningsmannen måste ha haft?
Det blev stora skriverier i tidningarna och folket vågade inte släppa ut sina barn p.g.a. denna vettvilling.
Efter ett tag så häktades en yngling, inte mycket äldre än Reijo Daag själv. Den misstänkte satt häktad ganska länge men fallet kom inte upp i domstol därför att åklagaren inte kunde få fram några bevis gentemot honom. I allmänhetens ögon ansågs han dock som skyldig.
Både Reijo och den misstänkte hade yngre syskon. Den då misstänkte yngligen lever troligtvis än idag och man kan undra över hur det gick för honom senare i livet?
De ovan nämnda ortsnamnen ligger i Sjuhäradsbygden utanför Borås.

Fy, vilket tragiskt fall (som många andra ) På vilka grunder satt den misstänkte ynglingen häktad, om - som du skriver - åklagaren inte kunde få fram bevis mot honom? Och på vilka grunder ansågs han skyldig av omgivningen? Vad pekade mot ynglingen?

Det här låter som om gärningsmannen kände den mördade killen (om brottet inte begicks av en väldigt psykiskt störd eller sjuk person). Som någon skrev - ett hatbrott - åtminstone torde enormt starka känslor ha funnits hos gm; annars hade det räckt med några fåtal knivhugg. En fjärdedel av de 100 knivhuggen skulle kunna sägas vara ett tydligt fall av "overkill"...

Blev killen dödad där han hittades eller hade han fraktats dit senare?
Citera
2009-07-19, 12:35
Medlem
Skaraborg2s avatar
Den misstänkte ynglingen.

Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Fy, vilket tragiskt fall (som många andra ) På vilka grunder satt den misstänkte ynglingen häktad, om - som du skriver - åklagaren inte kunde få fram bevis mot honom? Och på vilka grunder ansågs han skyldig av omgivningen? Vad pekade mot ynglingen?

Det här låter som om gärningsmannen kände den mördade killen (om brottet inte begicks av en väldigt psykiskt störd eller sjuk person). Som någon skrev - ett hatbrott - åtminstone torde enormt starka känslor ha funnits hos gm; annars hade det räckt med några fåtal knivhugg. En fjärdedel av de 100 knivhuggen skulle kunna sägas vara ett tydligt fall av "overkill"...

Blev killen dödad där han hittades eller hade han fraktats dit senare?

Jag vet inte varför den misstänkte ynglingen X blev gripen och sedermera häktad? Jag vet bara att denne 16-åring satt häktad länge.

Att han av allmänheten ansågs som skyldig berodde nog till en viss del på att han fick sitta häktad som länge.

Ja det var verkligen en ett tydligt fall på "overkill".

Ingen har, vad jag vet iaf, har ansett detta som ett s.k. hatbrott! Det var ingen som hade hatat honom där han bodde. Ett mord utan någon som helst orsak troligtvis.

Kanske GM fick "lust" att begå ett mord för att få känna på hur det är att döda någon?

Reijo Daag hittades på den plats där han hade mördats.
Citera
2009-07-19, 14:00
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Jag vet inte varför den misstänkte ynglingen X blev gripen och sedermera häktad? Jag vet bara att denne 16-åring satt häktad länge.

Att han av allmänheten ansågs som skyldig berodde nog till en viss del på att han fick sitta häktad som länge.

Ja det var verkligen en ett tydligt fall på "overkill".

Ingen har, vad jag vet iaf, har ansett detta som ett s.k. hatbrott! Det var ingen som hade hatat honom där han bodde. Ett mord utan någon som helst orsak troligtvis.

Kanske GM fick "lust" att begå ett mord för att få känna på hur det är att döda någon?

Reijo Daag hittades på den plats där han hade mördats.

Jag använde kanske fel ord. När jag skrev hatbrott, menade jag inte det i den betydelse som det ofta har (homorelaterade brott, rasistrelaterade brott osv) utan som i betydelsen "brott med starka känslor - ev. hat - inblandade". Om detta mord inte begicks av en sjuk eller ordentligt störd människa, skulle jag sätta mina pengar på ett personligt motiv hos gm. Jag har svårt att tänka mig att det var ett mord "utan någon som helst orsak".

Tror du verkligen att gm fick "lust" att mörda någon för att "få känna på"? Varför i så fall gå så långt som att hugga 100 gånger. Redan efter några hugg (obehaglig diskussion ) hade han ju fått "känna på" hur det kändes.
Citera
2009-07-19, 14:48
Medlem
Skaraborg2s avatar
"Brott med starka känslor".

Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Jag använde kanske fel ord. När jag skrev hatbrott, menade jag inte det i den betydelse som det ofta har (homorelaterade brott, rasistrelaterade brott osv) utan som i betydelsen "brott med starka känslor - ev. hat - inblandade". Om detta mord inte begicks av en sjuk eller ordentligt störd människa, skulle jag sätta mina pengar på ett personligt motiv hos gm. Jag har svårt att tänka mig att det var ett mord "utan någon som helst orsak".

Tror du verkligen att gm fick "lust" att mörda någon för att "få känna på"? Varför i så fall gå så långt som att hugga 100 gånger. Redan efter några hugg (obehaglig diskussion ) hade han ju fått "känna på" hur det kändes.

Förstår hur du menar Prinzezzan. Ja detta mord var verkligen ett "brott med starka känslor".

Vad jag har fått höra så skall det inte ha funnits något personligt motiv till mordet på den 14-årige Daag. Jag kan ju ha fel, om så är fallet så hoppas jag någon rättar mig.

Personligen tror jag isf på en mycket störd och farlig GM. När han väl började hugga Daag med kniven så kunda han inte sluta.
Citera
2009-07-19, 15:09
Medlem
Imzadis avatar
I dom PM du fick fick du reda på något om hur det gick för den misstänkte senare i livet??

Det fanns ingen annan misstänkt??
Citera
2009-07-19, 16:11
Medlem
Skaraborg2s avatar
Ingen annan misstänkt som jag känner till.

Citat:
Ursprungligen postat av Imzadi
I dom PM du fick fick du reda på något om hur det gick för den misstänkte senare i livet??

Det fanns ingen annan misstänkt??

Nej ingen i dessa PM stod det något hur det hade gått för den misstänkte GM. De visste nog inte detta heller.

I dessa PM så undrade de över hur det hade gått för den misstänkte GM längre fram i livet?
Citera
2009-07-19, 19:29
Medlem
ZRydens avatar
Om du har fullständigt namn och födelseår på den tidigare misstänkte så kan du ju alltid slå lite på diverse "spaningssiter" så som birthday.se och ratsit.se. Kanske kan bli lite knepigare om han hette "Johan Andersson", men det borde nog gå. Han kan ju iofs ha bytt namn, men annars borde det gå att ta reda på eventuella inkomster, bostadsort, giftermål, eller om han öht är vid liv.
Citera
2009-07-19, 19:48
Medlem
Skaraborg2s avatar
Namn och födelseår på GM i Viskafors 1976.

Citat:
Ursprungligen postat av ZRyden
Om du har fullständigt namn och födelseår på den tidigare misstänkte så kan du ju alltid slå lite på diverse "spaningssiter" så som birthday.se och ratsit.se. Kanske kan bli lite knepigare om han hette "Johan Andersson", men det borde nog gå. Han kan ju iofs ha bytt namn, men annars borde det gå att ta reda på eventuella inkomster, bostadsort, giftermål, eller om han öht är vid liv.

Ja jag vet detta. Jag har tyvärr vare sig fullständigt namn eller exakt födelseår. Har bara hans efternamn. Detta är ju inte supervanligt iof, men ändå såpass vanligt att det behövs mera info.

Om han var 16 år 1976 så skulle han ha varit född 1960. Det kan också ha varit så, att han skulle fylla 17 år efter den 9 april då Reijo Daag mördades? Då skulle han ha varit född 1959.

Den misstänkte GM 1976 kan också vara avliden?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in