2022-10-07, 08:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ottoplommon
Hur så? Ska du lägga ned hela shottabalongen nu?
Inte helt . Men mycket.
Citera
2022-10-07, 11:08
Medlem
Det perfekta brottet.

Citat:
Ursprungligen postat av tlarsson365
Beror på vem som gjorde det .
Tyvärr men ska försöka förklara.
Om man tittar specifikt på detta fall och att det skulle vara bulvanen som gjorde det så är det perfekta brottet.
Eftersom man inte hittar något på honom men jag drar inte den igen.
Skulle det vara nägonannan är det svårt att säga.
Vissa saker talar för att det är det perfekta brottet oavsett.
Kroppen är borta och det är en bra start . Man vet inte hur och var han blev mördad.
3 oerhört viktiga saker om vi pratar om det perfekta brott.
Ingen tekniskbevisning eller nyckelvittnen.
Det som talar emot är att man inte testat fler personers alibin eller motiv.
Det är det som talar för att polisen slarvade och att hade dom inte gjort det hade det kanske inte varit det perfekta brottet.
Men nu pekar det emot att det var det perfekta brottet oavsett vem som gjorde det och väger man in att vissa personer har tjänat mer pengar än andra så är svaret ja.

Nykter analys, bra skrivet. Dock skulle jag säga att om det inte var bulvanen som var skyldig är det nästan ett ännu mer perfekt brott. Då har man alltså lyckats vältra över alla misstankar på bulvanen vilket gjort att polisen släppt alla andra spår. Det är också det jag har svårt att köpa. Att bulvanen skulle acceptera detta i längden. Nu gjorde visserligen bulvanen en halv pudel innan han dog och pekade ut direktören som misstänkt, men hans historia kring hur detta skulle gått till kändes inte särskilt trovärdig tyvärr.
Citera
2022-10-07, 13:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WisbyPils
Det perfekta brottet.

Nykter analys, bra skrivet. Dock skulle jag säga att om det inte var bulvanen som var skyldig är det nästan ett ännu mer perfekt brott. Då har man alltså lyckats vältra över alla misstankar på bulvanen vilket gjort att polisen släppt alla andra spår. Det är också det jag har svårt att köpa. Att bulvanen skulle acceptera detta i längden. Nu gjorde visserligen bulvanen en halv pudel innan han dog och pekade ut direktören som misstänkt, men hans historia kring hur detta skulle gått till kändes inte särskilt trovärdig tyvärr.
Att man inte misstänkte direktören berodde inte på bristande bevis eller motiv utan på bristande intresse eftersom utredarna fick tillsägelse att inte utreda honom i onödan som i min bok innebär , inte alls eller minimalt.
Eftersom detta ska handla om det perfekta brottet så är det om man ser till att polisen är på ens sida .
Det är nog det perfekta brottet att dom som ska leta och har som uppgift att utreda inte gör det eller lägger sitt fokus på någonannan.
Kan man få polisen till detta är det inte svårt att undkomma rättvisan.
Citera
2022-10-07, 15:02
Medlem
Citat:
Att man inte misstänkte direktören berodde inte på bristande bevis eller motiv utan på bristande intresse eftersom utredarna fick tillsägelse att inte utreda honom i onödan som i min bok innebär , inte alls eller minimalt.
Eftersom detta ska handla om det perfekta brottet så är det om man ser till att polisen är på ens sida .
Det är nog det perfekta brottet att dom som ska leta och har som uppgift att utreda inte gör det eller lägger sitt fokus på någonannan.
Kan man få polisen till detta är det inte svårt att undkomma rättvisan.
Oavsett vad som hände med SS kropp så tror jag att det var avgörande att folk trodde på BL att Sven åkt till Sthlm i affärer. Först efter en vecka började folk ana oråd. Polisen kom in sent och fick börja söka i Sthlm och Gotlandsfärjan. Så tidsfördröjningen och förvirringen i början tror jag var avgörande för att detta brott ej blev uppklarat. När någon försvinner är det väl de första 48 timmarna som är viktigast.
Och Sven blev anmäld saknad först efter 10 dygn.
Citera
2022-10-07, 18:18
Medlem
Skaraborg2s avatar
"Resan till fastlandet".

Citat:
Oavsett vad som hände med SS kropp så tror jag att det var avgörande att folk trodde på BL att Sven åkt till Sthlm i affärer. Först efter en vecka började folk ana oråd. Polisen kom in sent och fick börja söka i Sthlm och Gotlandsfärjan. Så tidsfördröjningen och förvirringen i början tror jag var avgörande för att detta brott ej blev uppklarat. När någon försvinner är det väl de första 48 timmarna som är viktigast.
Och Sven blev anmäld saknad först efter 10 dygn.

Visst var detta avgörande till att SS försvinnande förblev ouppklarat.

Ett försvinnande är som en färskvara. 10 dygn är en lång tid innan försvinnandet blev anmält. Precis som du skriver är de första två dygnen otroligt viktiga. Där ljög Bulvanen om SS "resa till fastlandet".

Bara att titta på många andra olösta försvinnanden. Många gånger har en anmälan kommit in sent.
Citera
2022-10-07, 18:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Visst var detta avgörande till att SS försvinnande förblev ouppklarat.

Ett försvinnande är som en färskvara. 10 dygn är en lång tid innan försvinnandet blev anmält. Precis som du skriver är de första två dygnen otroligt viktiga. Där ljög Bulvanen om SS "resa till fastlandet".

Bara att titta på många andra olösta försvinnanden. Många gånger har en anmälan kommit in sent.
Bulvanens stora duperingsförmåga. Trots att det var de mest erfarna mordutredarna som höll förhör med honom i skift så höll de på bli helt knäckta på Bulvanen.
Citera
2022-10-07, 18:36
Avstängd
Vad hände med benet dom hittade på tippen. Det kanske står någonstans i tråden, men jag har inte varit aktiv på ett bra tag
Citera
2022-10-07, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Goldentie
Vad hände med benet dom hittade på tippen. Det kanske står någonstans i tråden, men jag har inte varit aktiv på ett bra tag
Benen och den gröna arbetsoverallen är skickade på analys.
Om tidigast en vecka kommer svar.
Men det kan dra ut på tiden i flera månader också.
Citera
2022-10-07, 20:20
Medlem
Skaraborg2s avatar
Uppemot kanske ett par månader?

Citat:
Benen och den gröna arbetsoverallen är skickade på analys.
Om tidigast en vecka kommer svar.
Men det kan dra ut på tiden i flera månader också.

Eftersom det inte finns någon förtur gällande detta upphittade så kommer det nog att ta sin lilla tid.

Skulle kunna ta uppemot ett par månader med tanke allt arbete de har med allt som skall undersökas samt de ärenden som har förtur.
Senast redigerad av Skaraborg2 2022-10-07 kl. 20:22.
Citera
2022-10-07, 20:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Eftersom det inte finns någon förtur gällande detta upphittade så kommer det nog att ta sin lilla tid.

Skulle kunna ta uppemot ett par månader med tanke allt arbete de har med allt som skall undersökas samt de ärenden som har förtur.
Det var ju glödhett.
Citera
2022-10-07, 20:51
Medlem
Skaraborg2s avatar
Kommer att komma ett svar.

Citat:
Det var ju glödhett.

Visst men ett sådant här ärende som är 50 år gammalt får ju ingen förtur.

Det är ju dessutom preskriberat sedan länge men det kommer att komma ett svar.
Citera
2022-10-07, 21:21
Medlem
Jag har en fråga och fundering.
Ni alla här är överens om att bulvanen är mördaren.
Då är min fråga.
Var det planerat?.
Om det var planerat har han då både planerat och utfört mordet , städad undan bevis och mordvapen och sedan dumpat kroppen helt ensam.

Min fundering
Om han han nu planerade, utförde mordet , gömde mordvapnet , städade undan bevisen och dumpade kroppen och sen hittade på en lögn att SS var i Sthlm.
Har han lyckats hålla allt detta för sig själv och inom sig i över 40år.
Polisen har förhört honom i skift osv.
Om han har berättat det för någon.
Vem i såfall och varför har det aldrig kommit fram.
Vad tror ni experter som har svaret i fallet.
Är det rimligt eller inte.
Senast redigerad av tlarsson365 2022-10-07 kl. 21:27.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in