Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-06-25, 15:52
  #3697
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordstrem
Hur är de med de brutna revben på BL ?
Några veckor innan ska BL fått revben brutna då han blev osams med vaktmästaren när de styckade en gris ?

Kan de varit en lögn ?

Kan de istället varit Direktören med lakejer som var nära slå ihjäl BL när man fått reda på att Direktören blivit blåst av BL och Sven ?
BL misshandlas och lovar fixa detta alternativet så åker BL själv i kvarnen ?

Datum sätts till 6 oktober. Direktören skickar iväg sin familj. BL och direktörens underhuggare besöker Sven med nått förgiftat ätbart. Sven bjuder de båda herrarna på vad han har en lättöl och en blodspelsinläsk medhjälparen avstår läsken BL tar lättölen.
Underhuggaren stryper den förgiftade sven. Liket hämtas på natten och körs i kvarnen. Vällingen matar man djur med.
Jag tror på kvarnen för de är de BL själv gissar på när han ligger på hemmet på frågan om han tror de går att lösa eller hitta Sven.
Dåligt polis jobb är orsaken till att detta är olöst. Man borde pressat eller frihetsberövat direktören också då hade nog detta varit löst
Då ska du tänka på att direktören var en stor arbetsgivare på ön och det hade betydelse i fallet.
Man ville nog inte riskera så många arbetstillfällen och man ville inte att det skulle vara han.
Han lämnades ifred och man ville sätta dit Bulvanen istället och alla vet att det inte funkade.
Därför är fallet olöst och om man nu ville hitta en lösning så skulle man inte följt i samma fotspår som kling och klang gjorde.
Hur tänkte man där?.
Citera
2024-06-26, 00:16
  #3698
Medlem
Direktörens son avled tydligen hastigt på juldagen förra året. Står lite om farmen i hans minnestext.

Har varit inne på det förr, misstänker att hans mor Siw kan vara den som skrev de här breven utan avsändare om Björn och Svens dödsfall till Polisen och tidningen.

Därefter skildes hon från Ray och flytta till ny minkfarmare i Skåne har jag för mig.

https://www.barometern.se/familj/jim...lyra-c318b3aa/
Citera
2024-06-28, 22:37
  #3699
Medlem
Skaraborg2s avatar
Sven Sjögren och Björn Adolfsson.

Från SVENSKA MORDFALL

Citat:

"Brottsoffer: Sven Sjögren, född 1910-07-12
Gärningsman: Okänd
Datum: 1972-10-06
Adress/ort: Lummelunda
Län: Gotland
Modus:
Brottsrubricering:
Dom:
Händelse: Sven Sjögren sågs senast i livet den 6 oktober 1972. Den 16 oktober anmäldes han försvunnen. Utredningen har kommit att bli den mest omfattande i Gotlandspolisens historia och teorierna är många. 1974 fick polisen ett tips som hävdade att det skulle finnas ett samband mellan Sven Sjögren och Björn Adolfsson (1944-08-26) som försvann i Nynäshamn 1973."
Citera
2024-06-29, 15:05
  #3700
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tlarsson365
Då ska du tänka på att direktören var en stor arbetsgivare på ön och det hade betydelse i fallet.
Man ville nog inte riskera så många arbetstillfällen och man ville inte att det skulle vara han.
Han lämnades ifred och man ville sätta dit Bulvanen istället och alla vet att det inte funkade.
Därför är fallet olöst och om man nu ville hitta en lösning så skulle man inte följt i samma fotspår som kling och klang gjorde.
Hur tänkte man där?.


Precis och i vågskålen ligger också en stor djurpark som skulle öka på arbetstillfällen också. Hade direktören fått skaka galler hade de istället blivit tvärt om och även minkfarmen fått lägga ner. Frågan är hur hänger BL ihop med direktören? Varför får BL hjälp med pengar av direktören när han sitter i finkan ?
Helt klart direktören har skuld i detta.
Citera
2024-06-29, 15:06
  #3701
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av viperstyle
Direktörens son avled tydligen hastigt på juldagen förra året. Står lite om farmen i hans minnestext.

Har varit inne på det förr, misstänker att hans mor Siw kan vara den som skrev de här breven utan avsändare om Björn och Svens dödsfall till Polisen och tidningen.

Därefter skildes hon från Ray och flytta till ny minkfarmare i Skåne har jag för mig.

https://www.barometern.se/familj/jim...lyra-c318b3aa/

Intressant teori!
Citera
2024-06-29, 16:15
  #3702
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordstrem
Precis och i vågskålen ligger också en stor djurpark som skulle öka på arbetstillfällen också. Hade direktören fått skaka galler hade de istället blivit tvärt om och även minkfarmen fått lägga ner. Frågan är hur hänger BL ihop med direktören? Varför får BL hjälp med pengar av direktören när han sitter i finkan ?
Helt klart direktören har skuld i detta.
Lika barn , leka bäst.
Bulvanen hade sina brister och minkfarmararen var knappast bättre .
Vet personer i min bekantskapskrets som arbetat på minkfarmen.
På 70 talet fanns inte samma tryck på turismen som idag och många känner varandra av dom infödda på öjn.
Så att dom kände varandra är inte så konstigt.
Varför han fick pengar kan vi bara spekulera i.
Köpte minkfarmararen bulvanens tystnad eller betalde han för en utförd tjänst eller var det en gåva?.
Det konstiga är att det påstås att bulvanen blåste eller försökte blåsa honom på pengar och sen får han Cash av samma man.
Citera
2024-07-04, 15:30
  #3703
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordstrem
Intressant teori!

Jo trodde antingen det var hon eller Bulvanens gamla skata.

För sen helt plötsligt sluta de anonyma breven komma mer och sammanträffande nog hade också de båda kvinnorna hittat utvägar bort från sina osköna män.

Desto mer intressant är att de båda kvinnorna fortfarande lever men ingen lär vara så intresserad av att hänga ut sitt ex tillika far till sina barn som någon mördare/anstiftare.

Vem vet samvetet kanske knackar på till slut.
Citera
2024-10-07, 13:13
  #3704
Medlem
Ber om ursäkt om det diskuterats innan, men började höra om det här fallet pga kalla fall podden för 1-2 år sen och har lyssnat genom den och det mesta av olösta mord podden om ämnet, samt läst lite här, men det är så sjukt många inlägg så jag har inte lyckats ta mig genom allt här.

Iallafall, i olösta fall podden så är där ett avsnitt som heter ”Monikas berättelse” som handlar om hur två tjejer hyr Svens hus sommaren 85 och då upplever ”spökaktiviteter” och någon dröm där hon ser platsen Sven ska va begravd i någon dröm eller liknande. Men jag tror inte de nämner vilket plats det ska va och ifall det gjordes några undersökningar där.

Vet ni var den platsen är samt ifall det är någon plats som undersökts?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in