• 1
  • 2
2009-04-27, 16:35
Bannlyst
Som topic. Har den det? För att det ska bli en diskussion..varför? Och hur ska du kunna åtgärda detta på bästa sätt? Kan man åtgärda denna misstro på något sätt? Vilka grupper i samhället påverkas av att en kollektiv misstro mot staten ökar?

Moderator, ber vänligt att du gör en poll av topic.
Citera
2009-04-27, 16:38
Medlem
wretchs avatar
Litar man på staten från första början är man en idiot.
Citera
2009-04-27, 17:22
Medlem
Jag litade iofs inte på staten innan, men efter FRA och IPRED har staten större möjlighet att jävlas.
Citera
2009-04-27, 17:37
Medlem
surfacings avatar
Ja mitt förtroende har minskat. Men visserligen har jag spottat på staten ända sedan den dagen jag förstod vad det hela innebar. Demokrati mitt arsle!

Lösning?
They started this fire. They can burn in it...
Citera
2009-04-27, 18:21
Medlem
Gabriel Knights avatar
Mitt förtroende för staten har alltid varit lågt och inte blev det bättre av att man införde övervakningslagar i bästa Sovjetanda. Om folk inte var så fruktansvärt historielösa skulle folket rasa och göra statskupp för att få bort dessa lagar eftersom det var precis så här det började i Ryssland. Man lät säkerhetspolisen få allt mer makt att övervaka människor och kontrollera deras åsikter och vilka de pratade med, umgicks med osv. Man införde ganska snart ett civilt angiverisystem i Ryssland, precis som vissa idioter i dagens regering vill införa för de sjukskrivna och i skolan, för att låta grannar och familjemedlemmar spionera och ange varandra till statens representanter för att förhöras och bli omhändertagna. Se upp för snart är vi i samma båt som det forna Sovjet utan att vi förstår det och därför ska staten och dess representanter alltid misstros och hållas kort.
Citera
2009-04-27, 18:43
Medlem
Hårbolls avatar
Mitt förtroende för den "välvilliga" staten har alltid varit lågt, men detta har sänkt förtroendet ytterligare. Inte genom besluten i sig, utan genom den oerhört infantila debatten.

Allt principiellt motstånd avfärdas med "guilt by association". Är jag emot en ökad övervakning så beror det enbart på att jag är en fildelande pedofil terrorist. Är du inte med oss så är du emot oss.

Hur hamnade vi så lågt? Kan man inte vara för den individuella friheten utan att ha ett direkt egenintresse?
Citera
2009-04-27, 18:53
Medlem
Darkmushs avatar
Har aldrig haft särskilt stort förtroende för att staten skulle vare ute efter individens bästa, men nu efter FRA och IPRED sitter man ju nästan och väntar på nästa lag.

Citat:
Ursprungligen postat av Hårboll
Allt principiellt motstånd avfärdas med "guilt by association". Är jag emot en ökad övervakning så beror det enbart på att jag är en fildelande pedofil terrorist. Är du inte med oss så är du emot oss.

Precis.
Citera
2009-04-27, 19:06
Medlem
Fails avatar
Ja, det har jag. Det lilla förtroende som fanns är puts väck.
Citera
2009-04-27, 19:16
Medlem
Leif Ds avatar
Inte direkt, den var stor redan innan. Mer är det väl en irritation att man så öppet springer Det Amerikanska Storkapitalets ärenden. Förvånande också att m och fp driver igenom sådana här klassiska sosse-idéer.

Edit: Jag kommer, naturligtvis, aldrig att rösta på något parti som drivit detta. Någonsin.
Citera
2009-04-27, 19:20
Medlem
Jag trodde faktiskt inte att de skulle sjunka så lågt som de har gjort. De försöker ju inte ens låtsas arbeta för folket längre.
Citera
2009-04-27, 19:46
Medlem
Bornies avatar
Det lilla förtroendet jag faktiskt hade för staten försvann direkt, och jag kommer nog aldrig få tillbaks det. Kanske skulle kunna gå om ett nytt parti, som faktiskt värnade om folket, bildades och blev största parti.
Citera
2009-04-27, 19:56
Medlem
Fyrkantig_bolls avatar
Nej inte direkt men hatet är större än någonsin. Hade gärna sett en del personer hängas offentligt inför mängder av åskådare, men svenskar är för snälla tyvärr
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in