Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-10-09, 13:48
Medlem
Skaraborg2s avatar
Stigbergsplan 7, 5 tr.

Citat:
Ursprungligen postat av zamarcand
Jag gör ett nytt försök.

Lars Åke Andersson, 1914-06-07

1970 Stigbergsplan 7, V, 752 42 Uppsala
1975 Stigbergsplan 7, V, 752 42 Uppsala
1980 Stigbergsplan 7, V, 752 42 Uppsala
1985 Stigbergsplan 7, V, 752 42 Uppsala
1990 Stigbergsplan 7, V, 752 42 Uppsala

Bra jobbat och mycket intressant zamarcand.

Detta lär med stor sannolikhet vara mannen som försvann.
Citera
2024-10-09, 23:08
Medlem
Citat:
Jag gör ett nytt försök.

Lars Åke Andersson, 1914-06-07

1970 Stigbergsplan 7, V, 752 42 Uppsala
1975 Stigbergsplan 7, V, 752 42 Uppsala
1980 Stigbergsplan 7, V, 752 42 Uppsala
1985 Stigbergsplan 7, V, 752 42 Uppsala
1990 Stigbergsplan 7, V, 752 42 Uppsala

Intressant! Är det rätt gubbe? Stigbergsplan är en sidogata till Stigbergsvägen, detta måste då vara höghusen som står bakom Västertorg. Bodde han på bottenvåningen?
Citera
2024-10-09, 23:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bulletproofsoul
Intressant tråd och ja det vore mycket intressant med en exakt adress där den här Lars bodde.

Jag är uppvuxen i Uppsala under 70- 80-tal och det måste ha varit mycket ovanligt med utedass i centrala staden på 80-talet. Jag kommer inte på något ställe där det kan ha funnits. Att det fanns bostadshus och student korridorer med gemensam toalett och dusch i källaren på flera håll i Uppsala under den här tiden är helt klart men utedass... Någon nämner Stigbergsvägen och det är inte i centrala Uppsala.

Sedan kan man inte låta bli att tänka tanken att den här Lars på fyllan och villan drattat i Fyrisån och drunknat. Gjorde han det i hamnen nedanför Islandsfallet är chansen stor att kroppen försvunnit. Det är en klassiker. Finns många som dött i Fyrisån speciellt på fyllan genom åren.

Vid "hamnkvarteren" i Uppsala fanns på 80-talet en del sunkiga ölhak och faktisk även en strippklubb/bordell och faktum är att några riktigt gamla kvarter sanerades i anslutning till hamnen under andra hälften av 80-talet bl.a den här strippklubben revs. Det låg på en parallellgata inte långt från det kända "Prinshuset" där vår nuvarande kung bodde i när han pluggade i Uppsala.

Fick berättat av en person som var raggare på 70-talet att när de körde raggarrundan så åkte de ibland in på innegårdar i de här kvarteren för att undkomma polisen eller för att uträtta behov på ett utedass. Kanske var där han bodde någonstans?

En annan kandidat är kvarteret Svava som innan det till stora delar revs och blev galleria var ett riktigt sunkigt kvarter där jag kan tänka mig att socialen kanske placerade problem individer och udda existenser. Åtminstone bodde många missbrukar i det kvarteret under senare delen av 80-talet just innan kvarteret omdanades. Där fanns dass på innegården även på 80-talet.

Jag kan inte hitta något om det nu men har för mig att jag har läst att det fanns vissa fastigheter som hade kvar det in på 70-talet.bSom du själv beskriver så fanns det ju fortfarande på 70-talet kvar mycket av den gamla bebyggelsen. Det finns ju kvar utedassbyggnader än idag som nu används som förråd m.m. Kommunalt vatten fanns inte alla dessa fastigheter då.

Nu verkar det som att Stigbergsplan 7 är exakt adress där han bodde. Inga rivningskåkar där, men historier kan ju förändras med tiden.
Citera
2024-10-10, 10:38
Medlem
Skaraborg2s avatar
Rätt person?

Citat:
Ursprungligen postat av KrimHist
Intressant! Är det rätt gubbe? Stigbergsplan är en sidogata till Stigbergsvägen, detta måste då vara höghusen som står bakom Västertorg. Bodde han på bottenvåningen?

Det verkar så.

Både åldersmässigt och gällande namn. Jag tolkar det som att han bodde på femte våningen.
Citera
2024-10-10, 17:50
Medlem
Citat:

I samma hushåll (mitt urval).

Svea Astrid Elisabet Andersson 1912-02-16
Lars Åke Andersson 1914-06-07
Frans Lennart 1918-01-31

Källa. Arkiv Digital där jag också hämtade uppgifterna om Stigbergsplan 7. 5 trappor
Citera
2024-10-10, 19:12
Medlem
Skaraborg2s avatar
Rätt Lars Andersson.

Citat:
I samma hushåll (mitt urval).

Svea Astrid Elisabet Andersson 1912-02-16
Lars Åke Andersson 1914-06-07
Frans Lennart 1918-01-31

Källa. Arkiv Digital där jag också hämtade uppgifterna om Stigbergsplan 7. 5 trappor

Ja detta är helt klart rätt person.

Astrid och Lennart var två av hans syskon.
Citera
2024-10-11, 11:56
Medlem
AllenbySt45s avatar
Citat:
Utedass kan det ha funnits i centrala stan 1989, på nån innergård där det fortfarande stod kvar äldre bebyggelse. Känns dock osannolikt. Då ska dessa ha tömts av boende själva. De flesta gamla hus inne i stan var rivna 1989, av dem som inte sparades. Mitten på 80-talet försvann det sista.

Det finns kvar utedasslängor på vissa ställen i stan än idag, men de används såklart inte till sitt ursprungliga syfte. Ofta är det förråd och liknande.
Jag har någonstans läst eller hört att den kommunala tömningen av utedass i Uppsala upphörde just 1989.
Citera
2024-10-12, 09:40
Medlem
Jag ser på MrKoll att det finns en gubbe som bott i trappuppgången sen det byggdes, annars var det ont om "långtidare" i den uppgången. Sen stämmer inte alltid dessa uppgifter heller.

Ska strax ta och gå förbi Stigbergsplan 7, skulle jag stöta på någon lämplig i anslutning till huset så är jag för nyfiken för att inte ställa frågor.

Kan han ha bott någon annanstans och bara varit skriven på Stigbergsplan? Eller bodde han med sina syskon? Eller var de tvärtom, de som var skrivna där men bodde på annat håll.
Senast redigerad av KrimHist 2024-10-12 kl. 10:35.
Citera
2024-10-13, 20:16
Medlem
bulletproofsouls avatar
Citat:

Jag kan inte hitta något om det nu men har för mig att jag har läst att det fanns vissa fastigheter som hade kvar det in på 70-talet.bSom du själv beskriver så fanns det ju fortfarande på 70-talet kvar mycket av den gamla bebyggelsen. Det finns ju kvar utedassbyggnader än idag som nu används som förråd m.m. Kommunalt vatten fanns inte alla dessa fastigheter då.

Nu verkar det som att Stigbergsplan 7 är exakt adress där han bodde. Inga rivningskåkar där, men historier kan ju förändras med tiden.

Ok men Stigbergsgatan och Stigbergsplan ligger inte i centrala Uppsala utan i Eriksberg.
Citera
2024-10-13, 23:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bulletproofsoul
Ok men Stigbergsgatan och Stigbergsplan ligger inte i centrala Uppsala utan i Eriksberg.

Det vet vi. Jag konstaterar ju exakt det i inlägget du citerar. Tror det tidigare var nämnt något att han skulle bott i en rivningsfadtighet i centrala staden. Därför det nämndes. Sen hittade användaren zamarcand rätt adress, vilket visade sig ligga i Eriksberg.
Citera
2024-10-14, 22:04
Medlem
Citat:
Jag ser på MrKoll att det finns en gubbe som bott i trappuppgången sen det byggdes, annars var det ont om "långtidare" i den uppgången. Sen stämmer inte alltid dessa uppgifter heller.

Ska strax ta och gå förbi Stigbergsplan 7, skulle jag stöta på någon lämplig i anslutning till huset så är jag för nyfiken för att inte ställa frågor.

Kan han ha bott någon annanstans och bara varit skriven på Stigbergsplan? Eller bodde han med sina syskon? Eller var de tvärtom, de som var skrivna där men bodde på annat håll.

Kan komma mer info !

Talade i torsdags 10/10 på telefon med mannen, som bott där sedan huset var nytt 1959.
Han berättade att han bott på adressen i omgångar, men även varit med i föreningens styrelse. Hoppas att det kommer användbar info från denna källa. Han skulle tala med andra i huset, om den så mystiskt försvunne Lars Andersson.
Får denna källa fram något återkommer han.
(Har samma familjenamn som i Berghagens visa 'Hålligång i skogen).
Senast redigerad av eviva 2024-10-14 kl. 22:06.
Citera
2024-10-14, 22:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eviva

Kan komma mer info !

Talade i torsdags 10/10 på telefon med mannen, som bott där sedan huset var nytt 1959.
Han berättade att han bott på adressen i omgångar, men även varit med i föreningens styrelse. Hoppas att det kommer användbar info från denna källa. Han skulle tala med andra i huset, om den så mystiskt försvunne Lars Andersson.
Får denna källa fram något återkommer han.
(Har samma familjenamn som i Berghagens visa 'Hålligång i skogen).

Intressant! Tänkte nästan samma tanke där, att just slå denna gubbe en signal. Uppdatera gärna när du hör nåt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in