Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-10-19, 11:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Betydde säkerligen inget.

Om det nu var samma GM 1961 och 1968 hade han säkerligen "lärt sig en läxa". En gul Studebaker uppmärksammas på ett helt annat sätt än en Folkvagnsbuss som var ganska vanliga vid den här tiden. Om GM arbetade i byggsvängen passade honom en sådan bil mycket bättre än en Studebaker.

Mycket intressant tråd. Har det framkommit om L.A arbetade som egenföretagare eller om han var anställd på ett byggföretag? Vilket företag som L.A i så fall skulle ha varit anställd på borde ha varit ganska intressant. L.A hade kanske fattat välgrundade misstankar mot någon chef/ägare på/av byggföretaget. L.A med sitt lite märkliga levnadssätt var i en beroendeställning till företaget han var anställd på och kunde därför inte löpa linan fullt ut med polistips etc. Han kunde inte ta egna initiativ att bryta beroendeställningen som den enstöring han var. Lät det bara bero. Jag har egentligen inte med det att göra.

Studebakern kunde ha varit registrerad på ett Bygg AB och kanske därför slentrianmässigt sållades bort i polisutredningen?
Citera
2020-10-19, 11:47
Medlem
Citat:
Betydde säkerligen inget.

Om det nu var samma GM 1961 och 1968 hade han säkerligen "lärt sig en läxa". En gul Studebaker uppmärksammas på ett helt annat sätt än en Folkvagnsbuss som var ganska vanliga vid den här tiden. Om GM arbetade i byggsvängen passade honom en sådan bil mycket bättre än en Studebaker.

Firmabil ?

Tänkbart att GM 1968 hade tillgång till en VW Buss genom det byggföretag han arbetade för. En VW Buss på Stäketbron, kan ju vara där av helt lagliga arbetsmässiga skäl. Den väcker sällan uppmärksamhet, särskilt som detta skedde i morgontrafiken, när många har bråttom. Men fyra bilister såg VW Bussen. så att även om den var grå var den inte osynlig.
Polisen hade säkert problem inte med att identifiera VW Bussar ägda av föreningar, företag, kommuner etc utan att få besked om vem som körde VW Bussen den aktuella dagen.
Samkörning mellan register över Studebakerägare och VW Bussägare var troligen inte möjligt 1968.
Det är inte alltid som det förs korrekta körjournaler med användare, tider o s v
GM kunde ju tänkas äga en privat personbil, behövde inte vara en Studebaker 1968.
Om nu Lars Andersson läste om Stäketmordet och VW bussen blev han ju knappast lugnare om han trodde att det var samma GM som 1961.
Senast redigerad av eviva 2020-10-19 kl. 12:12.
Citera
2020-10-19, 13:00
Medlem
Skaraborg2s avatar
Byggnadssnickare redan i unga år.

Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Mycket intressant tråd. Har det framkommit om L.A arbetade som egenföretagare eller om han var anställd på ett byggföretag? Vilket företag som L.A i så fall skulle ha varit anställd på borde ha varit ganska intressant. L.A hade kanske fattat välgrundade misstankar mot någon chef/ägare på/av byggföretaget. L.A med sitt lite märkliga levnadssätt var i en beroendeställning till företaget han var anställd på och kunde därför inte löpa linan fullt ut med polistips etc. Han kunde inte ta egna initiativ att bryta beroendeställningen som den enstöring han var. Lät det bara bero. Jag har egentligen inte med det att göra.
Studebakern kunde ha varit registrerad på ett Bygg AB och kanske därför slentrianmässigt sållades bort i polisutredningen?

L.A. var anställd under många år för, vad jag natar, ett flertal olika byggföretag.

Både han och åtminstone en av den försvunnes bröder blev båda byggnadssnickare i unga år. Tack vare efterkrigstidens stora bostadsbyggande fanns det alltid gott om arbete. De behövde därför aldrig lämna Uppsalatrakten.

Vilket, eller vilka företag, där L.A. var anställd vet jag inte. Studebakern kan ha varit registrerat på ett byggföretag men jag tror inte det. Detta var en amerikansk dyr bil och om den hade något med ett byggföretag, så tror jag att den i s f var registrerad på någon förman/chef som denne ägde personligen.
Citera
2024-09-22, 11:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kucku-ackner
Intressant att se denna eftersom Lars A. är en avlägsen släkting till mig. Tyvärr träffade jag aldrig honom, men en gång var det nära! Lars bror Lennart ville se till den enstörige gamle mannen och min far och jag kom också med. Lars ville emellertid inte öppna, sannolikt eftersom han var på fyllan. I stället kom en ilsken gammal tant ut från en annan lägenhet och började klaga om diverse svinerier som den gamle farbrorn gjort sig skyldig till, t ex skulle han ha kissat och bajsat i en stor hink inuti enrumslägenheten och sedan tömt denna i en blomrabatt. ‘Drag till helvete djävla satkärring!’ skrek Lars inifrån lägenheten. Sådana komiska situationer minns man ju om man är grabb, särskilt som den gamle farbrorn sedan försvinner några år senare och aldrig ses till igen.

Det är sant vad som står här om ‘Flickan i Billbyskogen’. Brodern Lennart och systern Astrid, som var de enda personer som brydde sig om den primitive och alkoholiserade gamle Lars, kunde inte alls förstå vad som hänt honom, förutom hans dunkla antydningar att han kände till vem som mördat Ulla. Tydligen hade Lars själv varit inblandad, dock inte som gärningsman, detta enligt brodern Lennart som sannolikt var Norlens sagesman. Ev kan jag finna fram till mera information från en släkting som forskat en del om fallet.

Jag vet inte om du är kvar här efter att så lång tid har passerat sen ditt inlägg, men kan du berätta var i Uppsala Lars bodde?
Citera
2024-09-22, 12:04
Medlem
Skaraborg2s avatar
Stigbergsgatan.

Citat:
Ursprungligen postat av KrimHist
Jag vet inte om du är kvar här efter att så lång tid har passerat sen ditt inlägg, men kan du berätta var i Uppsala Lars bodde?

Jag kan svara dig på detta och uppgiften är hämtad från Norléns bok.

Lars hade i många år bott i en enrummare på Stigbergsgatan där han verkar ha trivts bra.
Citera
2024-09-22, 12:33
Medlem
Citat:
Jag kan svara dig på detta och uppgiften är hämtad från Norléns bok.

Lars hade i många år bott i en enrummare på Stigbergsgatan där han verkar ha trivts bra.

Jaha! Tack för info. Jag antar att du menar Stigbergsvägen? Det är den ena "Stigbergsgata" som finns i Uppsala. Jag tyckte mig ha läst att han bodde i en rivningskåk, har jag blandat ihop det med någon annan kanske?

Du råkar inte ha numret på Stigbergsvägen? Bor ett stenkast därifrån.
Citera
2024-09-22, 12:50
Medlem
Skaraborg2s avatar
Stigbergsvägen.

Citat:
Jaha! Tack för info. Jag antar att du menar Stigbergsvägen? Det är den ena "Stigbergsgata" som finns i Uppsala. Jag tyckte mig ha läst att han bodde i en rivningskåk, har jag blandat ihop det med någon annan kanske?

Du råkar inte ha numret på Stigbergsvägen? Bor ett stenkast därifrån.

Jag har skrivit av den uppgiften från boken.

Då måste det ha varit Stigbergsvägen. Har också för mig att detta mer eller mindre var en rivningskåk. Något husnummer anges tyvärr inte.
Citera
2024-09-22, 13:06
Medlem
Citat:
Jag har skrivit av den uppgiften från boken.

Då måste det ha varit Stigbergsvägen. Har också för mig att detta mer eller mindre var en rivningskåk. Något husnummer anges tyvärr inte.

Vore intressant att ta reda på exakt adress. Bodde han på Stigbergsvägen så tar jag ett snack med någon i samma trappuppgång som bott där länge.

Några rivningskåkar fanns troligtvis inte runt Stigbergsvägen 1989.

Utedass kan det ha funnits i centrala stan 1989, på nån innergård där det fortfarande stod kvar äldre bebyggelse. Känns dock osannolikt. Då ska dessa ha tömts av boende själva. De flesta gamla hus inne i stan var rivna 1989, av dem som inte sparades. Mitten på 80-talet försvann det sista.

Det finns kvar utedasslängor på vissa ställen i stan än idag, men de används såklart inte till sitt ursprungliga syfte. Ofta är det förråd och liknande.
Citera
2024-10-07, 11:12
Medlem
Citat:
Vore intressant att ta reda på exakt adress. Bodde han på Stigbergsvägen så tar jag ett snack med någon i samma trappuppgång som bott där länge.

Utedass kan det ha funnits i centrala stan 1989, på nån innergård där det fortfarande stod kvar äldre bebyggelse. Känns dock osannolikt. Då ska dessa ha tömts av boende själva. De flesta gamla hus inne i stan var rivna 1989, av dem som inte sparades. Mitten på 80-talet försvann det sista.

Det finns kvar utedasslängor på vissa ställen i stan än idag, men de används såklart inte till sitt ursprungliga syfte. Ofta är det förråd och liknande.

Intressant uppslag, gick in på Ratsit och sökte på måfå. Såg att huset på Stigbergsvägen 2 A var byggt 1959, om det gäller resten av husen på Stigbergsvägen har jag inte kollat. Men kanske var området före 1959 oexploaterat, hagmarker eller åkermark ?
Hursom så byggdes husen med badrum och WC från början.
Det finns ettor på Stigbergsvägen 2 A och antagligen i övriga hus på Stigbergsvägen.
Bäst att någon med lokalkännedom kollar vidare.
Senast redigerad av eviva 2024-10-07 kl. 11:28.
Citera
2024-10-08, 22:09
Medlem
Vad sägs om Stigbergsplan 7, 5 trappor?
Citera
2024-10-08, 22:41
Medlem
bulletproofsouls avatar
Citat:

Intressant tråd och ja det vore mycket intressant med en exakt adress där den här Lars bodde.

Jag är uppvuxen i Uppsala under 70- 80-tal och det måste ha varit mycket ovanligt med utedass i centrala staden på 80-talet. Jag kommer inte på något ställe där det kan ha funnits. Att det fanns bostadshus och student korridorer med gemensam toalett och dusch i källaren på flera håll i Uppsala under den här tiden är helt klart men utedass... Någon nämner Stigbergsvägen och det är inte i centrala Uppsala.

Sedan kan man inte låta bli att tänka tanken att den här Lars på fyllan och villan drattat i Fyrisån och drunknat. Gjorde han det i hamnen nedanför Islandsfallet är chansen stor att kroppen försvunnit. Det är en klassiker. Finns många som dött i Fyrisån speciellt på fyllan genom åren.

Vid "hamnkvarteren" i Uppsala fanns på 80-talet en del sunkiga ölhak och faktisk även en strippklubb/bordell och faktum är att några riktigt gamla kvarter sanerades i anslutning till hamnen under andra hälften av 80-talet bl.a den här strippklubben revs. Det låg på en parallellgata inte långt från det kända "Prinshuset" där vår nuvarande kung bodde i när han pluggade i Uppsala.

Fick berättat av en person som var raggare på 70-talet att när de körde raggarrundan så åkte de ibland in på innegårdar i de här kvarteren för att undkomma polisen eller för att uträtta behov på ett utedass. Kanske var där han bodde någonstans?

En annan kandidat är kvarteret Svava som innan det till stora delar revs och blev galleria var ett riktigt sunkigt kvarter där jag kan tänka mig att socialen kanske placerade problem individer och udda existenser. Åtminstone bodde många missbrukar i det kvarteret under senare delen av 80-talet just innan kvarteret omdanades. Där fanns dass på innegården även på 80-talet.
Senast redigerad av bulletproofsoul 2024-10-08 kl. 23:02.
Citera
2024-10-09, 12:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zamarcand
Vad sägs om Stigbergsplan 7, 5 trappor?

Jag gör ett nytt försök.

Lars Åke Andersson, 1914-06-07

1970 Stigbergsplan 7, V, 752 42 Uppsala
1975 Stigbergsplan 7, V, 752 42 Uppsala
1980 Stigbergsplan 7, V, 752 42 Uppsala
1985 Stigbergsplan 7, V, 752 42 Uppsala