2009-05-07, 15:32
Bannlyst
Just nu är väl om jag uppfattar saken rätt inflationen mycket låg, kanske är det tom deflation just nu?

Riksbanken anpassar räntan främst efter inflationen.

Just nu är reporäntan väldigt låg och bostadsräntorna likaså.

Hur tror ni att inflationen och därmed räntan kommer att förändras nu framåt på ett års sikt?

Kronkursen har fallit kraftigt och handeln flaggar för höjda priser på importvaror, borde inte det leda till ökad inflation?

Samtidigt har jag hört att en låg kronkurs ger en låg inflation?
Citera
2009-05-07, 19:47
Medlem
Einar Bergs avatar
Repan kanske är låg men REALräntan är ungefär där den brukar vara.

Angående framtida ränte- och inflationsutveckling kommer riksbanken göra allt i sin makt för att undvika deflation. De var för långsamma på att sänka räntan och de kommer antagligen bli för långsamma på att höja den igen. Eftersom RB gång på gång ligger efter i sin cykel bör detta medföra att vi inom en inte allt för avlägsen framtid står inför obekväm inflation.

Det är egentligen omöjligt att sia om räntan. Det man däremot kan säga är att RB mer eller mindre alltid kommer att reagera för långsamt. Räntan borde sättas av marknaden, inte några avdankade nationalekonomer.
Citera
2009-05-07, 23:03
Medlem
Dr.Houses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Einar Berg
Repan kanske är låg men REALräntan är ungefär där den brukar vara.

Utveckla gärna.
Realränta = nominell ränta - inflationen (approximativt), => 0,5% - 0,2% = 0,3% eller om vi tar KPIX ger det en negativ realränta, känns inte speciellt normalt?
Citera
2009-05-09, 14:57
Medlem
PeakOils avatar
Extremt svårt att säga. Oljepriset går uppn nu och med det kommer en hel del att dras med. Å andra sidan är det från en låg nivå. Min gissning är att vi kommer att få deflation de närmaste månaderna. I höst och vinter kommer man däremot att jämföra med betydligt lägre priser, och då kan inflationen mycket väl börja ta fart.
Citera
2009-05-09, 15:18
Medlem
Det beror ju på hur du mäter inflationen. Min åsikt är att det är riggat så nyheterna kan påpeka att vi fått det mkt bättre.
Men tänk om alla bara åt potatis... Då ändras KPI och omfattar bara potatis.
Självklart ger det ett annat utfall än om vi lever på oxfile allena.

Om du tar lite mer rim och ranson i resonemaget , tex att man äter köttfärsbiff isf ryggbiff kan det visa på deflation, varorna hushållen köper kostar mindre > vi är rikare, deflationen kommer.
Om 75% äger sitt hus är räntenivån viktigare än hyreskostaderna.

Väst tjänar på starka valutor då de inte producerar arbetsintensiva varor, en låg kronkurs skulle vara inflationsdämpande om vi gjorde det och hade en primärt inhemsk ekonomi. Verkligheten har förändrats. Som jag hörde ngn ekonomijournalist säga: ju fler vi är destå mer kan vi göra...johejdu...med minsta krav på välfärd, skola, sjukvård, så faller resonemanget då deras förmåga att dra in inte motsvarar kostnaden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in