• 1
  • 2
2009-05-07, 18:12
Medlem
vet ej om detta är rätt forum för min fråga men vad händer om man betalar en elräkning 2 dagar sent? slår dom av elen eller får man en varning? och om det ska dras på autogiro men inga pengar finns dras det direkt sen när det finns pengar på kontot eller måste man ringa och fixa med elbolaget så dom försöker dra igen?
Citera
2009-05-07, 18:14
Medlem
ApelsinJabs avatar
Ingeting.
Citera
2009-05-07, 18:15
Medlem
gsquads avatar
Ingenting i stort sätt. Förutom dåligt rykte hos elbolaget.
Citera
2009-05-07, 18:24
Bannlyst
Halshuggning, har hänt mig ett flertal gånger.
Citera
2009-05-07, 18:38
Medlem
Aiadans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Encounter
Halshuggning, har hänt mig ett flertal gånger.
Du råkar inte vara en hydra?
Citera
2009-05-07, 18:46
Bannlyst
Jag kan inte förstå att det finns så många som blir så oroliga för såna här saker... Vad tror ni??
Citera
2009-05-07, 19:51
Medlem
På 2 dagar händer igenting. Normalt skickas en påminnelse efter 5 dagar.

Om du har autogiro så brukar företagen göra nya dragningsförsök, varierar dock när dem gör det osv så det måste du fråga företaget.

Det enklaste är väl att du ringer företaget och frågar eller så betalar du helt enkelt över pengarna till deras bg eller pg. Sen är saken ur världen.
Citera
2009-05-07, 19:53
Medlem
Mockens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zooom
vet ej om detta är rätt forum för min fråga men vad händer om man betalar en elräkning 2 dagar sent? slår dom av elen eller får man en varning? och om det ska dras på autogiro men inga pengar finns dras det direkt sen när det finns pengar på kontot eller måste man ringa och fixa med elbolaget så dom försöker dra igen?

Lugn grabben. Jag låg ett halvår efter, först då började det hända saker.

(Räkningen är betald nu)
Citera
2009-05-07, 19:57
Medlem
tältpinnes avatar
Pga ett bankfel i kombination med att inte min adressändring registrerats hos mitt elbolag låg jag en gång back 9 månader med min elräkning. Då fick jag ett brev från något i stil med socialen, som påtalade att min el såsmåningom skulle stängas av, men att mitt elbolag hade skyldighet att meddela sociala myndigheter detta. Det skall alltså gå väldigt långt innan el stängs av, förmodligen då det är något som kan liknas vid essentiellt även vid existensminimum.
Citera
2009-05-07, 20:54
Medlem
Kan klämma en kuriosa: Saab Automobile har _inte_ betalat sin elräkning iaf..
Säkra källor

Så du kan känna dig heeel lugn!
Citera
2009-05-08, 01:06
Medlem
Bäst att TS har fulladdat batteri i datorn - när glömt betala en gång klippte dom strömmen 00:01
Citera
2009-05-08, 07:19
Medlem
Torrisis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haubits87
Kan klämma en kuriosa: Saab Automobile har _inte_ betalat sin elräkning iaf..
Säkra källor

Så du kan känna dig heeel lugn!

Saab Automobile betalar efter att man gick in i rekonstruktion sina löpande elräkningar på väldigt kort basis (det måste man, precis som man måste betala allt annat enligt kontantprincipen). Däremot har Fyrstad Kraft en fordran på Saab Automobile på ungefär 15 miljoner kronor, vilket är mindre "hellugnt" (åtminstone inte för Fyrstad Kraft som brukar göra ett resultat på ungefär halva det beloppet, Saab har lite andra problem de nog har mer ångest för).

Till TS, är man två dagar sen händer ingenting - drar man ut på det i 5 - 10 dagar åker man på en påminnelseavgift på 50 kronor.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in