• 2
  • 3
2009-05-11, 12:16
Medlem
Sedatives avatar
Nu har jag letat och letat efter boken. ALLT är på tyska. Men så hittade jag "Gänget i tunnelbanan" av Christiane. F. Det är exakt samma innehåll som Children from bahnhof Zoo? Eller?
Citera
2009-05-11, 12:19
Medlem
Shamwaris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sedative
Nu har jag letat och letat efter boken. ALLT är på tyska. Men så hittade jag "Gänget i tunnelbanan" av Christiane. F. Det är exakt samma innehåll som Children from bahnhof Zoo? Eller?
Måste det ju vara, sorglig översättning dock.
Citera
2009-05-11, 13:05
Medlem
Sedatives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shamwari
Måste det ju vara, sorglig översättning dock.

Ja eller hur. Nu är den slut överallt också. Det var då helvete.
Citera
2009-05-11, 14:26
Medlem
Shamwaris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sedative
Ja eller hur. Nu är den slut överallt också. Det var då helvete.
"Biblioteket" en gudomlig källa av vetenskap och litteratur
Citera
2009-05-11, 15:07
Medlem
alprazolam_s avatar
Fan nu måste jag läsa boken, och se om filmen igen!
Citera
2011-08-08, 02:10
Medlem
Asiktens avatar
Mitt uppe i boken nu. Låg vaken till 7 i morse för att jag inte kunde slita mig.

Så jävla tragiskt liv. Vilken människa..
Citera
2011-08-08, 08:50
Medlem
xmisselliexs avatar
Christiane F är den filmen. Har den själv, men fick köpa den från typ england... Hittade den inte med svensk text, men engels funkar det med (kan inte ett ord tyska) Men detta var ju för typ 10 år sen, nu kanske den finns nånstans?
Citera
2011-08-09, 06:02
Medlem
Angeliques avatar
Jag hittade filmen på Bengans med svensk text, älskar den! Har sett den tusen gånger och brukar ha den ståendes på i bakgrunden lite då och då. Ska försöka få tag på boken också!
Citera
2011-08-18, 12:39
Medlem
farawayeyess avatar
Jag kan bara hålla med! jag har läst boken flera gånger, men aldrig sett filmen. man kan inte slita sig från den! måste hitta filmen....
Citera
2011-08-18, 15:09
Medlem
Dolcontinas avatar
Gammal tråd nu, men ja... jag har sett den. Typ 1000 ggr.

Filmen är ju en klassiker bland narkomaner, iaf de lite äldre. Känner nog ingen narkoman i min åldersgrupp som inte har sett filmen. Den är väl lite som dagens "Trainspotting", "Requiem for a dream" eller Fear and loathing". Alltså "Vi barn" var dåtidens "narkoman-bibel".

"Vi barn" är iaf en av anledningarna till att jag blev narkoman. Den visades ju i skolor (kanske idag också?) och meningen var ju att den skulle avskräcka, men i mitt fall (och säkert många andras) så blev det tvärtom... man längtade bara ännu mer efter heroin.

Undrar vad det är som gör att en "hemsk" knarkscen av vissa uppfattas som något positivt/skönt/åtråvärt, medan andra blir rädda/avskräckta/äcklade...
Citera
2012-03-15, 11:30
Medlem
spokplumpenFs avatar
Fantastisk bok verkligen. Ett av de starkaste passagerna för mig, är de första sidorna, där hon mer eller mindre radar upp tre miljarder förbud som existerade i hennes kvarter när hon var barn. Hur barnen mer eller mindre inte hade tillåtelse att existera.

Läste nu nyligen att hon tydligen återfallit i missbruk så sent som 2008 och förlorade vårdnaden om sin son Fan, man hade ju hoppats på att historien skulle få ett lyckligt slut på nåt vis.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in