2009-05-10, 13:59
Medlem
Skaraborg2s avatar
Den 2 september 1982 påträffades 80-åriga Ada Rosander mördad i sin tobaksaffär i centrala Stockholm.

Ev. ett rån som gick snett?

Undrar om någon har mera information att dela med sig av ang. detta preskriberade fall?
Citera
2009-05-19, 09:30
Medlem
Masterworks avatar
Var låg denna tobaksaffär? Valhallavägen?
Citera
2009-05-19, 14:34
Medlem
Skaraborg2s avatar
Ja den kan mycket väl ha legat på Valhallavägen? Jag är säker på att det inte var Kungsholmen. Troligtvis antingen Östermalm eller i själva City.
Citera
2009-05-19, 22:52
Medlem
Masterworks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Ja den kan mycket väl ha legat på Valhallavägen? Jag är säker på att det inte var Kungsholmen. Troligtvis antingen Östermalm eller i själva City.
var kan man läsa mer detaljer om detta mordfall?
Citera
2009-05-20, 12:48
Medlem
Skaraborg2s avatar
Jag har inte kunnat hitta något om detta fall förutom i en större artikel om alla då ouppklarade mordfall från 1980-talets senare del. Denna publicerades i form av en specialbilaga till en av det stora tidningarna.

Jag hade dock en del tidningsurklipp ang. detta mord men som tyvärr har försvunnit.

Dock kommer jag mycket väl ihåg att jag läste om detta fall i tidningarna när mordet hade blivit begånget. Det slogs upp med stora rubriker på löpsedlarna.
Citera
2010-01-03, 16:27
Medlem
Skaraborg2s avatar
Bekräftat dödsdatum.

Fick i dag hjälp med att få änkefru Ada Rosanders dödsdatum bekräftat.

Hon blev kyrkobokförd så sent som 1967 i Maria Magdalena församling i Stockholm.

Hon kom från en mindre ort i Jämtland och hade varit änkefru sedan 1947. Änkefru Rosander var född 1902.

Dödsdatumet är enligt dödsboken den 2 september 1982.

Eftersom hon var 80 år fyllda och hade sin bostad på Söder så kan hennes affär ev. ha legat på Söder?

Ingen som kommer ihåg exakt var detta vidriga mord, på den gamla kvinnan utspelade sig?

Precis nu så fick jag en uppgift om att tobakshandeln skulle ha legat på Bergsundsstrand på Söder.
Senast redigerad av Skaraborg2 2010-01-03 kl. 16:34.
Citera
2011-05-16, 01:22
Medlem
Quoters avatar
Text från tidningsartikel.

"Hittad rånmördad 1982 den 2 september i sin tobaksaffär på Bergsundsgatan. Misstänkt man häktad, men släppt i brist på bevis."

Vem var den misstänkte? Någon lokal buse?
Citera
2024-05-20, 09:19
Medlem
Rätt adress är Bergsundsgatan 25 (där Hallongrottan senare låg).
Den som blir häktad men senare släpps är en av två bröder som misstänks för mordet (men dom misstänks var och en och inte för att ha begått mordet tillsammans). Ingen av bröderna lever idag. Med dagens teknik skulle man nog kunna öppna utredningen (men antar att brottet preskriberades 2007) och skicka det rödhåriga hårstrå man hittat i Adas kiosk och se om det stämmer med den ena av brodern (som är rödhårig). Man skulle också kunna titta om blodet som hittades på en kudde hos den andra brodern är samma som Adas (1982 slår man fast det är i alla fall är samma blodtyp).

Ingen av bröderna lever idag.
Citera
2024-05-20, 17:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av theknife
Rätt adress är Bergsundsgatan 25 (där Hallongrottan senare låg).
Den som blir häktad men senare släpps är en av två bröder som misstänks för mordet (men dom misstänks var och en och inte för att ha begått mordet tillsammans). Ingen av bröderna lever idag. Med dagens teknik skulle man nog kunna öppna utredningen (men antar att brottet preskriberades 2007) och skicka det rödhåriga hårstrå man hittat i Adas kiosk och se om det stämmer med den ena av brodern (som är rödhårig). Man skulle också kunna titta om blodet som hittades på en kudde hos den andra brodern är samma som Adas (1982 slår man fast det är i alla fall är samma blodtyp).

Ingen av bröderna lever idag.

Med denna information kan vi nog anta att det var polisiärt uppklarat?
Citera
2024-05-20, 18:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TageBanan

Citat:
Ursprungligen postat av TageBanan

Efter att ha läst utredningen så finns det verkligen saker som talar för både bröderna, men dom har nog inte gjort det tillsammans. Den brodern som det kanske mest talar för (utan konkreta bevis) är att han dels anges av sin bror, han ringer också polisen en kväll och erkänner mordet samt berättar hur Ada kropp legat inne i affären (det här tar han sen tillbaka och säger att han bara gissade sig till hur kroppen eventuellt skulle kunna legat). Men det skulle också kunna vara den andra brodern. Dels har han skulder till Ada (om ej inte speciellt stora, typ 30 spänn), han missar ett möte hos soc (som han annars aldrig missar) och så hittar man ju ett rött hårstrå och hans cykel finns också parkerad en bit från affären under tiden för mordet.

Det finns också två personer som bara nämns som "invandrare" som velat köpa Adas kiosk men hon har vägrat. Dom har i sin tur, efter att hon sagt nej, besökt kiosken och går in i lagerutrymmet och när Ada frågade vad tusan dom höll på med sa dom bara "skulle bara hur vi ska renovera när kiosken ska bli glasskiosk).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in