2002-09-03, 02:26
Medlem
Vill bara ppeka att jag inte alls r intresserad av politik.

Liksom man inte kan dra alla mnniskor ver samma kamm s kan man inte heller gra det med droger. Alla droger r unika och har liksom mnniskor en egen personlighet och struktur. Mnga ting har en missbrukarpotential, det r inte bara fysiologiskt aktiva substanser som kan missbrukas.

Vi river inte ned varenda bro i landet bara fr att vissa vljer att hoppa frn broar och p s stt beg sjlvmord. Vi river inte infrastrukturella frbindelser fr att mnniskor dr i olyckor (tg, bil, flygplan). Vi kan inte frbjuda sex (och drmed sluta frka oss) bara fr att det sker en vldtkt varannan sekund i vrlden. Vi vger helt enkelt upp frdelar och nackdelar nr det kommer till allt (inte bara droger) och bestmmer utifrn (frhoppningsvis) fakta, observationer och sunt frnuft vad som r bst fr oss.

Om Rave-kommisionen (lter alltid lika tntigt) ska finnas s kan man ven infra Kolesterol-komission som gr frn restaurang till restaurang och tittar om mnniskor ter fr fet mat, fetman kostar samhllet (iallafall i USA) mer n narkotikamissbruk. Om jag fick vlja s skulle jag hellre vara en kronisk haschrkare, MDMA-missbrukare (en herr-10-e/natten-var-s-jvla-spacad-fick-fett-hallicar blabla) n en fet jvla amerikan som inte kan st mer n 10 minuter p sina egna ben. Men i dagens samhlle fr jag tydligen inte vlja det.
Jag tycker inte att myndigheterna ska f bestmma vilka biokemiska processer ska f ske och inte ske i min egen kropp. Tycker att mitt hudlager ska vara en grns som ingen myndighet fr betrda utan mitt samtycke. Som vuxen person vill jag f 100% rtt till mitt liv, p gott och ont. Jag lever inte fr samhllets skull, utan fr min egen.

Vem vill ha det s?

Jag tror faktiskt att allt r ett jvla spel, vem vinner p allt det hr? Jag skulle vilja vnda p den frgan fr att eventuellt f svar... Vem frlorar p legalisering? Om jag var en "drog-kemist/distributr" skulle min vrsta mardrm vara att narkotikan legaliseras, min affrside r "olaglig verksamhet", jag har minimerat mina risker och jag sover gott. Smlangare i Sverige torskar p det, medans t ex MDMA fabrikerna i Holland fortstter att pumpa 300 000 tabletter/timmen och alla frn kemister / hgre distributrer, deras advokater till mutade poliser och tulltjnstemn bara skrattar p vg till banken. Det r lite sorgligt, med tanke p att ungdomarna blir stmplade fr livet och faktiskt frlorar p det. Det som hnder r att samma echelon fortstter med distributionen av "droger" medans vi ungdomarna byts av, de som torskar erstts av nya osv... osv... Ingenting hnder frutom att det "dliga" statistiken bara kar liksom produktionen och efterfrgan.

[NOTIS]: Jag sger ungdomarna pga att jag tog MDMA som exempel d den dominerar bland yngre medborgare.

Jag tror att vi kommer att skratta t dagens narkotikapolitik om ca 50-100 r, liksom vi idag skrattar t forntida hxjakter.

But what do I know - I'm just a humble Organic Chemist
Citera
2002-09-03, 11:04
Medlem
om du tycker att rave-kommisionen later tontigt, kann pa rejv-kommisionen
Citera
2002-09-05, 06:26
Medlem
[pH]

Det dr var ett fruktansvrt vettigt inlgg..

Rtta mig om ngon tycker jag har fel:

Om en eventuell legalisering av ngon drog. Dock tycker jag inte de droger,mediciner och substanser vilket medfr MYCKET stor risk att avlida ska legaliseras. Iof skulle dessa d ut ganska snabbt, jag tror mnniskan (evolution) r smartare n vad mnga tnker p.. =)

Iallafall, ter till en eventuell legalisering, s tror jag drog missbruket kommer g upp det frsta det gr. Dels fr att priserna faller och dels fr att det ju helt enkelt blev lagligt. Nja, mnga ny missbrukare kommer se dagens ljus. Men sen, efter det ntt en topp s tror jag drogmissbruket skulle g ned igen till en niv under den innan legaliseringen.

Fr att inte tala om kriminaliteten.... nu blev det pltsligt svrt att tjna pengar p alla illegala substanser.

Kortfattat s tror jag att vi skulle se en kraftig kning till en brjan men efter det bde bttre kvalit och bttre koll p tillverkningen.. och frstrs att mnniskor skulle hitta sin "egna" lilla vg till favorit berusningen.. s som valet mellan att dricka sprit eller l.. beroende p vad som ska gras.

aja.. jag r trtt men jag hoppas jag framfrde mitt budskap ngorlunda klart.
Citera
2002-09-05, 16:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Memetic
[pH]
...Iallafall, ter till en eventuell legalisering, s tror jag drog missbruket kommer g upp det frsta det gr. Dels fr att priserna faller och dels fr att det ju helt enkelt blev lagligt. Nja, mnga ny missbrukare kommer se dagens ljus. Men sen, efter det ntt en topp s tror jag drogmissbruket skulle g ned igen till en niv under den innan legaliseringen.

Jag hller med om det andra du skrev men inte detta.

Det du skriver bygger p att det enda som hindar folk frn att prova droger idag r lagen och priset.

S r det inte.

Illegala droger r inte dyra jmfrt med alkohol och risken att "ka fast" r liten. De flesta unga vet hur de skulle kunna f tag p narkotika.

Det som hindrar de flesta frn att prova t.ex. cannabis r deras instllning till droger. De vill helt enkelt inte. De r inte intresserade, de r rdda fr skador och/eller fr att bli beroende. Glm inte att de flesta faktiskt r emot DROGER - inte bara emot LEGALISERING.

De som skulle tjna p en legalisering r de som idag betraktas som kriminella fr att de anvnder droger. Dessutom skulle samhllet spara pengar (p tull, polis, fngelser) och tjna pengar (p eventuell skatt).

Langare, smugglare och ngra narkotikapoliser r frlorarna vid en legalisering.
Citera
2002-09-06, 02:43
Medlem
Ja JSK.

De som vill prova droger.. gr det.. ! De som inte vill, gr det bara inte.. !

Om alla droger skulle bli lagliga idag.. skulle jag kpa.. och ta.. fast det gr jag ju redan idag.. Frmodligen skulle jag nog kpa lite mer.. och prova droger som inte gr att f tag p..

Men de kompisar som jag har nu, och som inte vill prova droger.. de skulle inte ens prova om jag bjud dom helt gratis eller ngt liknande.

En legalisering skulle inte pverka dom som inte vill. Dom vill ju inte.

Visst, konsumtionen skulle nog ka.. iaf s skulle jag sjlv knarka mer.. inte mkt.. men visst skulle man festa till det lite oftare.. iaf till en brjan..

Fast trots detta ... s tror jag inte att missbruket skulle ka.. inte heller sjunka.. fast det r ju bara vad jag tror. Missbruk beror inte p drogen... eller jo, till en viss del... men oftast finns det alltid "andra orsaker".. Vem som helst blir inte narkoman.. ( http://faktaomdroger.1av10.nu/doc/vemsomhelst.html )

.

En legalisering skulle gra klimatet avsevrt mycket bttre fr de som tar droger.. antalet onskade verdoser skulle i princip bli noll.. d personen VET exakt vad det r man fr i sig (hur koncentrerat det r och s.. vilka mnen och s.. ) och hur mkt..
Detta r rtt viktigt faktiskt.. folk skulle inte d av giftiga mnen i E.. som t ex PMA och s vidare..
Ja ni frstr nog sjlva. Droger skulle inte vara utblande med skit.. brukaren skulle i och med en legalisering kunna vara sker p vad man fr i sig. Det gr det nstan inte att vara idag, iaf inte till 100%

Frutom den hlsomssiga aspekten, s finns det ju sjlvklart en ekonomisk..

Den illegala handeln med droger r idag (tror jag.. om jag inte minns fel) vrldens nst strsta illegala (? eller r det legala ? minns inte.) industri. Omstter fruktansvrt mkt pengar. Kriget mot droger i Sverige kostar pengar. Mkt pengar. Skulle all narkotika legaliseras.. s skulle skerligen dessa inkomster verstiga de utgifter som narkotikapolitiken idag har..

Sedan s har vi den rent ideologiska aspekten, som ni redan tagit upp. .. och JA, ALLA kommer att skratta t dagens politik i "framtiden".. kanske inte alla. Men de flesta, det r jag helt vertygad om. Dagens politik r ljlig och absurd. Skratta kommer man ven att gra att det som ni, som sagt, redan tagit upp. Att ngon annan ht skall ha med min kropp att gra r sjukt. Vilka mnen jag vljer att ha i min kropp, r vl fr tusan min ensak. Vilka tror frbudsdrivarna att dom r egentligen, Gud eller ?

Urskta att det hela blev lite slarvigt skrivit. r trtt och jag orkar inte skriva s dr *fint*..

eder
Citera
2002-09-08, 01:13
Medlem
gr0gs avatar
Fr det frsta s stller Narkotika till mer problem n broar och sex.Vldtlt och sex r inte samma sak.Samtidigt som jag hller med om att ingen annan n du ska f bestmma ver din egen kropp s mste jag tillgga att narkotikabruk/missbruk stller till problem fr andra n dig sjlv.Mnga brott begs nr folk r pverkade av droger och vgar gra lite mer.Om alla kunde hantera droger skulle det inte vara ett problem.

Man kan tydligt se vad en drog som alkohol stller till med, och d undrar jag varfr det skulle behvas mer droger som leder till mer misr.
ven om du lever fr din egen skull mste du ta hnsyn till andra mniskor.

De som frlorar p en legalisering r de svaga mniskorna, och deras anhriga.Tror du att de kriminella skulle sluta vara kriminella fr att de inte kan slja droger till verpriser lngre ? Det r troligare att de hittar ngot nytt att tjna pengar p.De grova brotten som t ex rn, bankrn och kidnappning skulle bli vanligare.Du skriver slv att efterfrgan bara kar hela tiden.Tror du den skulle minska vid en legalisering av allt ?
Citera
2002-09-08, 02:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gr0g
narkotikabruk/missbruk stller till problem fr andra n dig sjlv.Mnga brott begs nr folk r pverkade av droger och vgar gra lite mer.Om alla kunde hantera droger skulle det inte vara ett problem.

Legalisering/avkriminalisering betyder inte att brott skall avskrivas om man anvnder droger.

Legalisering/avkriminalisering betyder att de som inte begr brott ska lmnas ifred (om de inte har problem) eller erbjudas hjlp (om de har problem).

Att kriminalisera fredliga och laglydiga brukare r ungefr som att frbjuda kepsar fr att mnga tjuvar har kepsar. "Guilty by association" r ingen bra rttsprincip.

Att kriminalisera en hel generation fr att den anvnder andra berusningsmedel n sina frldrar r inte bara kontraproduktivt, det r ett brott mot grundlggande rttigheter.

Att droger r farliga r ett skl att reglera marknaden, inte ett skl att totalfrbjuda. Det r ltt att frst detta om man jmfr den illegala och den legala alkoholmarknaden.

Citat:
De som frlorar p en legalisering r de svaga mniskorna, och deras anhriga.

Nej, om du tnker efter s r det just de svagaste som drabbas hrdast av frbudspolitiken; orena droger, verdoser, hiv-spridning, social utslagning, fngelsestraff etc. drabbar de svagaste och deras anhriga p grund av frbudet. Inte p grund av drogen.

Fr lyxknarkare p stureplan spelar frbudet mindre roll. De klarar sig alltid.

Citat:
Tror du att de kriminella skulle sluta vara kriminella fr att de inte kan slja droger till verpriser lngre?

Det r frbudspolitiken som gjort dem kriminella.

Vad tror du? Skulle dom bli mrdare, eller skulle dom ta ett hederligt jobb p en coffee shop? Eller ngot helt annat?

Tror du att folk sljer droger fr att droger r frbjudna, eller trots att de r frbjudna?
Citera
2002-09-09, 19:21
Medlem
Citat:
Man kan tydligt se vad en drog som alkohol stller till med, och d undrar jag varfr det skulle behvas mer droger som leder till mer misr.
Mycket av det handlar ju faktiskt om rttvisa.
Nr ngon begtt brott, pverkad eller inte, d fr man dela ut straff. Man kan inte anvnda det argument att det hnder. Det hnder alldeles skert att mn i stringkalsonger begr brott, ska det frbjudas? Vad r du emot homosexualitet?

Nej nu sist skojade jag
Citera
2002-09-09, 20:06
Medlem
Citat:
Fr det frsta s stller Narkotika till mer problem n broar och sex.Vldtlt och sex r inte samma sak [NOTIS1].Samtidigt som jag hller med om att ingen annan n du ska f bestmma ver din egen kropp s mste jag tillgga att narkotikabruk/missbruk stller till problem fr andra n dig sjlv[NOTIS2].Mnga brott begs nr folk r pverkade av droger och vgar gra lite mer.[NOTIS3]Om alla kunde hantera droger skulle det inte vara ett problem.

De som frlorar p en legalisering r de svaga mniskorna, och deras anhriga.Tror du att de kriminella skulle sluta vara kriminella fr att de inte kan slja droger till verpriser lngre ? Det r troligare att de hittar ngot nytt att tjna pengar p.De grova brotten som t ex rn, bankrn och kidnappning skulle bli vanligare. [NOTIS4] Du skriver slv att efterfrgan bara kar hela tiden.Tror du den skulle minska vid en legalisering av allt ?

[NOTIS1]: Jag r mycket medeveten om att droger inte r samma sak som broar, men jag valde att anvnda just den analogin som fick folk att tnka i lite andra banor n FARLIGT-KNARK-INBROTT-FICKTJUV-SKIT. Du sger att vldtkt och sex inte r samma sak, det r inte heller MDMA och heroin, nd klassas de identiskt. Det r inte heller bruk av droger (analogt till sex) och missbruk av droger (analogt till vldtkt), eller hur?

Det r inte Indianens fel att den vita bosttaren kom till hans land och brjade missbruka meskalinet som Indianen anvnt p rtt stt i tusentals r. Och nu ska han ven frbjuda Indianen att anvnda den, kanske av rent avundsjuka fr att han inte lyckades frgylla sin tillvaro och tmja denna magiska substans.

[NOTIS2]: Jag skulle skada min familj och andra 1000 gnger mer om jag sa att jag r homosexuell (vilket jag inte r), men att f vlja sexuell lggning brjar faktiskt bli accepterat (appld).

[NOTIS3]: Jag tror inte att mnga bankrn har begtts av drog-pverkade mnniskor. Skmt sido, det jag frsker sga r att narkotika missbruket r inte orsaken till de problem vi har i samhllet, det r de problem vi redan har i vrt samhlle som r orsaken till narkotikamissbruk. Det r arbetslsheten och dylikt vi br koncentrera oss p att reducera istllet p att skylla allt p narkotika.

[NOTIS4]: Nu snackar du om de kriminellas alternativa stt att tjna pengar p efter att narkotikan har legaliserats. Vad har det med narkotika att gra? Mjligtvis det att man inte lngre kan skylla p narkotikan. Vi har totalfrbud p narkotika i Sverige, har det lst ngra problem? Varfr kan vi inte vara lite experimentativa och testa vad som hnder om vi legaliserar det, vi kan ju alltid g tillbaks till det "gamla" systemet...? Vill du att Hells Angels ska hlla i amfetaminfrsljningen och inte AstraZeneca? Folk vill ha tjack och folk kommer att f tjack, varfr ska vi utse kriminella organ till tjack-leverantrer t vra medborgare? Jag ser ingen logik...

Mnniskan r ett sllskapsdjur. brist p arbete, brist p ngon som helst kontakt med mnniskor gr att man brjar umgs med fel personer. Man vill ha sllskap, company, oavsett om den r bra eller dlig. Plattan har inga intagningskrav till skillnad frn Karolinska Institutet, alla r vlkommna, drfr gr "frlorarna" dit. Sysselstt personen och han kommer inte ha tid med att brja med escape-drugs a la heroin kokain....

Jag hade en diskussion med en god vn till mig om det jag tog upp. Jag anvnder "droger" men mitt stt och anledning, ven frekvens att anvnda dem p r beyond of this scope, jag missbrukar inte droger, jag har en stor respekt fr dem och jag lr mig allt om drogen innan jag ger mig in i det, dess kemi/farmakologi, syntes, ja allt.

Tillbaks till mnet.
Lite intro. Dr jag r uppvxt har vi ett fotbollslag. De flesta av mina kompisar (inklusive mig) har spelat/spelar i det fotbollslaget, sedan vi var knattar. Andra har inte hllit p med sporter verhuvudtaget, de har helt enkelt inte haft ngra som helst intressen. Under en period (tonren) testade vi alla droger, bde spelare och icke-spelare. Vi komm fram (under diskussionen) till att dem som det har gtt snett fr (de som r idag narkomaner) r dem som inte spelade fotboll (inte hade ngra intressen). Vnskapskretsen splittrades, vi andra spelade fotboll, tog en e ibland, rkte lite, hade inte tid med verdriven konsumtion.... blev antagna p de dlaste universiteterna/hgskolorna, de andra sitter n idag och stampar p samma stlle, fr att inte sga gr ner p minusskalan. Frlorarna bildade egen krets, och om du idag ker till Nackas frorter, kan du med de rtta gonen se dessa personer med vilda blickar hngandes i centrum. Man vljer droger, missbruk och dylikt framfr ensamheten. Mnniskan r ett sllskapsdjur!

Skrev detta hastigt, kan tnka mig att det r rrigt... sorry

/[pH]armacist
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in