• 1
  • 2
2009-05-12, 19:08
Medlem
Allt_är_tagets avatar
Citat:
In the Community however, Council and Parliament are able to request legislation; in most cases the Commission initiates the basis of these proposals, this monopoly is designed to ensure coordinated and coherent drafting of Union law.[28][29] This monopoly has been challenged by some who claim the Parliament should also have the right, with most national parliaments holding the right in some respects.[30] Under the Lisbon Treaty, EU citizens would also be able to request the Commission to legislate in an area via a petition carrying one million signatures, but it would not be binding.[31]

Det följer sedan:
Citat:
As of 2007, the only other criminal law proposals which have been brought forward are on the intellectual property rights directive,[33] and on an amendment to the 2002 counter-terrorism framework decision, outlawing terrorism‑related incitement, recruitment (especially via the internet) and training.[34]

Äntligen vet jag varför IPRED lagen kommer från EU. Visst är det konstigt att parlmanetet skulle föreslå en sådan lag. Ja, visst...vi fick ju FRA i Sverige men IPRED skiljer sig mycket från FRA och är på många sätt värre då den ger makt till privata organisationer som endast stat och polis ska ha.

Hursomhelst, det är alltså inte de folkvalda som föreslog lagen utan kommissionen. En kommission som inte är folkvald.

Vad om är ännu konstigare är att kommissionen ska vara typ "The Excecutive branch" medan parlamentet är "The legislative branch".

Fast "The legislative branch" har alltså ingen rätt att "Initiate legislation"(dvs lagar)...

Jag menar, va?
Jag har ju alltid varit kritisk mot EU och så, att makt centraliseras etc samtidigt som jag varit positivt till vissa saker.
Men innebär detta att vi lever i en diktatur?

Det här kanske funkade för 10-20 år sedan när EU inte hade mycket mer makt än det som rör fri rörelse av varor och tjänster. Men idag när de har mer makt än nationalstaterna så är det ju skrämmande.

Hoppas på en god diskussion! Som sagt, lever vi en diktatur?
Citera
2009-05-12, 21:15
Medlem
seb-s avatar
Det var ju så Sovjetunionen fungerade. Byt ut den icke-folkvalda och icke-förklaringsskyldiga EU-kommissionen mot Folkkommissariernas Råd (Sovjetunionens formellt verkställande gren) eller Politburo (Politbyrån) och EU-parlamentet mot Högsta sovjet, Sovjetunionens formellt lagstiftande organ som i praktiken var maktlöst och var ett s.k. rubber-stamp parlament, som röstade på det och så ex. Politbyrån ville och det som var politiskt korrekt att göra. Med andra ord, precis som i dagens kvasidemokratiska EU som struntar i the rule of law och framförallt the rules of the game när folk säger nej, och alltid har en aggressiv expansionspolitik på agendan oavsett vem som står på tronen.

Men det är nog för konspiratoriskt för detta forum! Bäst jag går och letar reda på min foliehatt...

För övrigt, lever vi i en diktatur? Nej, inte riktigt ännu, men det är på väg. Men vad gör det, folk är ju ändå för dumma för att veta vad som är bäst för dem, det är något politikerklassen har ensamrätt på...
Citera
2009-05-12, 21:19
Medlem
Allt_är_tagets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av seb-
Det var ju så Sovjetunionen fungerade. Byt ut den icke-folkvalda och icke-förklaringsskyldiga EU-kommissionen mot Folkkommissariernas Råd (Sovjetunionens formellt verkställande gren) eller Politburo (Politbyrån) och EU-parlamentet mot Högsta sovjet, Sovjetunionens formellt lagstiftande organ som i praktiken var maktlöst och var ett s.k. rubber-stamp parlament, som röstade på det och så ex. Politbyrån ville och det som var politiskt korrekt att göra. Med andra ord, precis som i dagens kvasidemokratiska EU som struntar i the rule of law och framförallt the rules of the game när folk säger nej, och alltid har en aggressiv expansionspolitik på agendan oavsett vem som står på tronen.

Men det är nog för konspiratoriskt för detta forum! Bäst jag går och letar reda på min foliehatt...

För övrigt, lever vi i en diktatur? Nej, inte riktigt ännu, men det är på väg. Men vad gör det, folk är ju ändå för dumma för att veta vad som är bäst för dem, det är något politikerklassen har ensamrätt på...

Jo jag har tänkt lite i samma bana vilket är synd. Det är nästan viktigare att just kunna välja den person man tycker mest om i kommissionen än det parti man överlag håller med i parlamentet.
Grejen är ju att det är svårt att organisera ett val till kommissionen då så få sitter i den.

Det måste ju då vara ett europeiskt val (Det kan inte vara ett nationellt) och då klagar ju alla att den nationella suverniteten skadas.
Dock är det ju verkligen skrämmande att det fungerar så här ändå.
Det borde egentligen inte existera en kommission. Rådet och parlamentet räcker väll?

I alla fall tills vi blir en Europeisk superstat

Dock är det här inte det skummaste. Det skummaste är ju som sagt att parlamentet inte kan initiatera lagförslag. Detta är som om statsministern skulle vara tvungen att godta något som parlametet föreslår. Det är ju tvärtompolitik.

Annars så väljs inte heller statsministern i Sverige, utan denne väljs ju av parlamentet/partierna. Men det är ju därför statsministern inte har någon formell makt.

I USA väljs istället presidenten och presidenten har makt.

Här väljs varken presidenten och presidenten har mer makt än Parlamentet. Som du sa, Sovjet efter Lenins död.
Senast redigerad av Allt_är_taget 2009-05-12 kl. 21:25.
Citera
2009-05-12, 21:43
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av seb-

Och var får du in Europadomstolen i dina fantasier?
Citera
2009-05-12, 21:46
Medlem
Allt_är_tagets avatar
Europadomstolen är väll som vilken högsta domstol som helst?
Fanns i Sovjet och finns i Sverige och USA.

Den har inget med topic att göra och är varken plus eller minus.
Citera
2009-05-12, 23:33
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Allt_är_taget
Europadomstolen är väll som vilken högsta domstol som helst?
Fanns i Sovjet och finns i Sverige och USA.

Den har inget med topic att göra och är varken plus eller minus.

Jaha. Men det var en kommentar till din och seb-:s diskussion om Sovjetstaten och EU.

Jag uttryckte mig slarvigt och menade för övrigt EG-domstolen. Jag har svårt att se att högsta domstolen i Sovjet satte sig över Politbyrån...

Wikipedia om EG-domstolen: "Domstolen har exempelvis rätt att ogiltligförklara beslut tagna av medlemsstaterna eller EU:s institutioner som strider mot EG-rätten".

Du som ser det totalitära spöket under varenda sten i EU kanske kan erkänna att det finns en oberoende pelare bland EU:s institutioner man kan vända sig till?
Citera
2009-05-12, 23:36
Medlem
Allt_är_tagets avatar
Domstolen må vara oberoende men då den följer lagarna som politbyrån skapar och politbyrån är ej demokratisk eller ansvarig till folket så vi har ett hål/problem i systemet. Dvs politbyrån...igen.

Domstolen har alltså inget att göra med det faktum att politbyrån fortfarande är precis lika odemokratisk som i Sovjet till skillnad från Sverige eller USA.
Citera
2009-05-12, 23:58
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Domstolen må vara oberoende men då den följer lagarna som politbyrån skapar och politbyrån är ej demokratisk eller ansvarig till folket så vi har ett hål/problem i systemet. Dvs politbyrån...igen.

Domstolen har alltså inget att göra med det faktum att politbyrån fortfarande är precis lika odemokratisk som i Sovjet till skillnad från Sverige eller USA.

Noja. Varför inte googla fem minuter på ämnet EG-domstolen och lära dig något nytt i stället för att komma med flosker?
Citera
2009-05-13, 14:12
Bannlyst
Många personer som levt i Sovjet och är insatta i hur systemet fungerar påpekar att EU liknar Sovjet på många sätt, speciellt maktstrukturen.
Citera
2009-05-13, 18:59
Medlem
mirrebosnas avatar
Citat:
Massa text.

Är det möjligt att se länken där du fixade fram citaten?
Citera
2009-05-13, 19:12
Medlem
RonPaul2008s avatar
Citat:
I USA väljs istället presidenten och presidenten har makt.

Han har bara makt över militären och kan styra dem hur han vill. Dock är dagens presidenter i USA helt utan restriktioner, de styr vad fan som helst.
Citera
2009-05-13, 19:16
Medlem
Stroh-M.D.s avatar
Nu är ju EU-kommissionens medlemmar, kommissionärerna, indirekt folkvalda eftersom de väljs av medlemsstaternas regeringar. De är precis som ministrar, vilka inte heller måste vara direkt folkvalda utan tillsätts av det valda partiet. De måste inte ens vara partimedlemmar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in