Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2009-05-13, 20:14
  #1
Medlem
001001s avatar
Finns det såna lagliga som svenskar får åka till?
de som är över 80 har de någon åldersgräns?
jag vet redan om den i Schweiz för där måste man vara dödssjuk.
men en som kan hjälpa en fastän man bara är 85 och vill dö, finns det såna vart då?
Citera
2009-05-13, 20:17
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 001001
Finns det såna lagliga som svenskar får åka till?
de som är över 80 har de någon åldersgräns?
jag vet redan om den i Schweiz för där måste man vara dödssjuk.
men en som kan hjälpa en fastän man bara är 85 och vill dö, finns det såna vart då?


fattar nada.
Citera
2009-05-13, 21:10
  #3
Medlem
Aktiv dödshjälp är förbjudet i sverige, det spelar ingen roll hur gammal patienten är eller vilka sjukdomar/hanikapp denne lider av.
Passiv dödshjälp finns däremot, dvs att man tex avstår att ge en gammal och svårt sjuk människa antibiotika vid lunginflammation, intravenös näring om denne slutat äta och dricka etc.

Aktiv dödshjälp är i europa endast tillåtet i schweiz, belgien och holland. De exakta reglerna varierar dock mellan de olika länderna, i Schweiz är det så att läkaren tillhandahåller patienten läkemedlet som leder till döden, men patienten måste inta det själv. I holland beslutar en expertpanel vilka patienter som skall få erbjudas dödshjälp men läkaren kan administera läkemedlet själv.
Citera
2009-05-13, 21:18
  #4
Medlem
Jesusvodkas avatar
Grattis du har vunnit ett presentkort på en självmordsklinik i Schweiz - Älskar när David Batra sa det i Kvarteret Skatan OT dock
Citera
2009-05-14, 10:50
  #5
Medlem
001001s avatar
Rätten till en värdig död kallas föreningen som Gerd Hagman är med i.
Citera
2009-05-14, 10:53
  #6
Medlem
001001s avatar
http://www.modernalakare.se/tidninge...rdig-doed.aspx
Citera
2009-05-14, 10:55
  #7
Medlem
001001s avatar
Nederländerna, Schweiz, Belgien och delstaten Oregon i USA har en lagreglerad rätt till läkarassisterat självmord.
Citera
2009-05-14, 15:18
  #8
Medlem
blåljuss avatar
Tycker det är lite konstigt att det är olagligt.

Vill man dö så finns det många sätt att dö på.

Är det inte bättre att dom hjälper till ordentligt än att dom kastar sig framför tunnelbana, hoppar från broar som kan ställa till det för dom som ser det eller måste städa upp osv.
Citera
2009-05-15, 15:49
  #9
Medlem
001001s avatar
fan vad vidrigt med såna självmord fattar inte att ngn vågar...
finns det ingen perfekt coctail som kan göra slut på gamlingens lidanden?

en som är lätt att fixa....helst
så kan jag ta den när jag är 85
Citera
2009-05-15, 15:59
  #10
Medlem
flipsters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 001001
fan vad vidrigt med såna självmord fattar inte att ngn vågar...
finns det ingen perfekt coctail som kan göra slut på gamlingens lidanden?

en som är lätt att fixa....helst
så kan jag ta den när jag är 85

Varför är detta vidrigt? Är det inte mer hemskt att skjuta huvudet av sig eller hoppa framför ett tåg?!
Citera
2009-05-16, 14:42
  #11
Medlem
001001s avatar
Luxemburg blev den 17 mars det tredje EU-landet att legalisera dödshjälp. Den nya lagen slår fast att läkare som tillgriper dödshjälp eller hjälper till vid självmord inte kommer att straffas eller kunna stämmas i civilmål.

Dödshjälp är idag lagligt i tre EU-länder: Belgien, Luxemburg och Nederländerna. I Schweiz är läkarassisterat självmord tillåtet. I USA är läkarassisterat självmord lagligt i delstaterna Montana, Oregon och Washington
Citera
2009-05-16, 14:43
  #12
Medlem
001001s avatar
Får jag som är svensk åka tilll Luxemburg och säga att jag har ont då och få hjälp med att dö??????????????????????????????
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in