Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2009-05-14, 02:15
  #1
Medlem
distanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WirelessGkit2
http://img413.imageshack.us/img413/769/33908013.jpg

Luftade du lakanen och dom trillade ur eller?

OT, lånar tråden för jag fick en idé nu när jag kollade på Kinn. DAMN U FB - förstör min sömn, man hittar alltid något intressant att läsa

http://www.kinn.com/?pid=167551

Hade inte det varit lämpligt för att göra en form för att sen gjuta blykulor/kutsar till kulkvarnen? Någon som testat?
Citera
2009-05-14, 08:25
  #2
Medlem
Tur-Buddas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av distans
Hade inte det varit lämpligt för att göra en form för att sen gjuta blykulor/kutsar till kulkvarnen? Någon som testat?
Det kan du väl göra i en enkel gipsform?
Citera
2009-05-14, 10:53
  #3
Medlem
Skarjas avatar
Låt bara formen torka helt, gärna i ugn precis innan man gjuter i gips!
Finns det fukt kvar komme det börja koka när metallen rinner ner i hålet och den skjuts ut i en kaskad...
Citera
2009-05-14, 17:27
  #4
Medlem
distanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tur-Budda
Det kan du väl göra i en enkel gipsform?

Jo, men gipsformar blir ju av engångskaraktär. Sen vet jag inte riktigt hur man ska kunna dela dom på ett bra sätt utan att allt går i tusen bitar. När man tar ut det man har som mall menar jag.

Silikon kan man ju skära itu för att få två delar som går att återanvända. Dessutom är min erfarenhet av gips att det alltid blir massa små små håligheter som gör att det blir svårt att få en slät yta på det man gjuter.
Citera
2009-05-14, 20:47
  #5
Medlem
Skarjas avatar
Finns en typ av gips som kallas guldsmedsgips och tål värme upp till 1400 grader. Vanlig gips blir spröd eller tom pulver om det utsätt för så hög värme.
Detta gips är även väldigt mycket bättre när det gäller luftblåsor men då gäller ju att man gjuter med luftkanaler och varm form.
Citera
2009-05-14, 23:15
  #6
Moderator
WirelessGkit2s avatar
Det var värst vad ni susade iväg nu...

Kutsgjutningstips https://www.flashback.org/showpost....40&postcount=2

Bryter ut dessa

/Mod
Citera
2009-05-14, 23:43
  #7
Medlem
distanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WirelessGkit2
Det var värst vad ni susade iväg nu...



Citat:
Kutsgjutningstips https://www.flashback.org/showpost....40&postcount=2

Okej.. kanske överkurs då. Har ju sett detta tipset innan. Kanske skulle ställt frågan "blir dom tillräckligt bra för att användas till malning av pyro" istället.

edit: stavning
Citera
2009-05-15, 00:29
  #8
Moderator
WirelessGkit2s avatar
Ja, jag använder sådana kutsar själv. Fast jag medger att jag borrade 10mm hål som var 100mm djupa och klippte kutsarna med en bultsax sen. Vill man ha dem rejält släta så tar man MDF och borrar i med pelarborr. Det är ju tätare än trä = nästan inga flisor.

Till min kanon har jag gjutit 28mm slugs med plankmetoden.
Citera
2009-05-15, 08:46
  #9
Medlem
Tur-Buddas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av distans
Jo, men gipsformar blir ju av engångskaraktär. Sen vet jag inte riktigt hur man ska kunna dela dom på ett bra sätt utan att allt går i tusen bitar. När man tar ut det man har som mall menar jag.

Silikon kan man ju skära itu för att få två delar som går att återanvända. Dessutom är min erfarenhet av gips att det alltid blir massa små små håligheter som gör att det blir svårt att få en slät yta på det man gjuter.
Jag vet att gips återanvänts vid gjutning av större blysänken för fiske. Kanske var formen då lätt konisk (tror inte det) eller så räckte det med volymminskningen hos metallen när det svalnade för att lätt kunna skaka ur dem ur formen. Jag pratar alltså om en "öppen" gjutform som inte behöver tas isär eller krossas.
Citera
2009-05-15, 13:55
  #10
Medlem
Skarjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WirelessGkit2
Ja, jag använder sådana kutsar själv. Fast jag medger att jag borrade 10mm hål som var 100mm djupa och klippte kutsarna med en bultsax sen. Vill man ha dem rejält släta så tar man MDF och borrar i med pelarborr. Det är ju tätare än trä = nästan inga flisor.

Till min kanon har jag gjutit 28mm slugs med plankmetoden.

Fick problem med att bly/tennblandningen letade sig in mellan plattorna i skarvarna, bytte till att fylla 12mm kopparrör och klippa dem med en kabelsax. Klipper man med något som pressar ihop samtidigt istället för bara dela sitter blyet fast ordentligt i röret men förorenar inte så mycket med blydamm.
Citera
2009-05-15, 22:21
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av distans
Luftade du lakanen och dom trillade ur eller?

OT, lånar tråden för jag fick en idé nu när jag kollade på Kinn. DAMN U FB - förstör min sömn, man hittar alltid något intressant att läsa

http://www.kinn.com/?pid=167551

Hade inte det varit lämpligt för att göra en form för att sen gjuta blykulor/kutsar till kulkvarnen? Någon som testat?

När gjöt malningsmedia (25 mm kulor) av stilmetall till min kvarn gjorde jag gjutformar av en liknande silikonmassa, vilket fungerade mycket bra. Numera använder jag dock malningsmedia av mässing, eftersom stilmetallen nöttes betänkligt, och förorenade krutet med bly.

Mvh,
Kaj
Citera
2009-05-16, 00:05
  #12
Medlem
distanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skarja
Fick problem med att bly/tennblandningen letade sig in mellan plattorna i skarvarna, bytte till att fylla 12mm kopparrör och klippa dem med en kabelsax. Klipper man med något som pressar ihop samtidigt istället för bara dela sitter blyet fast ordentligt i röret men förorenar inte så mycket med blydamm.

Att använda koppar säger dom som är bättre bevandrade inom kemin är en big no-no för att det skulle kunna reagera med andra kem. Sant eller falskt?

Anyhow.. har 1000 projekt igång.. kulkvarnen ligger inte högst upp. Men man lägger ju en pusselbit åt gången sen helt plötsligt voila!
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback