Flashback bygger pepparkakshus!
2003-11-04, 14:43
Medlem
Läste Näringslivsdelen av Svenska Dagbladet idag och såg att ERK, Etiska Rådet mot Könsdiskriminering, hade fällt en reklam för Nokia där en snyggt klädd kvinna höll en mobiltelefon vid skrevet i en snygg pose. Detta är tydligen könsdiskriminerande. Trots att reklamen var avsedd för en modemedveten kundgrupp, främst KVINNOR!
En annan reklam som fällts är leksaksföretaget Leksam, som i sin produktkatalog visar "schablonbilder av pojkar och flickor". Tydligen så ska pojkarna framställas som "handlingskraftiga och aktiva och sysslar med typiskt manliga aktiviteter. Flickorna leker med dockor, städar och klär upp sig". Usch så HEMSKT!
Företaget försvarar sig med att "syftet med katalogen är att visa produkterna och hur barn leker i verkligheten". Hemska typer inte sant?
De kapitalistiska svinen arbetar alltså INTE aktivt för att förgöra traditionella bilder av manligt och kvinnligt utan snarare UPPMANAR till detta. USCH. Hahahahaha.

Ok för att det finns sådant här larv i statsstyrda institutioner, men näringslivet? Hur kan det ha gått så här långt? Varför reagerar ingen?!
Citera
2003-11-04, 19:45
Medlem
WSEs avatar
Etiska Rådet mot Könsdiskriminering, herregud! Jag (nåja) betalar skatt till er idioter. Jag behöver ingen avlönad myndighet som talar om för mig vilken reklam jag får titta på.
Citera
2003-11-04, 21:50
Bannlyst
Trams som finansieras av skattemedel... :mad:

För övrigt anser jag att feminismen bör förgöras...

// Roger P.
Citera
2003-11-05, 09:43
Medlem
Carcasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roger Persson
Trams som finansieras av skattemedel... :mad:

För övrigt anser jag att feminismen bör förgöras...

// Roger P.

Kunde inte ha sagt det bättre själv..
Citera
2003-11-06, 01:40
Medlem
freddags avatar
Det börjar gå till överdrift nu. Om en man hade gjort samma reklam, då hade det vart fina fisken.

Förespråkar inte den gamla modellen med kvinnor framför spisen, men nån måtta får det faen vara.
Citera
2003-11-06, 21:18
Medlem
Vilsens avatar
Fan det där hörde jag för några veckor sen me det där med reklamen, jag tror det var McDonalds som körde den (tror jag sett den på tv, kanske inte samma version men jag minns den)
Det var nått med att en pojke och en flicka låtsades vara som vuxna, flickan skickade iväg pojken till jobbet där han spelade dataspel och hon lagade mat tror jag. (drar saker ut arslet som jänkarna säger) men jag tror jag minns rätt.

Hursomhelst, vad har detta råd för makt? det kan väl ändå inte vara nått med myndigheterna att göra eller?
Citera
2003-11-06, 21:23
Medlem
Vilsens avatar
jag kollade upp det.
som tur är så är ERK bara en stor konspiration mellan alla svenska tv-kanaler, det var ju inte så farligt

FY FAN ETT SÅNT LAND MAN LEVER I

edit: "Huvudmän för ERK är för närvarande Annonsörföreningen, Sveriges Reklamförbund, Svenska Tidningsutgivareföreningen, Sveriges Tidskrifter, Radioutgivareföreningen, Reklamfilmnämnden, The Swedish Directmarketing Association (SWEDMA), TV 3, TV 4 och Kanal 5." // http://www.etiskaradet.org/erk.html
Citera
2003-11-07, 08:57
Medlem
Carcasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vilsen
jag kollade upp det.
som tur är så är ERK bara en stor konspiration mellan alla svenska tv-kanaler, det var ju inte så farligt

FY FAN ETT SÅNT LAND MAN LEVER I

edit: "Huvudmän för ERK är för närvarande Annonsörföreningen, Sveriges Reklamförbund, Svenska Tidningsutgivareföreningen, Sveriges Tidskrifter, Radioutgivareföreningen, Reklamfilmnämnden, The Swedish Directmarketing Association (SWEDMA), TV 3, TV 4 och Kanal 5." // http://www.etiskaradet.org/erk.html

Haha.. vilket jävla skämt...!!
Citera
2003-11-22, 20:30
Medlem
Har ni sett Folksams nya reklam?

Dom lovar ju att förmå näringslivet att ta in fler kvinnor i sina bolagstyrelser med hjälp av deras pengar och inflytande...
Citera
2003-11-23, 05:50
Medlem
...

Att det ska vara så satans svårt att inse att människor är individer(iaf i grunden)
och människor gör som de vill.. inte som ngn feministisk eller chauvanistisk könsstereotyp dikterat..

Tjejer och gillar som grupp, däremot, kommer alltid att dra sig mot stereotyperna, eftersom de i grunden bygger på statestik..

Att gillar som grupp gillar bilar snarare än dockar är väl förfan inget som man behöver ändra på?
Eller vice versa med tjejer..

låt ungjävlarna vara barn, inte "man" eller "kvinna".. eller för den delen PK:igt könsneutral och sterilt puckad androgyn VPK:are..
Citera
2003-11-23, 07:10
Medlem
*Scott*s avatar
man spekulerar mycket om vad som rör sig i huvudet på sånt folk....
Citera
2003-11-23, 11:24
Medlem
Den trägnes avatar
Jo det är väl tråkigt. Men näringslivet är på inget sätt oskyldiga-som antyds-, det är ofta drivande i denna utv. särskilt multikultikvot.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in