Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-05-17, 14:12
  #1
Medlem
Varför krymper plast när man eldar på det?

T.ex. en 50cl petflaska kan krympa och fortfarande hålla strukturen (ej gå sönder)

tacksam för svar!!!
Citera
2009-05-17, 14:29
  #2
Moderator
WirelessGkit2s avatar
Det gör den för att plasten vill återgå till sin originalform, där den senast var i flytande form.

Kolla på denna bild: http://www.victor-mould.com/english/...%20Samples.jpg

Provrören uppe till vänster är PET flaskor, som de ser ut hos flaskfabrikanten. Dessa skickas sedan till drickafabriken som värmer upp dem och stoppar in dem i en form som liknar denna: http://vishvakarmamouldworks.com/images/m12.gif

Sedan blåser man in luft i det mjuka (men inte flytande) provröret, som då formas till den flaskan man vill ha och stelnar.

Plasten har låsts i ett läge som den så att säga inte vill vara i, och återgår till sin ursprungsform, om man värmer upp den. Tyvärr blir aldrig röret helt perfekt igen, men nästan.

Samma sak händer ex med yoghurtburkar. Diska ur dem och torka dem. Lägg dem sedan upponer på en bakplåt och värm dem till ca 130grader. Då krymper de till sin originalform och blir helt platta. Och du får se hur trycket på burken såg ut från början. Ganska intressant faktiskt. Lite som att skriva med skeva bokstäver på en ouppblåst ballong så man får raka linjer på den när man blåser upp den.
Citera
2009-05-17, 14:38
  #3
Medlem
Tack för svar vilken bra förklaring du skrev!
Men vad händer exakt med molekylerna när de värms upp? Drar de ihop sig?
Citera
2009-05-17, 14:42
  #4
Moderator
WirelessGkit2s avatar
Plast (polymerer) kan sträckas ut om man värmer upp dem, så ja, de krullar ihop sig kan man säga.
Citera
2009-05-17, 23:03
  #5
Medlem
zoccers avatar
Det där med yoghurtburkarna brukade jag roa mig själv och mina syskonbarn med när de var mindre. Riktigt kul. Man kan sen använda de platta burkarna som t.ex.glasunderlägg om man vill.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback