Flashback bygger pepparkakshus!
2009-05-21, 12:58
Medlem
BaalZeBubs avatar
Det här är platsen för att hitta nya rubriker, och artiklar, på temat 'kvinnor drabbas värst'. Eller gamla.

Inspiration:
http://genusnytt.wordpress.com/2009/...bbade-som-man/

Helst ska nyheten i övrigt vara ologisk eller tokrolig, eller iallafall vinklad helt i onödan.
Citera
2009-05-21, 13:00
Medlem
BaalZeBubs avatar
Kvinnor drabbades värst av tsunamin

http://www.expressen.se/halsa/1.1577...efter-tsunamin

– Det kan vara så att kvinnor är känsliga för den här typen av påfrestningar.
Citera
2009-05-21, 13:28
Medlem
Härlig sida du länkade till, tyvärr har dom väl redan samlat ungefär alla länkar där?

Jag har iallafall förresten hört att kvinnor drabbas allra värst av menstruation och graviditeter. Nästan inga män alls drabbas av sådant!
Citera
2009-05-21, 13:32
Medlem
CaptainNemos avatar
Kollade bloggen och du har så rätt. Frågan är om detta är något typiskt svenskt eller om det förekommer i lika stor utrsträckning i andra länder?
Jag hittade en brittisk nyhet från february:
Women worst hit as job losses soar
I artikeln framgår det tydligare än svenska motsvarigheter varför och även personligt vinklade reflektioner från författaren/journalisten om hur synd det är om kvinnorna existerar inte.
Antar att bloggen bara tar in svenska "stackars kvinnor"-nyheter.
Citera
2009-05-21, 13:49
Medlem
Rolzs avatar
En googling på "kvinnor drabbas värst" ger ungefär 7 580 träffar...
Citera
2009-05-21, 14:00
Medlem
Hur tusan ska det här med feministernas kära jämställdhet gå, när kvinnorna gör sig själv svagare i media och TV för varje dag som går?
Citera
2009-05-21, 14:08
Medlem
BRZMs avatar
En bra trådidé! Har inget för tillfället att komma med men det är ju så att kvinnor "alltid" har det värst i relationen till sin sambo/man om man ska tro på Aftonhorans artikelserie som gick nyss.

När kommer artiklarna om alla djävla psykbrudar som tar knäcken på killarna?
Citera
2009-05-21, 14:09
Medlem
BRZMs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BaalZeBub

http://www.expressen.se/halsa/1.1577...efter-tsunamin

Det kan vara så att kvinnor är känsliga för den här typen av påfrestningar.

Haha, dom får det att låta som det är något unikt för dom. Löjligt.
Citera
2009-05-21, 16:36
Medlem
Darkwing Ducks avatar
Bra tråd.
Jag har ingen rubrik, men väl ett påstående som jag hörde sägas i UR-programmet "Max 1800-tal" igår kväll: Kvinnor hade tydligen de allra tyngsta sysslorna på bondgårdarna på den tiden. Som att mjölka korna, och kärna smör.
Citera
2009-05-21, 17:01
Medlem
Khapis avatar
Fantastisk bloggpost som inledde tråden! Troligtvis finns allt där, men det fylls ju på hela tiden.

Särskilt lustigt är det när rubrikerna baserar sig på strikt biologiska skillnader mellan män och kvinnor som läsarna självklart tolkar som elakt patriarkalt förtryck. Jag längtar tills jag får läsa om hur hemskt det är att kvinnor drabbas av reproduktionsförtryck initierat av den borgerliga regeringen. Är det verkligen rättvist att kvinnor ska bära barnet i livmodern i 9 månader medan mannen slipper helt !? !? !? Ska det vara såhär Reinfeldt !? !? !?

Ett smakprov på liknande tema, självklart från en socialdemokrat som vinklar biologiska skillnader mellan män och kvinnor som ett förtryck initierat av den borgerliga regeringen trots att de bara följer samma bestämmelser som den socialdemokratiska regeringen stiftat:

http://www.s-info.se/page/blogg.asp?id=514&blogg=17710
Citera
2009-05-21, 19:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Darkwing Duck
Bra tråd.
Jag har ingen rubrik, men väl ett påstående som jag hörde sägas i UR-programmet "Max 1800-tal" igår kväll: Kvinnor hade tydligen de allra tyngsta sysslorna på bondgårdarna på den tiden. Som att mjölka korna, och kärna smör.

Jo, att lägga alla de miltal med stenmurar vi ser överallt i naturen var ju däremot en lätt och bekväm uppgift
Citera
2009-05-21, 19:42
Medlem
Fula Gubbens avatar
Det pågår för närvarande någon sorts egendomlig kampanj på temat "det är synd om kvinnor" i media. Häromdagen hade Träckspressen en startsida där uppåt 80% av de stora rubrikerna följde denna linje. Även fullständligt irrelevanta ämnen som filmfestivalen i Cannes används för att berätta för oss hur synd det är om kvinnor. Någon som vet var denna PR-kampanj kommer ifrån? Vad den syftar till?

Detta är knappast "feminism", utan påminner mer om hur media rapporterade om "stackars invandrare" förr i tiden, innan verkligheten knackade på. Minsta lilla möjlighet att gräva upp och vinkla en nyhet så att det var synd om invandrare utnyttjades då till max. Syftet var mycket oklart och resultatet närmast kontraproduktivt. Och nu har man på samma ogenomtänkta sätt börjat köra samma oproportionerliga snyft-valser för "kvinnor".

Verkar vara 1 steg framåt och 3 steg bakåt för kvinnokampen de senaste årtiondena. Idiotiskt kollektiv-tänkande.

- F.G
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in