Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-05-21, 13:58
  #1
Medlem
Då jag inte fått något svar i skoltråden så tar jag och postar inlägget här istället, då deadline nalkas;


Det vore ytterst trevligt om jag kunde få några väl beskrivna svar på detta, det skulle uppskattas!
Citera
2009-05-21, 14:54
  #2
Medlem
Saypayaas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8D8
Då jag inte fått något svar i skoltråden så tar jag och postar inlägget här istället, då deadline nalkas;


Det vore ytterst trevligt om jag kunde få några väl beskrivna svar på detta, det skulle uppskattas!
Jag har dålig koll på elektrokemi och rä osäker på om det är redoxreaktioner men vad händer om du löser upp magnesiumet i saltsyra? Vad händer om du eldar lite på bandet med berännare?

Har du ingen bok som beskriver petroleum och växtoljor? Det jag vet är att petroleum består av många olika sorters kolväten och andra föreningar och inte bara fett som växtoljor består av. Dessutom ingår inte petroleum i något kretslopp eftersom det finns under jorden.

Det som karakteriserar en syra är att den avger vätejoner i vattenlösning. Detta kallas för protolysering och i en stark syra protolyseras nästan varenda atom i lösningen och då blir den rik på vätejoner. I en svag syra kan även alla atomer protolyseras men det går också en motriktad reaktion så att en så kallad kemisk jämvikt uppstår. Koncentrationen av vätejoner blir då lägre.

Jag hoppas att detta är till hjälp
Citera
2009-05-22, 16:49
  #3
Medlem
Jo, men vad händer med de kemiska formlerna? Jag är osäker.

Edit:

Skulle någon kunna ge mig en detaljerad inblick i vad som händer vid reaktionerna? Snälla?
__________________
Senast redigerad av 8D8 2009-05-22 kl. 17:20.
Citera
2009-05-22, 22:52
  #4
Medlem
Saypayaas avatar
Inga svåra reaktioner. Är det kemi A du läser? I sådana fall borde du kunna lista ut dem. Titta på det periodiska systemet!

Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback