Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-05-22, 19:54
  #1
Medlem
ett kadavers avatar
Ursäkta mig om jag ställer denna fråga i fel forum eller om den besvarats tidigare. Har sökt men mina datorkunskaper är lika genomusla som mina kemikunskaper.

Några fyllbultar på alkoholforumet sitter och diskuterar huruvida alkoholen dunstar snabbare ur en blandning än resten av det som är däri. Erfarenheten säger mig att en flaska sprit som glömts öppen smakar lite mindre dagen efter. Hur ligger det till egentligen?

(Om ni tänker länka till wikipedia kan ni bespara er bekymret, jag har kollat där och fattar inte vad orden betyder )

Här är tråden där det diskuteras för övrigt:

https://www.flashback.org/showthrea...=919444&page=4
Citera
2009-05-22, 19:56
  #2
Medlem
Arch_Angels avatar
startar du en ny tråd för att få oss att svara i en annan tråd ???
Citera
2009-05-22, 19:59
  #3
Medlem
ett kadavers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arch_Angel
startar du en ny tråd för att få oss att svara i en annan tråd ???

Nej, tänkte länka till diskussionen ifall jag uttryckt mig oklart.
Citera
2009-05-22, 20:01
  #4
Medlem
...

alkohol dunstar bäst vid typ 78 grader, du kan låta en flaska stå öppen rätt länge innan den tappar mätbar % iallfall...
Citera
2009-05-22, 20:03
  #5
Medlem
ett kadavers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cheef
alkohol dunstar bäst vid typ 78 grader, du kan låta en flaska stå öppen rätt länge innan den tappar mätbar % iallfall...

78 C är väl kokpunkten? Jag menar vatten dunstar ju vid betydligt lägre temperaturer än 100 C...
Citera
2009-05-22, 20:11
  #6
Medlem
jo

fast ska du koka brännvin kan du ju inte ställa upp din apparat utan att värma mäsken....
Citera
2009-05-22, 20:17
  #7
Medlem
ett kadavers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cheef
fast ska du koka brännvin kan du ju inte ställa upp din apparat utan att värma mäsken....

Fast den här frågan rörde inte mäskkokning.

Jag provar att omformulera den:

Om du har en lösning bestående av huvudsakligen vatten och etanol (vi säger i proportionerna 60/40); om du låter den stå i rumstemperatur i ett glas eller öppen flaska - kommer proportionerligt mer etanol än vatten att avdunsta ur blandningen?
Citera
2009-05-22, 20:21
  #8
Medlem
Moltas666s avatar
Alkoholen kommer att avdunsta snabbare än resten av innehållet. Den fysikaliska anledningen är att alkoholens kokpunkt är lägre än vattens.
Citera
2009-05-22, 20:25
  #9
Medlem
ett kadavers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moltas666
Alkoholen kommer att avdunsta snabbare än resten av innehållet. Den fysikaliska anledningen är att alkoholens kokpunkt är lägre än vattens.

Tack.
Citera
2009-05-23, 01:07
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ett kadaver
Fast den här frågan rörde inte mäskkokning.

Jag provar att omformulera den:

Om du har en lösning bestående av huvudsakligen vatten och etanol (vi säger i proportionerna 60/40); om du låter den stå i rumstemperatur i ett glas eller öppen flaska - kommer proportionerligt mer etanol än vatten att avdunsta ur blandningen?
Ja. Etanolen har högre ångtryck och kommer därför avdunsta snabbare.
Det är det som gör att man kan destillera etanollösningar.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback