2004-04-06, 14:04
Medlem
frankensteins avatar
Jag har funderat över en sak på sista tiden. Det är nämligen såhär att jag lever och frodas i Skåne, och i Skåne förstår ni, är vårt bestånd av häckande raggare ytterst begränsat. Visserligen häckar raggaren i Helsingborgstrakten och det finns vissa, dock mindre, bestånd, på österlen.
Däremot vet jag, av egen erfarenhet, att det finns en ganska stark population av raggare i Småland. Har även stött på ett stort bestånd i Varberg. Hur kan det komma sig att det knappt finns raggare i Skåne men att det finns desto fler ju längre upp i landet man kommer? Föredrar de andra subtropiska zoner?

I Skåne finns det en släkting till raggaren, "knudan".(Inte knuda som i "röka knuda"). Knudan är en allmänt käck person som snusar och kör 240 och hyser, i vissa fall, främlingsfientliga åsikter. Men de är INTE raggare.

Så frågan lyder, som jag tidigare formulerat mig: Varför finns det inga raggare i Skåne men desto fler ju längre upp i landet man kommer?
Citera
2004-04-06, 14:10
Awaiting Email Confirmation
Krokodildons avatar
Raggare har sina häckningsplatser i glesbefolkade och relativt öde områden. I Skåne finns detta i liten utsträckning. Främst finns det väl på östsidan, där man också ser raggare mest frekvent tycker jag.

Varför raggare och glesbygd hör ihop däremot, kan jag inte svara på.
Citera
2004-04-06, 14:46
Medlem
frankensteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krokodildon
Raggare har sina häckningsplatser i glesbefolkade och relativt öde områden. I Skåne finns detta i liten utsträckning. Främst finns det väl på östsidan, där man också ser raggare mest frekvent tycker jag.

Men det förklarar inte det faktum att hon häckar längst med den hallänska kusten. Där finns det ju också "vanligt" folk. Kan iofs vara så att raggaren häckar där men går i gryt under vintern. Raggaren är växelvarm, det förklarar varför de ofta uppträder tillsammans i amerikanska bilar under sommaren.

Vill även tilläga att jag inte har något emot raggare eller "knudor", tycker att de är mycket trevliga när de inte försöker köra över en för att man åker bräda och lyssnar på punk. De är faktiskt riktigt trevliga när de är fulla, och det menar jag faktiskt.
Citera
2004-04-06, 15:24
Medlem
BloodyMarys avatar
Citat:

Glesbygd leder till bilberoende. Antagligen därför som folket där i högre utsträckning intresserar sig för motorer och bilar. Jag trodde Dalarna var raggartätast.
Citera
2004-04-06, 15:27
Krokodildons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frankenstein
Men det förklarar inte det faktum att hon häckar längst med den hallänska kusten. Där finns det ju också "vanligt" folk. Kan iofs vara så att raggaren häckar där men går i gryt under vintern. Raggaren är växelvarm, det förklarar varför de ofta uppträder tillsammans i amerikanska bilar under sommaren.
Njae, Hallandskusten skulle jag vilja beteckna som en ganska ödslig plats åtminstone 9-10 månader om året. Är Halmstad så jävla kul egentligen?

En teori är helt enkelt att helt vanliga ungdomar som bor långt från allt roligt hänger sig från tidig ålder till diverse fortskaffningsmedel för att komma in till stan. Hos raggare blir det dock intresset för själva fortskaffningsmedlet huvudsaken efter ett tag.

I så fall kan man nog säga att alla byhålor med mer än ett visst avstånd till en tätort med fler än 20000 invånare eller så blir en potentiell häckningsplats för raggare.

Raggarförekomsten torde då även vara inverterat proportionell mot förekomsten av biografer, bibliotek och andra roliga saker som kan leda bort ynglingens uppmärksamhet från bilmekandet i häckningsplatsens närhet. Om du förstår vad jag menar.

Raggare kan med fördel beskådas i riklig mängd främst i tätorter med omgivande landsbygd, främst under sommaren då de söker upp dessa platser för sina parningsritualer. Skövde, Skara etc torde vara utmärkta platser, liksom Kristianstad/Hässleholm samt Växjö och Kalmar. Åtminstone i södra Sverige.
Citera
2004-04-06, 15:32
Krokodildons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hubbe
hur definierar du raggare?
Raggare kännetecknas av olika typiska drag i fjäderdräkten.

Jag kan räkna upp några så att du lätt kan känna igen en raggare i din kikare då du är ute och raggarskådar:

-Jeansväst
-Eddie Meduza-musik ur bilstereon
-Sydstatsflaggor som tatueringar, tygmärken, dekaler eller i annan form
-Pustlustiga T-Shirts typ "Öl byggde denna vackra kropp"
-Stora bilar av amerikanskt ursprung
-Fiendskap mot punkare, av tradition och gammal hävd
-Frisyrer man trodde bara fanns i Tyskland samt på 70-talet

Ofta ser man raggare dyka upp gång på gång på samma plats under parningslekarna. Detta kallas av kännare för "raggar-rundan" och handlar om att hannarna cirkulerar runt, runt i centrum och spanar efter lämpliga honor.
Citera
2004-04-06, 15:40
Medlem
frankensteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hubbe
hur definierar du raggare?
En raggare är en man med klass, inte som Ronny och Ragge. Du vet, de är lite fåfänga sådär och har fina bilar, nåt sånt. Du förstår säkert.

Jodu, Krokodildon. Det ligger något i din tes men jag bor i just en sådan by och här finns det inga raggare. Varför?

Sen har raggaren en avlägsen kusin, mycket lätt att förväxla med henne. DEn avlägsna kusinen kallas för "rockabillyn" och är mycket lik till utseende. Dock har rockabillyn, i många fall, en mer utvecklad hjärna och kan med hjälp av denna hjärna skaffa sig fördelar i samhällslivet.
Citera
2004-04-06, 23:15
Medlem
hubbes avatar
en raggare är inte:
någon som precis har fått körkort
någon som kör runt i en stylad bil
en raggare är inte en sån med tröjor där det står tex "ölen har byggt denna vackra kropp"

det min vänner är vad som kallas för fjortisraggare/plastraggare

en raggare är:
en gammal människa som är intreserad av gammla bilar och tillochmed äger en.
en riktig raggare är en sån som var med från första börja.
visst att gammel gubbarna kan ha öl mage men det kan bero på att dom måste släcka törsten med något och varför inte en öl då?

sen så dom där som utger sig för att vara en raggare dom gör nog bara det för att få status.
Citera
2004-04-06, 23:43
Medlem
Ralfons avatar
Eftersom jag bor i småland kan jag bekräfta uppgifterna om att det finns raggare här, speciellt Huskvarna som ligger precis i kanten av storstaden Jönköping. HAr själv ett antal vänner som, mer eller mindre, är raggare.
Citera
2004-04-07, 00:25
Medlem
Ralfon har så rätt så. Jag rör mig i Smålands östra delar och här duggar det tätt av små stackare med för stora snusprillor under läppen (alla prillor är visserligen för stora), fula volvobilar med tonade rutor och en längtan att ha en flickvänn som precis börjat högstadiet...

Jag avundas er i nordtyskland som slipper de här glinen.

P.S - Min definition av raggare överensstämmer inte med hubbes (även om jag faktiskt har sett några sånna också vilket är, om möjligt, ännu mer tragiskt)...
Citera
2004-04-07, 01:02
Krokodildons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leeon
Jag avundas er i nordtyskland som slipper de här glinen.
Ja, här kryllar det av palestinaschalsbeprydda, vegana, skitlöjliga, slagordsskanderande, grupptänkande, haschromantiska, protestkåta, ignoranta, skitviktiga, glasögonbeprydda, självförvållat fattiga, bidragstagande, schismfixerade, grälsjuka, leninistiska, totalt verklighetsfrånkopplade kommunistyngel istället.

EDIT: Jag glömde att de även är....
Jävligt irriterande, duschar för sällan, har fula secondhandkläder, besvärar en och tigger pengar till en öl, hänger på dåliga ställen, tar lång tid på sig i kassan i Konsum, har fula oaptitliga och för unga flickvänner, färgat hår, pratar om saker de tror att de begriper men inte gör det, är fisförnäma, och i allmänhet aldrig har fått sig ett rejält kok stryk här i livet. De brukar även misslyckas med sina studier på löpande band, gå på socbidrag, skräpa ner, ej bidra till samhället samt i allmänhet ta upp plats och luft som hade varit bättre att använda till annat.
Citera
2004-04-07, 01:29
Medlem
H.E.L.s avatar
Citat:
Ja, här kryllar det av palestinaschalsbeprydda, vegana, skitlöjliga, slagordsskanderande, grupptänkande, haschromantiska, protestkåta, ignoranta, skitviktiga, glasögonbeprydda, självförvållat fattiga, bidragstagande, schismfixerade, grälsjuka, leninistiska, totalt verklighetsfrånkopplade kommunistyngel istället.

EDIT: Jag glömde att de även är....
Jävligt irriterande, duschar för sällan, har fula secondhandkläder, besvärar en och tigger pengar till en öl, hänger på dåliga ställen, tar lång tid på sig i kassan i Konsum, har fula oaptitliga och för unga flickvänner, färgat hår, pratar om saker de tror att de begriper men inte gör det, är fisförnäma, och i allmänhet aldrig har fått sig ett rejält kok stryk här i livet. De brukar även misslyckas med sina studier på löpande band, gå på socbidrag, skräpa ner, ej bidra till samhället samt i allmänhet ta upp plats och luft som hade varit bättre att använda till annat.

Du menar en sådan här liten äckeljävel?

http://www.mp.se/gustavfridolin.asp
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in