Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
Idag, 15:46
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Vad är korrekt, bäst eller mest frekvent i skriftlig svenska?

1. "Det kändes som att jorden skakade."
2. "Det kändes som om jorden skakade."
3. "Det kändes som jorden skakade."

(3an kanske är ett nyare sätt att skriva på?)

Det är i vart fall vad jag skulle säga, och förmodligen även skriva. Alternativ 1 är också rätt men låter lite styltat. Alternativ 3 låter fel i mina öron.
Citera
Idag, 17:09
Medlem
Dranghoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Det är i vart fall vad jag skulle säga, och förmodligen även skriva. Alternativ 1 är också rätt men låter lite styltat. Alternativ 3 låter fel i mina öron.

Som att respektive som om kan ha lite olika valör.

Det lät på honom som att han hade vunnit en miljon. (Troligtvis hade han faktiskt vunnit pengarna, därav hans eufori.)

Det lät på honom som om han hade vunnit en miljon. (Pengarna var ett fantasifoster, men han var glad ändå, närmast rusig.)
Citera
Idag, 17:45
Moderator
Kyrpators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus

Jag tycker inte att alternativ 3 låter fel. Däremot låter det inte som ledigt vardagsspråk. En smula gammaldags, högtidligt eller rentav poetiskt. Men inte fel.
Citera
Idag, 17:54
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dranghoff
Som att respektive som om kan ha lite olika valör.

Det lät på honom som att han hade vunnit en miljon. (Troligtvis hade han faktiskt vunnit pengarna, därav hans eufori.)

Det lät på honom som om han hade vunnit en miljon. (Pengarna var ett fantasifoster, men han var glad ändå, närmast rusig.)

Ja, "som om" används ju ofta tillsammans med konjunktiv: Det snöar som om det vore Jul.
Citera
Idag, 18:28
Medlem
NoggerChocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Vad är korrekt, bäst eller mest frekvent i skriftlig svenska?

1. "Det kändes som att jorden skakade."
2. "Det kändes som om jorden skakade."
3. "Det kändes som jorden skakade."

(3an kanske är ett nyare sätt att skriva på?)

Som utan något om kan användas i ålderdomlig stil men då med omvänd ordföljd: "Det kändes som skakade jorden." Som utan något att är talspråk.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in