Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2009-05-26, 23:14
  #1
Medlem
dubblins avatar
Ja rubriken talar för sig själv eller hur? Hur filtrerar jag ut giftet?

Giftet skall användas till att ha ihjäl råttor. Det är mest ett experiment. Men det ska bli giftigt inte någon flugsvampssoppa som vikingarna drack för att bli höga. (Om det nu är sant)
Citera
2009-05-26, 23:30
  #2
Moderator
WirelessGkit2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dubblin
Ja rubriken talar för sig själv eller hur? Hur filtrerar jag ut giftet?

Giftet skall användas till att ha ihjäl råttor. Det är mest ett experiment. Men det ska bli giftigt inte någon flugsvampssoppa som vikingarna drack för att bli höga. (Om det nu är sant)

Råttor och möss är okänsliga för flugsvampsgift (amatoxiner).

Annars är det bara att koka svampen, eller låta den dra i sprit och dunsta bort det mesta av vätskan. Dock inte i ett bostadsutrymme.
Citera
2009-05-26, 23:47
  #3
Medlem
dubblins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WirelessGkit2
Råttor och möss är okänsliga för flugsvampsgift (amatoxiner).

Annars är det bara att koka svampen, eller låta den dra i sprit och dunsta bort det mesta av vätskan. Dock inte i ett bostadsutrymme.

Det var som fan, man lär sig nya saker varje dag, med tanke på hur dom lever så är det kanske inte konstigt.

Hur farligt är det att koka? Ansiktsmask gummihandskar och försiktighet i ett uttrymme där ingen bor, räcker det?

Tack för svar.
Citera
2009-05-26, 23:50
  #4
Moderator
WirelessGkit2s avatar
Vet faktiskt inte exakt. Är det ett kolfilter i masken bör det gå bra.
Citera
2009-05-27, 00:07
  #5
Medlem
Tur-Buddas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dubblin
Men det ska bli giftigt inte någon flugsvampssoppa som vikingarna drack för att bli höga. (Om det nu är sant)
Flugsvamp = Flygsvamp
jmfr med att insekten fluga, flyger.
(Troligen ingen slump)
Citera
2009-05-27, 00:09
  #6
Medlem
Saypayaas avatar
Någon form av kolonnkromatografi borde gå bra

OT: Vikingarna blev höga på röd flugsvamp, inte vit. Skillnaden är livsfarligt stor
Citera
2009-05-27, 00:16
  #7
Medlem
ksms avatar
Ta och köp "rå tobak" istället så utvinner du nicotinet så tror jag nog att du ska kunna ha ihjäl de små liven!

tror att man kan göra det genom att koka tobaken och sedan dunsta bort vattnet. är dock ganska rostig på gifttillverkning.
Citera
2009-05-27, 20:01
  #8
Medlem
1) OT: Som sagt, röd flugsvamp är hallucinogen i små doser. Små doser av vit flugsvamp dödar. Hårt. Det är inte för inte den kallas "Angel of Death" eller "Angel of Destruction" på engelska (lokalt).

2) OT: Flugsvampen har sitt svenska namn efterssom den användes för att döda flugor, blandad med vatten och socker eller någonting annat sött (fluglockande), upplagd i en skål.

3) Ej i alla fall helt OT: Köp rent koffein eller någonting annat dödligt. Extrahera inte gifter själv om du inte vet exakt vad du gör. Du kommer snabbt att upptäcka hur mycket du egentligen tycker om din lever och dina njurar.
__________________
Senast redigerad av TheDragonmaster 2009-05-27 kl. 20:04.
Citera
2009-05-27, 20:12
  #9
Medlem
Morvalions avatar
OT: Vikingarna blev inte höga på flugsvamp. Det är en myt som härstammar ifrån en utav Linnés lärjungar som observerade ryska schamaners transresor (ej till Thailand dock (pun intended)).

En bekant till mig har tillsammans med vikingareenactors testat just flugsvamp i mjöd och funnit att ruset verkligen inte lämpar sig för stridsaktiviteter.
Citera
2009-05-27, 20:19
  #10
Medlem
xcb567s avatar
½ OT: Utfodra rådisarna och krydda med malda ricinfrö eller paternosterbönor
Sök och läs både på FB och google innan du börjar mala om du inte vill riskera liv och hälsa och utfodra så katter och andra djur inte kommer åt det
Impecta säljer båda sorterna hyfsat billigt
Citera
2009-05-27, 21:37
  #11
Medlem
Saypayaas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Morvalion
OT: Vikingarna blev inte höga på flugsvamp. Det är en myt som härstammar ifrån en utav Linnés lärjungar som observerade ryska schamaners transresor (ej till Thailand dock (pun intended)).

En bekant till mig har tillsammans med vikingareenactors testat just flugsvamp i mjöd och funnit att ruset verkligen inte lämpar sig för stridsaktiviteter.
OT: Vikingarna blev höga, men verkligen inte för stridssyften. De ville visa att de var män och inte dog av den farliga svampen. Sen kom de på en hel del märkliga grejer och råkade skriva ner dem i en bok som idag heter Eddan
Citera
2009-05-27, 22:07
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Morvalion
OT: Vikingarna blev inte höga på flugsvamp. Det är en myt som härstammar ifrån en utav Linnés lärjungar som observerade ryska schamaners transresor (ej till Thailand dock (pun intended)).

En bekant till mig har tillsammans med vikingareenactors testat just flugsvamp i mjöd och funnit att ruset verkligen inte lämpar sig för stridsaktiviteter.
Jag är ganska säker på att flugsvamp både brukas och har brukats som ett berusningsmedel. Grejen är att den sort som finns i Sverige inte alls är lämplig för det ändamålet (om man nu över huvud taget kan prata om lämplighet i dessa sammanhang!). Torkad röd flugsvamp (från Ryssland har jag för mig) har till och med förekommit som betalningsmedel förr i tiden. Tydligen drack man te på den torkade svampen.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback