Citat:
Ursprungligen postat av GrundMakarn
Jag menar att man strker den nationella knslan med den nationella valutan. Sen menar jag med babels torn att multikultur r dligt. Det har prvats innan och inte fungerat.
Eller hur tnker du?
Om din kansla for Sverige och att vara svensk star och faller med att du har SEK i stallet for EUR i fickan sa har du nog en valdigt svag kansla for vem du ar och var du kommer ifran, aven om jag nu forstar vad du menar.
Babels torn ar val ett exempel pa att manniskan kan foreta sig precis vad som helst och ar ostoppbara om man overkommer kultur-, sprak- och andra granser? Det kan handa att jag kommer ihag religionskunskapen fel, men var inte Babels torn ett lyckat projekt som foll forst nar Gud gav manniskan olika sprak, och inte ett misslyckat projekt grundat i multikulti?
Sen kan man ju fraga sig hur mycket av det du firar i Sverige i dag som inte ar ett direkt resultat av importerad kultur, hur mycket av maten som faktiskt ar odlad i Sverige och sa vidare. Multikulti ar inte daligt i sig, daremot ar stenhard vagran att oppna sig for nya intryck det absolut. Precis som jag tycker att man inte ska behova acceptera vad som helst, och att folk ska anpassa sig.
Aker jag med min sambo till ett land dar kulturen sager att man som kvinna inte ska visa sig i bikini pa stranden sa far man ju anpassa sig efter det och kanske kopa ett par surfshorts, vatdrakt eller liknande. Men da vill jag inte hora nagot javla gnall fran folk fran andra delar av varlden nar de maste anpassa sig till svenska lagar, regler och traditioner heller.
Jag ser hellre en varld dar kulturer lever sida vid sida an en varld dar kulturerna lever pa olika hall utan att beblanda sig med varandra. Jag anser inte att ett lands identitet faller pa att det bebos av manniskor fran andra kulturer. Finns det inget "kunskapstest" for svenskt medborgarskap foresten, som i USA?