Citat:
Ursprungligen postat av exman
Vem har behov av realistiska teckande bilder p barn i sexuella aktiviteter? Knner man att man har det s kan man nog kalla sig pedofil. Eller?
Det behver inte vara frgan om ett behov, utan bara att man uppskattar en viss konstnrs stil. Nr det gller Trevor Brown s uppskattar jag dels hans konstnrliga kvaliteter, men lika mycket hans provokativa dra. Utan provokation stagnerar samhllet, det r min tes.
Ett annat exempel p hur konstigt debattens vgor ofta svallar r nr det gller fotografier dr nakna barn ingr. En fotograf som ofta blivit beskylld fr att vara pedofil och dylikt r Jock Sturges. Han har gnat en stor del av sitt yrkesverksamma liv t att fotografera naturister, bde i Europa och i USA; bde vuxna och barn. Dock vljer de flesta att bortse frn alla andra foton, och bara vlja ut hans foton av barn och anklaga honom fr bde det ena och det andra.
Sally mann, dremot, har s vitt jag vet aldrig blivit anklagad fr ngot liknande, trots fotobcker som "Immediate Family", "Still Life" och "At Twelve" (bcker som fr vrigt rekommenderas varmt till alla som tycker om fotokonst). "Immediate Family" innehller bara bilder p hennes egen familj, och barnen r ofta nakna, men eftersom hon r kvinna s riskerar hon inte att stigmatiseras p samma stt.
Jag vill bara peka p den dubbelmoral som prglar mycket av debatten.