2015-02-27, 12:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bombard
Letar efter ett spel som jag fick med nr vi kpte vr frsta dator nngng runt 95-96. Det var en shooter, man brjade i tunnelbanan. Det fanns vakter som frskte stoppa dig, av ngon anledning, kanske poliser. Efter ett tag tog man sig upp p gatuniv och kunde sedan g till en bank(?). Det r ungefr det jag minns. Hela spelet var rtt mrkt. Har fr mig att man kunde f tag i nn slags elpistol och elektrifiera folk.

Kommer att tnka p ett demo jag spelade hos en polare runt den tiden, William Shatner's TekWar.
https://www.youtube.com/watch?v=vho7k1qON_w
Citera
2015-02-27, 13:32
Medlem
Permafloxs avatar
Hjlp mig att hitta spelet!

Jag minns att jag spelade ett spel fr kanske 10-13 r sedan, var p en stationr Windows 95 dator.Det enda jag kommer ihg r att spelet var ett RTS (real time strategi), det var 2D, p grnsen till pixelerad grafik men endn inte.

Frklaring av den enda mappen jag minns: Man startar lngst ner i vnstra hrnet p kartan. P en mindre yta upphjd mark, dr fanns en byggnad placerad, lngs med denna yta mark var det "berg" som frhindrade andra spelare (AI endast kanske, minns inte om det var multiplayer/LAN) frn att se nnting som var p denna mark s vidare man inte var p den. I mitten p den hgra sidan av kartan fanns ett mindre hus har jag fr mig man kunde upptcka, minns inte om man kunde gra nt med detta hus. Tror ocks det fanns tunnor eller liknande placerade dr.

AI'n man krde emot p denna mapp fanns uppe i hgra sidan av kartan, fanns 2 vgar upp ditt, antingen via en zig zak vg lngs med ett berg som jag antar leder upp till dem. Gick man dr med sina trupper blev man oftast beskjuten av fienderna. Sedan fanns det en annan vg dr man endast kunde g med sina trupper, inte tankar, fordon mm.. genom en klunga skog upp i hgra sidan av kartan, en bit ovan fr huset jag skrev om tidigare. Gick man den vgen dremot och fortsatte framt efter skogen fanns 3 st turrets som beskt en samt fientliga trupper, dessa turrets var fruktansvrt starka som jag minns det och man behvde ett flertal trupper fr att ta ner det!

Tror spelet hette NNTING med kkk (inte Khu Kux Klan!)

Detta r tyvrr allting jag minns, skulle verkligen uppskatta om nn berttade fr mig vilket spel jag tnker p, har lagt ett antal timmar p Google och YouTube men hittar inte spelet jag sker!
Citera
2015-02-27, 13:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hearken
Jag sker tv spel

Det frsta r ett turordningsbaserade strategispel. Dr man hade 4 st karaktrer som skulle verleva i en stad dr zombies/monster hade tagit ver. Detta spelet r frn sent 90 tal alt tidigt 2000 tal. Spelet har en mrk atmosfr.

Det andra spelet har ett kort namn och jag r nstan hundra det brjar p A. Det r ett strategispel dr man har olika sorters fantasi skapelser som krigar mot varandra. Om jag vill minnas rtt pminner det extremt mycket om wc2

Bda spelen r till Windows och r slppta runt 98-2003

P den frsta frgan s tror jag p Gorky 17

https://www.youtube.com/watch?v=WJL5Wx--d-Q

P den andra frgan s gissar jag p Age of wonders
Citera
2015-02-27, 13:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Permaflox
Hjlp mig att hitta spelet!

Jag minns att jag spelade ett spel fr kanske 10-13 r sedan, var p en stationr Windows 95 dator.Det enda jag kommer ihg r att spelet var ett RTS (real time strategi), det var 2D, p grnsen till pixelerad grafik men endn inte.

Frklaring av den enda mappen jag minns: Man startar lngst ner i vnstra hrnet p kartan. P en mindre yta upphjd mark, dr fanns en byggnad placerad, lngs med denna yta mark var det "berg" som frhindrade andra spelare (AI endast kanske, minns inte om det var multiplayer/LAN) frn att se nnting som var p denna mark s vidare man inte var p den. I mitten p den hgra sidan av kartan fanns ett mindre hus har jag fr mig man kunde upptcka, minns inte om man kunde gra nt med detta hus. Tror ocks det fanns tunnor eller liknande placerade dr.

AI'n man krde emot p denna mapp fanns uppe i hgra sidan av kartan, fanns 2 vgar upp ditt, antingen via en zig zak vg lngs med ett berg som jag antar leder upp till dem. Gick man dr med sina trupper blev man oftast beskjuten av fienderna. Sedan fanns det en annan vg dr man endast kunde g med sina trupper, inte tankar, fordon mm.. genom en klunga skog upp i hgra sidan av kartan, en bit ovan fr huset jag skrev om tidigare. Gick man den vgen dremot och fortsatte framt efter skogen fanns 3 st turrets som beskt en samt fientliga trupper, dessa turrets var fruktansvrt starka som jag minns det och man behvde ett flertal trupper fr att ta ner det!

Tror spelet hette NNTING med kkk (inte Khu Kux Klan!)

Detta r tyvrr allting jag minns, skulle verkligen uppskatta om nn berttade fr mig vilket spel jag tnker p, har lagt ett antal timmar p Google och YouTube men hittar inte spelet jag sker!

KKnD? Nmndes som alternativ till ett annat spel s sent som frra sidan, s det var frskt i mina tankar.

edit

KKnD och inte KKKnD skulle det vara
Senast redigerad av meanmanturbo 2015-02-27 kl. 13:46.
Citera
2015-02-27, 15:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av meanmanturbo
Kommer att tnka p ett demo jag spelade hos en polare runt den tiden, William Shatner's TekWar.
https://www.youtube.com/watch?v=vho7k1qON_w

Det var det! Tack!
Citera
2015-02-28, 14:06
Medlem
Permafloxs avatar
Citat:
KKnD? Nmndes som alternativ till ett annat spel s sent som frra sidan, s det var frskt i mina tankar.

edit

KKnD och inte KKKnD skulle det vara

Tack s hemskt mycket! Ni har ingen aning om hur lnge jag lngtat efter att f spela detta spel igen! Vilka minnen allts!

Hr r mappen jag frskte frklara: https://www.youtube.com/watch?v=BsFVhq5GT0E
Citera
2015-03-01, 19:30
Medlem
McPoneys avatar
Hej!

Sker ett flash-spel jag spelade nr jag var lite mindre (ca 2003-2004). Spelet var rtt basic och gick ut p att tv torn skulle sl ut varandra med olika roliga vapen. Tornen lg i vattnet. Det var vldigt ''cartoonish'' tema och man kunde bland annat kasta sopor/smutstvtt p varandra.

Tacksam fr svar!
Citera
2015-03-01, 20:34
Medlem
Citat:
P den frsta frgan s tror jag p Gorky 17

https://www.youtube.com/watch?v=WJL5Wx--d-Q

P den andra frgan s gissar jag p Age of wonders

Den frsta r rtt men den andra r dock inte.

Ett annat spel det liknar r Tzar. Det kan mycket vl vara det spelet jag minns men jag vill dock hvda att det var annorlunda ifrga om vilka gubbar man kunde anvnda i krig etc.
Citera
2015-03-02, 03:16
Medlem
anotherpieceofmeats avatar
Jag letar efter 2 spel, bda r 3rd person point and click spel och jag har tyvrr bara en scen per respektive spel jag minns. Ingen aning vad spelen handlade om fr jag var fr ung fr att lsa engelska.

Frsta spelet jag letar efter s r man en kvinna eller ung tjej och minns att man var i ett rum och hrde steg komma frn trappan och skulel gmma sig i garderoben eller ntt innan personen kom in. Minns ocks att i samma hus fanns en kllare som man gick ner i frn utsidan av huset, dr nere var ngon lskig tant, tyckte iaf s nr jag va liten.

Det andra spelet hade grafik som en teknad film ungefr, man var ngon kille som bodde i ett hus uppe p en stor kulle eller ett berg, vgen ner var en slags hemmabygd hiss av tr. Man gick upp tidigt p morgonen och skulle typ hmta en korg med muffins eller s var det att ngon man knde hade fyllt en korg med muffins lr ngot snt.

Tyvrr r detta allt jag minns, vrt ett frsk att lgga upp det hr, tack p frhand
Citera
2015-03-02, 17:18
Medlem
Permafloxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av McPoney
Hej!

Sker ett flash-spel jag spelade nr jag var lite mindre (ca 2003-2004). Spelet var rtt basic och gick ut p att tv torn skulle sl ut varandra med olika roliga vapen. Tornen lg i vattnet. Det var vldigt ''cartoonish'' tema och man kunde bland annat kasta sopor/smutstvtt p varandra.

Tacksam fr svar!

Detta kanske?: http://jesper.nu/spel/chaos-faction

Inte? kolla detta d: http://www.miniclip.com/games/raft-wars/se/

Hr r 2:an av spelet ovan: http://jesper.nu/spel/raft-wars-2

Om inget av oavstende var vnlig frklara mer om spelet, vad var man fr typ av karaktr, lder p karaktren(erna), typer av kartor, ngra ord/fraser du minns frn spelet etc..
Citera
2015-03-03, 15:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hearken
Den frsta r rtt men den andra r dock inte.

Ett annat spel det liknar r Tzar. Det kan mycket vl vara det spelet jag minns men jag vill dock hvda att det var annorlunda ifrga om vilka gubbar man kunde anvnda i krig etc.

Hmm, det jag hittar p denna lista: http://en.wikipedia.org/wiki/Chronol...gy_video_games

r spelet Atrox

r en Starcraft clon

https://www.youtube.com/watch?v=1PGHy_4dXkE
Citera
2015-03-10, 12:51
Medlem
RolandOfGileads avatar
Behver hjlp att hitta ett Run and Gun-spel frn senare hlften av 90-talet. Eller snarare musiken till detta spel. Det r INTE Metal Slug eller Duke Nuke'm!

Tyvrr r detta det enda jag minns:
Jag spelade det p en PC med Windows 95 eller 98 tror jag.
Man var en snubbe med ngot coolt namn.
Man sprang, hoppade och skt sig frbi fiender med olika typer av vapen (plasma bland annat).
Perspektivet var frn sidan i 2D.

Men viktigast:
Musiken i spelet var riktigt bra power metal. Fanns ett lilafrgat album med spelmusiken. Har fr mig att albumet var enbart instrumentalt.

Har inte koll p rtal, tillverkare eller ngonting. Googlat mig helt galen och hoppas nu att ngon knner igen den rtt sparsamma beskrivningen. Glm inte att citera ifall ni kommer p det!

Jag vet att det finns otroligt mnga spel som faller under beskrivningen. S den detalj jag verkligen vill lyfta fram r det dr lilafrgade albumet. Det var en lista med ngra av de tyngsta metalslingorna jag hrt. Riktigt bra grejer allts!

Tack p frhand!
Senast redigerad av RolandOfGilead 2015-03-10 kl. 12:54.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in