2009-05-28, 23:17
Medlem
Ramaskriets avatar
Nu r det som s att jag tnkte bedriva ett litet Flashback-projekt. Det hela r egentligen ganska simpelt, men fr att undvika missfrstnd tnkte jag g igenom det hela grundligt.

ID
Att alla FB-medlemmar som vill r med och redigerar en bild frestllande en stad kallad Flashbackville. Varje individ lgger till det den sjlv vill, exempelvis mnniskor, byggnader, natur, djur, vgar, infrastruktur etc. I slutndan ska hela bilden frestlla ett stort landskap, eller en stad, som mnga mnniskor varit med och hjlpt till att skapa.

BILDINFO
Mtt: 5000 x 5000 pixlar
Filformat: 24-bitars bitmapp (.bmp)

UTFRANDE
Den ursprungliga bilden r denna:
http://www.megaupload.com/?d=92XD8F5R
Jag har gjort en brjan som pedagogiskt exempel. Flashbackville innehller nu en man och en kvinna fr skrad frkning, ett hotell fr husrum och en restaurang fr frtring. ven en bil fr transport och en pbrjad vg med tillhrande korsning finns p bilden. Dessa saker har jag gjort fr att visa det ungefrliga storleksfrhllandet mellan saker och ting. Frsk att flja dessa storleksexempel s att allt i staden blir proportionerligt. Vill du bttra p Flashbackville? Flj d dessa 9(+1) steg:

1. Skriv ett inlgg dr Ni nmner att Ni pbrjar en ny redigering. Skriv ngot i stil med "Jag r projektledare nu och berknar att bli klar om x minuter". Om det skulle vara k, skriv d in Er i den k som ngon pbrjat i tidigare inlgg. Kn blir en lista dr medlemmen med nummer 1 fr redigera. Nr denna r klar r det nste man i listans tur. Vnta snllt p Er tur, annars fungerar inte systemet.
2. ppna lnken.
3. Spara filen p din dator.
4. Zippa upp filen med t ex WinZip eller WinRar
5. ppna bildfilen i Microsoft Paint eller liknande program.
6. Rita till de saker Ni knner fr. Det kan vara hur lite eller mycket som helst.
7. Spara bilden med namnet FlashbackvilleXXX. "XXX" erstter Ni med numret, dvs +1 frn tidigare version.
Ladda upp bilden p http://fuskbugg.se/fuskbugg/?p=upload.
8. Meddela i ett inlgg att du r klar och lnka till bilden.

REGLER
Fr att det inte ska banga ur helt och hllet r det viktigt att Ni hller Er till ett antal regler. Dessa r:
  1. Ni mste meddela i trden innan ni brjar redigera.
  2. Ni mste flja kssytemet. Trngs inte!
  3. Ni fr inte ta fr lng tid p Er nr det r Er tur.
  4. Ni fr inte frstra andras verk! Inte sudda ut eller mla ver, svida det inte rstas om det.
  5. Ni fr rita hur mycket eller lite Ni vill.
  6. Ni mste spara i rtt bildformat (.bmp).
  7. Ni mste hlla proportionerna till vriga kreationer i bilden.
  8. Ni mste flja Flashback Forums regler ven i Flashbackville.

Kort sagt - sabotage undanbedes.

SLUTML
I slutndan ska s mnga som mjligt ha bidragit till att ha gjort Flashbackville till en s stor och innehllsrik stad som mjligt. Bilden ska innehlla byggnader fr olika ndaml, allt frn polishus, sjukhus och brandkr till bostadshus. Fantasin hos oss registrerade medlemmar r enda begrnsningen. Till slut har vi kanske en hel stor storstad dr alla som beskdar staden kan hitta nya spnnande detaljer som vi tillsammans skapat.

INLGG & POSTANDE
I varje inlgg lnkar du till din redigerade bild och berttar om vad du gjort fr ngot sedan senast. Spara grna bilden p din hrddisk ocks ifall komplikationer skulle intrffa.

Kom igen nu allesammans - hjlp till och skapa staden i vra drmmar - FLASHBACKVILLE!
Senast redigerad av Ruskigbuss 2009-06-04 kl. 21:08.
Citera
2009-05-28, 23:22
Medlem
tltpinnes avatar
En mycket festlig id! En kommentar bara. Sg att anders och pelle sitter och redigerar bilden nu och lgger till en bowlinghall var och kanske en aids-klinik. Bda laddar upp sina bilder med ngra minuters mellanrum. Vad fan gr vi d? Jag mste nstan fresprka att PS (och .psd) anvnds s att vi kan jobba lager, annars kommer detta g t helvete. Psd r dessutom ickefrstrande.
Citera
2009-05-28, 23:25
Medlem
justsome1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tältpinne
En mycket festlig id! En kommentar bara. Sg att anders och pelle sitter och redigerar bilden nu och lgger till en bowlinghall var och kanske en aids-klinik. Bda laddar upp sina bilder med ngra minuters mellanrum. Vad fan gr vi d? Jag mste nstan fresprka att PS (och .psd) anvnds s att vi kan jobba lager, annars kommer detta g t helvete. Psd r dessutom ickefrstrande.
Den psd'n kommer nog bli i strsta laget.. Ngon duktig och med ork kan ju klippa ihop dom annars.. eller s fr man sjlv gra det om man upptcker att man skickat in bilden samtidigti som ngon annan..

Kvaliten p bilden kommer nog vara ganska rolig mot slutet kan jag tnka mig, speciellt om man fr anvnda valfritt skit program, s drfr borde det vara krav p PS ialf..
Senast redigerad av justsome1 2009-05-28 kl. 23:28.
Citera
2009-05-28, 23:27
Medlem
Ramaskriets avatar
Citat:
Jag tnkte ocks p det problemet. Jag tnkte att det kan bli lite krngligt fr folk som inte behandlar PS s bra om man lgger till olika lager. Jag har egentligen ingen annan lsning n att brja klippa och klistra, ett ansvar jag faktiskt kan ta p mig. Idn r i grunden att vem som helst, oavsedd bildredigeringskunskap ska kunna frndra bilden och PS frstr lite i det avseendet.
Citera
2009-05-28, 23:31
Medlem
systems avatar
Citat:
Sg att anders och pelle sitter och redigerar bilden nu och lgger till en bowlinghall var och kanske en aids-klinik. Bda laddar upp sina bilder med ngra minuters mellanrum. Vad fan gr vi d?
Kan lsas. Tv alternativ:
1. Istllet fr Megaupload anvnd tjnsten www.skickafilen.se som bara tillter en enda nedladdning.
2. Den som avser redigera frvarnar vriga, som d snllt vntar.

Citat:
Psd r dessutom ickefrstrande.
BMP kan lsas av bde Photoshop och Paint. Kan bda lsa .psd?
Lager = filen kommer bli toktung innan veckan r ver.
Citera
2009-05-28, 23:35
Medlem
tltpinnes avatar
Bra ponger. Man behver ju faktiskt inte stressa fram trden, en anvndare utannonserar att han pbrjar redigering, och innan han laddat upp sitt verk s rr ingen tidigare version. Alt. den fina iden med skickafilen, som jag aldrig hrt talas om, tack fr den frresten.
Citera
2009-05-28, 23:37
Medlem
Ramaskriets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av system
Kan lsas. Tv alternativ:
1. Istllet fr Megaupload anvnd tjnsten www.skickafilen.se som bara tillter en enda nedladdning.
2. Den som avser redigera frvarnar vriga, som d snllt vntar.

BMP kan lsas av bde Photoshop och Paint. Kan bda lsa .psd?
Lager = filen kommer bli toktung innan veckan r ver.
www.skickafilen.se knde jag inte till. Det skulle kunna fungera, fr jag tror inte helt p idn med lager just eftersom det kommer bli hur mnga som helst och drmed en jvla mass mega-, kanske gigabites i slutndan.

Ngon fr grna brja och sedan lgga upp bilden p skickafilen.se, ge lnken hr i forumet och s tar nste man p sig ansvaret att vidareutveckla bilden. Visar det sig att den redan r nedladdad s fr man vnta. Hnder inget under en lngre tid kan dock problemet att folk laddar men skiter sedan i det hela uppst. Men det r vl bsta lsningen s hr lngt alternativt alt 2 du nmnde att man skickar en post i stil med "JAG HLLER P JUST NU, VNTA P EDIT: BILDLNK".

Vad sger allesammans, vad r bst?
Citera
2009-05-28, 23:39
Medlem
OBFKs avatar
Jag r ltt med p det hr!
Citera
2009-05-28, 23:40
Medlem
Jag hller p att redigera nu, ge mig 5.
Citera
2009-05-28, 23:43
Medlem
Ramaskriets avatar
Okej, vi kr p systemet att
folk skriver i ett inlgg att de hller p att redigera och d fr resten vnta snllt. Har man abstinens kan man pbrja detaljer i ett annat bilddokument och sedan klistra in det d den tidigare redigerarn postat den vidareutvecklade bilden. Uppfattat?
Citera
2009-05-28, 23:44
Medlem
Hahah lskar korsningen :P
Citera
2009-05-28, 23:54
Medlem
Sdr! Jag la till en hemls utanfr restaurangen, han bor i tlt och eldar sopor!

http://www.skickafilen.se/download.j...tq8FCxixCamPDp

Dpte ven rarren till Flashbackvill001.rar

Man kanske kan hlla det systemet att man addar en siffra varje gng man laddar upp den?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in