Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-05-30, 16:36
Medlem
Jag fick häromdagen den hära kartan skickad till mig av en vän(ja han är från balkan)
http://de.wikipedia.org/wiki/Datei:D...up_I_Y-DNA.svg

Hablogroup I är alltså den vanligatse gruppen i Skandinavien och i Kroatien. Jag har tidigare hört att skandinaver och olika folk på balkan ska vara besläktade men aldrig sett några bevis. Jag är inte speciellt bra på sånt här men frågan lyder, betyder det hära att tex svenskar och kroater är närmare besläktade än andra europeiska folk och har ett gemensamt ursprung några tusen(?) år tillbaka i tiden eller kan det ha andra förklaringar?
Citera
2009-05-30, 16:38
Bannlyst
Jag har dålig koll på svenskens historia och vandring men slaver kom till balkan på 600 talet, ifrån Ukraina som är "moderlandet" för slaver.

Skulle inte tro att kroater och svenskar har särskilt stor koppling. Så det blir ett "LOL" på dig från min sida.
Citera
2009-05-30, 16:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SacreBleu
Jag har dålig koll på svenskens historia och vandring men slaver kom till balkan på 600 talet, ifrån Ukraina som är "moderlandet" för slaver.

Skulle inte tro att kroater och svenskar har särskilt stor koppling. Så det blir ett "LOL" på dig från min sida.

Jo jag vett att kroater räknas som slaver, det är därför jag undrar varför svenskar och kroater verkar närmare än tex rysssar och kroater. Min polare påstår tex att kroaterna inte är slaver utan snarare slavifierade germaner och jag blev nyfiken när jag då fick se den hära kartan
Citera
2009-05-30, 16:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Syntronex
Jo jag vett att kroater räknas som slaver, det är därför jag undrar varför svenskar och kroater verkar närmare än tex rysssar och kroater. Min polare påstår tex att kroaterna inte är slaver utan snarare slavifierade germaner och jag blev nyfiken när jag då fick se den hära kartan

Nja, de anser sig själva som slavifierade germaner, kanske för de sympatiserat mycket med Nazityskland, tanken om det ligger väl kvar och samlar damm än idag..år 2009.. Men nej, serber och kroater kom tillsammans till balkan, hand i hand. 600 e.k.
Citera
2009-08-02, 06:47
Medlem
Kroaterna kom 200år innan serberna.

http://en.wikipedia.org/wiki/Dinaric_race

det skall vara upp emot 350,000 av kroatisk härkomst i Tyskland.
50.000 i österrike.
Samt 5,000 i italien.

Kroater är katoliker.
Lagda som fascister under andra världskriget.
Finns gott om blonda kroatiska barn.
Enligt NS är kroater arier, via slaviska rasen.

Tyskarna är också Slaver tillsammans med kelterna som utgör en del av tysk befolkning med störst utsträckning i öst och syd.

Men kroater som natoinell bemärkelse liknar emest ett mer västeuropeiskt italien relaterat till österrike.
Senast redigerad av venividivici123 2009-08-02 kl. 06:51.
Citera
2009-08-02, 12:50
Medlem
Krappfiskarns avatar
Väldigt få människor bär på I-M170 (haplgrupp I), istort sett alla bär på diverse undergrupper inom haplogrupp I, bland svenskar är I-M253 (I1) överlägset vanligast. I på Balkan är mestadels I-M423 (I2a2). Splittringen som skulle komma att leda till I1 och I2a2 skedde för över 20 000 år sedan.

...saken är den att din haplogrupp endast representerar en (1) tidslinje av flera, endast en (1) förfader i direkt nedstigande led (i detta fall på fädernet). Vill du se hur nära du står olika populationer gällande dina gener får du börja söka i ditt genom istället.
Citera
2009-08-02, 16:32
Medlem
Krappfiskarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krappfiskarn
Väldigt få människor bär på I-M170 (haplgrupp I), istort sett alla bär på diverse undergrupper inom haplogrupp I

Får rätta mig själv där, menar att väldigt få människor är endast I-M170.
Citera
2009-08-02, 18:00
Medlem
Bingy Bunnys avatar
Det är väl bara att kolla efter svenskar med platta bakskallar för att eventuellt kunna hitta någon som passar in med beskrivningen?
Citera
2009-08-02, 18:04
Medlem
pang olufsens avatar
Jag gillar att det är en Smiley i länken.
Citera
2009-09-18, 18:39
Medlem
Rektangels avatar
En enkel tanke är att när istiden tog slut så fanns det övervintrade folk i Balkan som hade Haplogrupp I. En del stannade kvar där och en del vandrade norrut.En del som stannade kvar fick en variant av genen men de som vandrade norr fick en annan.

Ännu idag kan man se att utbredning är som ett v från Balkan och uppåt.

I centraleuropa sjunker plötsligt frekvensen men där har vi haft kända invandringar/invasioner i mytisk och historisk tid från öst.
Citera
2012-03-01, 14:38
Avstängd
Fenomenet är enkelt att svara på, vilket ingen här verkar ha förstått. Kring tiden för senaste istiden vandrade nordbor söderut till varmare breddgrader för att skydda sig mot kylan, dvs dagens Kroatien. Därav identiska DNA.

Vad gäller slavifieringen ser vi den överallt, inte minst i Tyskland. Trodde ni Berlin var ett germanskt namn så trodde ni fel. Och var ich varannan tysk general hade slavisk påbrå och namn som slutar på witz t ex.
Citera
2012-03-03, 18:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kentuckyfry
Fenomenet är enkelt att svara på, vilket ingen här verkar ha förstått. Kring tiden för senaste istiden vandrade nordbor söderut till varmare breddgrader för att skydda sig mot kylan, dvs dagens Kroatien. Därav identiska DNA.

Vad gäller slavifieringen ser vi den överallt, inte minst i Tyskland. Trodde ni Berlin var ett germanskt namn så trodde ni fel. Och var ich varannan tysk general hade slavisk påbrå och namn som slutar på witz t ex.

Du ganska pinsam må jag säga, nej kroater har inget att göra med oss svenskar vare sig genetiskt eller på något annat vis, önsketänkande från din sida. Kroater är en mix av slaver och turkar, genetiken ljuger inte, men du ljuger.
Den typiske kroaten har mörkbrunt hår och mörkbruna ögon, känner många kroater och har varit i kroatien så jag vet vad jag snackar om. Du lider av mindrevärdskomplex.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in