Citat:
Ursprungligen postat av svengöran
Jag tycker EU är bra på många sätt men tycker att det hela verkar ha gått lite överstyr.
EU verkar ha drabbats av någon form av storhetsvansinne och plockar in nya medlemsländer på löpande band, Detta är något som jag upplever som ganska osäkert och oansvarigt gentemot nuvarande medlemsländer och dess medborgare.
Många av dom länderna som tillkommit på senare år har stora ekonomiska problem, politiska problem, korruption och även en väldigt låg levnadsstandard.
Vore det inte vettigare att försöka få ordning på dessa länder först och se till att dom får det bättre innan man fortsätter att plocka in nya länder.
Det hela börjar upplevas lite som sveriges och andra länders invandringspolitik där man istället för att lösa dom problem som finns med tex Rosengård och många andra områden fortsätter att fylla på med nya.
Hur är våra politikers inställning till EU´s kraftiga expansion och är det så att EU lider av någon form av storhetsvansinne som gått överstyr?
Vad är er personliga åsikt och hur tycker ni EU bör hantera framtida ansökningar om EU medlemskap nu när tex Turkiet är på tapeten?
Jag tycker du gör en bra analys som jag delar med dig. Jag tycker också det vore bäst om EU expanderade långsammare och ställde högre krav på korruption, BNP, demokrati, brottslighetsnivå, ekonomi, tillväxttakt etc innan de fick bli fullvärdiga medlemmar.
Men upplysningsvis har många av dessa nyare länder inom EU, t.ex. Ungern, Tjeckien och Slovenien lägre brottslighet per invånare än Sverige. Jag går hellre ensam på en bakgata i Ljubljana än i Malmö eller Södertälje när det skymmer.
Vad gäller nya länders inträde finns det väl fördelar att inleda förhandlingar med dem, ge dem moroten att fortsätta sträva efter EU-medlemskap, för att på så vis försöka göra dem mer utvecklade. Men jag tycker inte de ska kunna bli medlemmar förrän de är fullt assimilerade till det bästa av västeuropeiskt tänkande kring etik och moral och har en BNP-tillväxt som gör att de är potentiell nettogivare i EU senast fem år efter inträdet.