2009-05-31, 19:28
Har ni sett de två gängen (de hör nog till samma grupp) som brukar vara ute på Drottninggatan och Stora nygatan och spelar med en liten ihoprullad papperskula under tre askar? Jag har tittat på dem under lång tid, och jag är lika fascinerad varje gång. Turister blir lurade på pengar om och om igen, och det rör sig om flera tusen kronor i timmen.
Utifrån mina observationer har jag kommit fram till följande:
* De är sex stycken. 1-2 kvinnor och resten män.
* De håller alltid till där det passerar mycket folk, och en står alltid en bit ifrån och håller koll i närmaste korsning efter polis. Om sådan är påväg görs ett tecken. Senast var det en vissling och ett rop om att spanaren "måste på toaletten, kom nu älskling" till en av åskådarna och vipps är alla borta.
* Tre tändsticksaskar och en vit pappersboll på en röd duk. "Where's the ball" frågar mannen vid duken, och flyttar omkring bollen. Det finns tre olika varianter han kör.
Berätta om ni vet något mer om dem. Vilka är de? Varifrån kommer de? Varför gör polisen inget? En gång ringde jag polisen och fick som svar: "Ja, vi vet, men varje gång vi kommer försvinner de och dyker upp någon annanstans.". Jaha?
Utifrån mina observationer har jag kommit fram till följande:
* De är sex stycken. 1-2 kvinnor och resten män.
* De håller alltid till där det passerar mycket folk, och en står alltid en bit ifrån och håller koll i närmaste korsning efter polis. Om sådan är påväg görs ett tecken. Senast var det en vissling och ett rop om att spanaren "måste på toaletten, kom nu älskling" till en av åskådarna och vipps är alla borta.
* Tre tändsticksaskar och en vit pappersboll på en röd duk. "Where's the ball" frågar mannen vid duken, och flyttar omkring bollen. Det finns tre olika varianter han kör.
a. Bollen flyttas omkring, och precis innan han släpper taget om kopparna så öppnar han upp ena ett pytteögonblick så att man tydligt ser att bollen är där. Hans kumpaner är snabbt framme och satsar pengar, och väljer rätt kopp. De "vinner". Turister som ser det tänker såklart "Oj, jag såg också att bollen var där... Skulle kanske ha satsat"* En av spelledarna (det gänget jag sett mest) är duktig på språk. Han talar både italienska, tyska och engelska med turisterna.
b. Bollen flyttas omkring, och precis innan han släpper taget om kopparna så ser man tydligt var bollen är. En av kumpanerna satsar men väljer fel kopp. Nu finns det bara två kvar, och turisten ser sin chans. Turisten satsar 500-1000 kronor. Pekar han på fel kopp, så blir det ett litet skådespel om "är du säker? Ta den andra!" och till slut säger de åt turisten att vända koppen han gissat på, och den är tom. Han förlorar.
c. Samma som b, men turisten pekar på rätt kopp. Då flyttar alla kumpaner sig närmare för att täcka allas synfält, de gör det väldigt bra. Det blir lite av en kalabalik, och mitt i det hela sitter koppförflyttaren och pekar på de två kopparna som finns kvar. "This one or this one? Are you sure? Not this one?" och under tiden som han frågar och pekar, så lyckas han smidigt få ut kulan från den rätta koppen, och när han vänder på den själv så är den tom. När han sedan vänder andra koppen så placerar han kulan under den i samma sekund.
d. I vissa fall är turister snabba och lägger fram femhundringen direkt och sätter foten över rätt kopp. Då är kumpanerna direkt framme och sätter sin fot över turistens fot. Och en tredje kumpan sätter också han/hon sin fot över, och alla börjar satsa. Turisten har alltså ingen chans att böja sig ner, ta bort sin fot och lyfta på koppen. I kalabaliken ber spelledaren alla backa på sig medan han själv tar tag i koppen och... Ja, bollen är såklart inte där längre eftersom han myglar bort den i samma ögonblick på samma sätt som punkt c.
Berätta om ni vet något mer om dem. Vilka är de? Varifrån kommer de? Varför gör polisen inget? En gång ringde jag polisen och fick som svar: "Ja, vi vet, men varje gång vi kommer försvinner de och dyker upp någon annanstans.". Jaha?