2003-11-14, 17:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sooraw
Hoff har ftt mycket att tnka p nu

Allts ska man g efter pottodsen nr man byter eller nr man bytt klart och ska satsa?

Hehe och hr kommer lite mer att tnka p.

Allts pottodds gller bara innan bytet. Du ska ju som sagt jmfra pottoddsen med oddsen fr att f in din hand. S om det nu r s att ni inte har ngon budgivning innan bytet (helt jvla otroligt, jag fattar inte vem som kommit p den idn) s kan du ju skippa pottoddsen helt. Det r ju ocks drfr du bara ska spela dina absolut bsta hnder i denna underliga variant av mrkpoker.
Alla har ju alltid ondliga pottodds och kan sledes dra till precis vad som helst utan att gra ett misstag. Detta kommer leda till att fler personer fr in sina hnder och en genomsnittlig vinsthand blir otroligt mycket bttre n i vanlig mrkpoker.

Sen kom jag just p att du nmnde att ni kr med ett ppet kort (my god!) Jag antar att ni inte visar det frrn efter bytet? I s fall spelar det ingen roll, du har ju nd ingen aning om vilken hand din/dina motstndare drar till. Du kan ju inte utesluta ngon hand bara fr att Pelle visar en tva och oskar en femma... Enda gngen du har nytta av det r om tv eller flera spelare visar varsitt kort i samma valr, d vet du att ingen kan ha fyrtal i den valren om ett kort visas, triss om tv kort visas osv. Om alla fyra korten i en valr visas s kan du ibland utesluta vissa stegar. T ex om fyra femmor ligger ute och Pelle visar en tva, d kan Pelle inte ha stege, eftersom han behver en av femmorna fr det. Du kan ju ven anvnda dina egna fem kort fr att utesluta fler hnder. Om det ligger tre sjuor ppet och du har den fjrde s r ju det samma sak som om alla sjuor lg ppna.

Lt mig sluta med att upprepa mitt bsta tips till dig:

Du br tnka bde en och tv gnger innan du lirar det hr spelet. Du kan visserligen vinna nstan hur mycket som helst om det gr bra, men frlorar du dina tv, tre frsta hnder s r du ngra tusenlappar fattigare...

Jag freslr att du talar om fr pojkarna att det ska vara en budgivning INNAN bytet och d r pottoddsen viktiga igen.
Men hur som helst s r No limit Mrkpoker med 10 kronors ante sjlvmord fr en nybrjare.
Citera
2003-11-14, 17:52
Medlem
joels avatar
Fr att spinna vidare p internetpoker:r PokerStars riggat?
Vad tror Nusseman?
Sjlv tycker jag det lter befngt,men faktum r att jag ftt smaka p en hel del riktiga jvla bad beats p just Poker*.
Vet att en del strre spelare faktiskt vgrar spela hos * just pga. denna stora bad beat-frekvens.
Var brukar du spela Nusseman?
Citera
2003-11-14, 17:56
Medlem
Citat:
Du verkar inte digga vr poker variant '
Men jag tror jag kan vertala dom om att kra med satsning innan spel
Aha s det r d man ska kra med pottoddsen
Ntt annat man ska tnka p nr man kr med satsning utan tak fr att f byta?

Ah, s du hann f in ett inlgg under tiden jag satt och skrev...

Jo en vertalningskampanj r nog ndvndig.

Nr ni spelar no-limit kommer en tredje typ av odds med i leken och nu brjar det strula till sig ordentligt. Den tredje typen av odds kallas implicita odds och r, snabbt frenklat, pottoddsen jmfrt med andelen pengar du tror dig kunna locka ur dina motspelare OM du fr in din hand.
Nu mste du brja ha koll p hur mycket pengar alla har och hur mycket pengar var och en har satsat, samt vilken position du har i frhllande till den som du ska vinna pengarna av. Generellt kan man sga att det r bttre att sitta sist, eller s sent som mjligt i turordningen. (varfr har nmnts tidigare)

Ett konkret exempel kan se ut shr:

Sg att potten r 450 kr och det kostar dig 100 kr att syna fr byte. Det r bara du och pelle kvar i potten och allt du har r ett frgdrag. oddsen att f in din frg r ungefr 1-5 och pottoddsen r 1-4,5. Du br med andra ord inte spela.
Men...
Antag att Pelle har vldigt mycket pengar framfr sig och att du sitter efter honom, har mycket pengar sjlv, samt r hyfsat sker p att han kommer satsa efter bytet, oavsett vad som hnder. D kan du syna nd med lite smre pottodds eftersom det uppvgs av att du kommer vinna spass mycket pengar de gnger du fr in din hand och han bettar in i dig. Detta min vn r en liten inblick i vad implicita odds handlar om
Citera
2003-11-14, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av joel
Fr att spinna vidare p internetpoker:r PokerStars riggat?
Vad tror Nusseman?
Sjlv tycker jag det lter befngt,men faktum r att jag ftt smaka p en hel del riktiga jvla bad beats p just Poker*.
Vet att en del strre spelare faktiskt vgrar spela hos * just pga. denna stora bad beat-frekvens.
Var brukar du spela Nusseman?

Hej igen

Jag lirar lite verallt p ntet och har testat i princip alla siter. De r inte riggade, men eftersom man ser s otroligt mnga fler hnder per timme online (kortblandingen gr snabbt i cyberspace) s hinner man se fler konstiga situationer per dag helt enkelt.

Det enda jag i vrigt har att tillgga till debatten om korrupta online pokersiter r: ls fljande http://www.pokerpages.com/articles/a...uskiller08.htm
Citera
2003-11-14, 19:14
Medlem
allts jag har en liten frga hra
varfr blir det farligare att spela utan att det kostar att byta?
det borde vl bli nnu vrre eftersom d mste man satsa nnu mera pengar??
eller r det bara jag som r dum?
Fan lngtar till imorrn nu =))
fan vilket sug till att spela jag ftt utav att prata med dig fast dina varningar
Citera
2003-11-15, 00:41
Medlem
Citat:
allts jag har en liten frga hra
varfr blir det farligare att spela utan att det kostar att byta?
det borde vl bli nnu vrre eftersom d mste man satsa nnu mera pengar??
eller r det bara jag som r dum?
Fan lngtar till imorrn nu =))
fan vilket sug till att spela jag ftt utav att prata med dig fast dina varningar

Dum vet jag inte, men det fattas en hel del grundlggande pokerkunskap fr att du ska kunna lira mot det dr gnget utan att vara orolig fr din ekonomi...

Anledningen till att det r farligare att lira utan budgivning innan bytet r att om alla byter gratis s kan du aldrig utesluta ngon hand. Alla byter ju...

Om det kostar pengar att byta kort, s byter ingen som inte har ngon form av hand, t ex ett par eller ett stegdrag. Hjs det dessutom mycket fram och tillbaka innan bytet s kan du successivt utesluta fler och fler hnder. Om ngon sitter med en dregelstrng rinnandes utmed hakan och ivrigt hjer maximalt s har han garanterat nt bttre n par i femmor, eller hur? Men om ingen kan/fr hja innan bytet s vet du ju inte det och d har du ingen aning om var du str.

Grovt frenklat kan man sga att de pengar som satsat innan bytet r fr att ge/f information om varandras hnder. Pengar som satsas efter bytet r fr att maximera vinsten fr den som har, eller tror han har, bst hand.

Tnk shr:

Om ngon ppnar en pott och tv personer bara synar, s har ju de rimligen ngon form av draghand. Annars hade de hjt fr att slippa f in fler i potten. Om nsta kille hjer igen s har han antagligen en riktigt jkla skitbra hand, eftersom han inte har ngot emot att hja, trots att det redan r tre spelare med i potten. frstr du?

ter igen grovt frenklat:
Har man en draghand vill man ha mnga med i potten fr att f s bra pottodds som mjligt. Har man en frdig hand (men inte super duper bra) s vill man ha s f som mjligt med i potten, eftersom det d blir frre chanser att frlora till ngon som byter till sig en bttre hand n din.

De gnger man har en superduper bra hand kan man vxla mellan att kra stenhrt och att bara syna, det frvillar motstndarna s de fr svrare att stta dig p en hand
(Han brukar ju ha stegdrag nr han bara synar s jag kr p med mitt tvpar. *byte* Yes! en kk! Jas hade han ett fyrtal den hr gngen...) Frstr du? deception som det heter p amerikanska.

Sedan mste du f in fljande tankestt i huvudet:

Du r aldrig tvungen att lgga pengar i potten, du ska bara gra det nr du sjlv vill, dvs nr du har oddsen p din sida. Som ngon nmnde tidigare s gr nstan alla pokerspelare felet att de spelar fr mnga hnder.

Ledorden r TIGHT (dvs f hnder) och AGGRESSIVT!

Och s nnu en varning....

Det lter mer och mer som om de du ska lira mot har ungefr samma koll p poker som du. Det r skitbra, men det kommer garanterat leda till att det kanske inte riktigt blir s att de spelar lika disciplinerat som du. S bli inte frvnad om folk synar en eller tv hjningar och sedan byter fyra kort

Detta r som sagt bra, ju smre de spelar, desto mer vinner du. MEN.... detta leder ocks till att fluktuationen blir nnu strre n normalt, fr en hjning som i vanliga fall fr alla att slnga hnder smre n tvpar kanske bara rensar bort de utan par eller par upp till fem. Dvs, du kommer f fler motspelare mot dig n normalt och d kommer du frlora fler potter n normalt. Men andra sidan kommer de potter du vinner vara mycket strre n normalt, s vinsten blir ocks strre n normalt.

Vad varningen gr ut p r allts att det kommer kosta dig vldigt mycket pengar om du frlorar de frsta potterna du spelar, s vill du vara sker p att kunna utnyttja ditt taktiska vertag och sluta kvllen med plus p kontot, s mste du ha ganska mycket pengar att lira med. Helst ska du ha tillrckligt fr att torska allt du tar upp p bordet (jag rekommenderar 1000 spnn) 3 ggr i rad, dvs du behver minst tre tusen, grna mer.
Dessutom fr du inte vara rdd att frlora de stlarna, fr det KAN hnda.
Har du inte dessa pengar s r mitt rd terigen att stanna hemma, eller s gr du dit med vad du har (och kan frlora), frsker ha kul, studerar hur de andra spelar och s ser du de stlarna som inlrningsavgift. Du kommer vinna tillbaka dem nsta gng du lirar.
Lyckas du dessutom vinna ngon av de frsta potterna du spelar s kan ju faktiskt 500 spnn rcka fr en helkvll.
Citera
2003-11-15, 19:50
Medlem
BF_Swedens avatar
Nusseman, vet du ngon bra sida som listar lite strategier och tips nr det gller Texas holdem? Jag ska g med i Ladbrokes eller Expekt ( har inte bestmt mig n, dessutom lyckas jag inte f igng pokerprogrammet, det blir frbjuden tgrd nr jag startar det.)

Tacksam om du har ngon lnk. Just nu spelar jag p Partypoker men jag skulle behva ngon sida som berttar om olika ppningshnder och liknande.
Citera
2003-11-15, 21:22
Medlem
Boogaloos avatar
Nusseman:
You the man!
Citera
2003-11-15, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BF_Sweden
Nusseman, vet du ngon bra sida som listar lite strategier och tips nr det gller Texas holdem? Jag ska g med i Ladbrokes eller Expekt ( har inte bestmt mig n, dessutom lyckas jag inte f igng pokerprogrammet, det blir frbjuden tgrd nr jag startar det.)

Tacksam om du har ngon lnk. Just nu spelar jag p Partypoker men jag skulle behva ngon sida som berttar om olika ppningshnder och liknande.

www.twoplustwo.com har ett grymt forum
www.pokerpages.com har massor av bra artiklar
www.playwinningpoker.com har en del
www.ultimatebet.com likas (dr kan du lira ocks)

Men r du seris i ditt spelande och verkligen intresserad av Texas s ska du skaffa tv bcker:

Hold'em poker av David sklansky och Hold'em poker for advanced players av Sklansky och Malmuth. (Om du spelar fixed limit vill sga) Spelar du Pot-limit eller no-limit s finns det ingen bok specifikt fr texas, men Pot-Limit and No-Limit poker av Bob Ciaffone och Stewart Reuben r ganska bra.

Alla som verhuvud taget har planer p att spela poker och vinna mste lsa Theory of poker av David Sklansky.

Samtliga bcker finns att kpa hos www.conjelco.com

EDIT: fixade en lnk
Citera
2003-11-15, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Boogaloo
Nusseman:
You the man!

Tack!
Jag tycker bara det r kul att hjlpa andra in pokerspelandets frtrollade vrld. Fast lite hller jag fr mig sjlv sklart
Citera
2003-11-17, 12:37
Medlem
BF_Swedens avatar
Tack fr lnkarna, Nusseman.

Den hr sidan hittade jag efter lite tryck p de lnkar du angav. Det r lite nybrjartips fr Texas holdem fr er som vill f reda p grunderna. Det r en versatt text:

http://www.pokerpages.com/articles/a...r01swedish.htm

Min nrmaste tid kommer att g t att plugga in mjliga ppningshnder fr Texas holdem. Tydligen finns det 169 mjliga kombinationer med tv kort. Det som frsvrar det hela r att man kan ppna olika starkt beroende p var man sitter runt bordet. Jag funderar p att skriva ut ett stort ark med ett " facit" p tvkortskombinationer och stta upp detta p vggen. Nr jag sedan spelar p Ladbrokes fr riktiga pengar har jag ju facit framfr mig s att jag i alla fall gr rtt i brjan av spelet.

EDIT: Oj, nu tror jag att jag har hittat en riktigt bra sida. Jag skte p google.

http://www.lowlimitholdem.com/
Citera
2003-11-17, 14:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BF_Sweden
Min nrmaste tid kommer att g t att plugga in mjliga ppningshnder fr Texas holdem. Tydligen finns det 169 mjliga kombinationer med tv kort. Det som frsvrar det hela r att man kan ppna olika starkt beroende p var man sitter runt bordet. Jag funderar p att skriva ut ett stort ark med ett " facit" p tvkortskombinationer och stta upp detta p vggen. Nr jag sedan spelar p Ladbrokes fr riktiga pengar har jag ju facit framfr mig s att jag i alla fall gr rtt i brjan av spelet.

Hej

Tyvrr finns inget "facit" fr ppningshnder. Frgar du tio experter fr du tio olika svar. Dremot kan du i stora drag f en uppfattning om vilka typer av hnder som spelar bra ur de olika positionerna. S bara fr att du fljer Lou's tips betyder inte det att du kommer gra rtt i brjan av spelet varje gng.
Observera ocks att de tips som ges i Lou Kriegers artikel bara gller fixed limit texas, allts inte pott limit eller no limit.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in