• 5
  • 6
2003-11-17, 14:53
Medlem
BF_Swedens avatar
Nej, det r vl sant att det inte finns ngot riktigt facit p ppningshnder men fr en nybrjare som mig rcker det ju med att anvnda det som en riktlinje och som std innan man sjlv brjar f koll p det genom intuition eller erfarenhet.

Fixed limit r vl det som jag tnker spela om jag brjar spela med riktiga pengar d det knns relativt tryggt jmfrt med pot- och nolimit. Jag antar att det gller att vara nd mer strikt med spelet ( inga bluffar och knappt ngra semi-bluffar) nr man spelar fixed limit. Det borde ju medflja att det blir svrare att vinna eftersom slumpen borde spela strre roll n skicklighet jmfrt med potlimit och nolimit.

EDIT: Hr r det schema som jag kommer att g efter ( i alla fall till en brjan)

Having said all that and seeing the obvious best and perhaps not-so-obvious worst hands, let's take a look at what Sklansky and Malmuth say are the best hands to start.

Group 1: AA, KK, QQ, JJ, AKs
Group 2: TT, AQs, AJs, KQs, AK
Group 3: 99, JTs, QJs, KJs, ATs, AQ
Group 4: T9s, KQ, 88, QTs, 98s, J9s, AJ, KTs
Group 5: 77, 87s, Q9s, T8s, KJ, QJ, JT, 76s, 97s, Axs, 65s
Group 6: 66, AT, 55, 86s, KT, QT, 54s, K9s, J8s, 75s
Group 7: 44, J9, 64s, T9, 53s, 33, 98, 43s, 22, Kxs, T7s, Q8s
Group 8: 87, A9, Q9, 76, 42s, 32s, 96s, 85s, J8, J7s, 65, 54, 74s, K9, T8
Citera
2003-11-17, 16:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BF_Sweden
Nej, det r vl sant att det inte finns ngot riktigt facit p ppningshnder men fr en nybrjare som mig rcker det ju med att anvnda det som en riktlinje och som std innan man sjlv brjar f koll p det genom intuition eller erfarenhet.

Precis rtt instllning. Det r en mycket bra grund att bygga vidare p. Men bara fr att du har en tabell att kika i s gr det dig inte automatiskt till en vinnare.

Citat:
Fixed limit r vl det som jag tnker spela om jag brjar spela med riktiga pengar d det knns relativt tryggt jmfrt med pot- och nolimit. Jag antar att det gller att vara nd mer strikt med spelet ( inga bluffar och knappt ngra semi-bluffar) nr man spelar fixed limit. Det borde ju medflja att det blir svrare att vinna eftersom slumpen borde spela strre roll n skicklighet jmfrt med potlimit och nolimit.

Tvrtom blir det lttare att vinna, eftersom "slumpen" i det lnga loppet r p din sida, s lnge du vljer att spela rtt kort med rtt pottodds. I Fixed limit finns det ingen risk att ngon stller in alla sina pengar bara fr att testa dina nerver. Det vrsta som kan hnda om du satsar en tia r att han kan hja en tia till. I No limit kan han ju hja en tusenlapp om han knner fr det.

Citat:
EDIT: Hr r det schema som jag kommer att g efter ( i alla fall till en brjan)

Having said all that and seeing the obvious best and perhaps not-so-obvious worst hands, let's take a look at what Sklansky and Malmuth say are the best hands to start.

Group 1: AA, KK, QQ, JJ, AKs
Group 2: TT, AQs, AJs, KQs, AK
Group 3: 99, JTs, QJs, KJs, ATs, AQ
Group 4: T9s, KQ, 88, QTs, 98s, J9s, AJ, KTs
Group 5: 77, 87s, Q9s, T8s, KJ, QJ, JT, 76s, 97s, Axs, 65s
Group 6: 66, AT, 55, 86s, KT, QT, 54s, K9s, J8s, 75s
Group 7: 44, J9, 64s, T9, 53s, 33, 98, 43s, 22, Kxs, T7s, Q8s
Group 8: 87, A9, Q9, 76, 42s, 32s, 96s, 85s, J8, J7s, 65, 54, 74s, K9, T8

Bra att du hittade just den tabellen, den r mycket bra fr en nybrjare. Svrigheten ligger i att lra sig vilka grupper av hnder som gr att spela i vilka positioner. Och nr du spelar, ska du hja eller syna? Dr min vn har du nyckeln till hur du nr framgng i Texas fixed limit.
Tabellen br du kunna utantill och i smnen, om ngon vcker dig kl 04.35 och sger K9s? s ska du svara Grupp 6! Men det viktigaste r att lra sig HUR tabellen skall anvndas.
Citera
2003-11-17, 16:39
Medlem
BF_Swedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nusseman
Tvrtom blir det lttare att vinna, eftersom "slumpen" i det lnga loppet r p din sida, s lnge du vljer att spela rtt kort med rtt pottodds. I Fixed limit finns det ingen risk att ngon stller in alla sina pengar bara fr att testa dina nerver. Det vrsta som kan hnda om du satsar en tia r att han kan hja en tia till. I No limit kan han ju hja en tusenlapp om han knner fr det.

Jo, du har ju rtt. Jag tnkte lite mer p att det r korten som rknas d och drfr spelar slumpen in men jag frstr vad du menar. Om man skter sina kort rtt vinner man i lngden ver de som allt fr lttvindligt gr med och inte har the guts att folda.
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in