• 1
  • 2
2009-06-01, 13:58
Medlem
Duckeggs avatar
Jag är inte fet, det är inte det. Jag har storlek 34/36 och är hyfsat nöjd med det (liiite smalare skulle väl vara nice, men så är det kanske alltid). Dock är enda anledningen till att jag inte är fet är att jag äter kanske 1/3 av vad mina jämnåriga jämnstora vänner gör.

Jag äter alltså väldigt lite, och dessutom väldigt nyttigt. Det är enda chansen för mig att inte gå upp i vikt. Det är inga problem eftersom det är vad min kropp behöver - alltså jag blir inte yr eller trött eller något av det, jag lider inte av att hålla mig smal utan min kropp verkar helt enkelt inte behöva mer energi än så (vi snackar alltså runt 600 kcal/dag i normalfall). Jag tränar inte speciellt mycket men rör mig och "vardagsmotionerar".

Dock blir det ju rätt tråkigt att alltid alltid tänka på vad jag käkar och tacka nej till saker. Min familj är dessutom väldigt matintresserad och jag är uppfostrad att uppskatta mat, vin, etc. Alltid när jag är bortbjuden, käkar ute eller dricker alkohol så mår jag dåligt över det, för jag vet att det gör mig fet. Och då äter jag alltså inte mycket, men normalt, vilket min kropp inte klarar.

Jag tolkar det som att jag måste ha sjukt låg förbränning, helt enkelt. Och eftersom jag är väldigt fåfäng så är det ett problem. Kan man göra något åt det? Förutom att börja träna mycket förstås. Vad säger läkare?
Citera
2009-06-01, 14:02
Medlem
Jag avfärdar som vanligt dessa teorier med en enkel fnyssning och ber dig läsa på mer om träning och hälsa. Eller så kanske du verkligen är så speciell som du tror att du är.
Citera
2009-06-01, 14:03
Medlem
Crackhoes avatar
Hur ser din familjs gener ut ?
Citera
2009-06-01, 14:04
Medlem
Nu är inte jag vare sig läkare eller expert men att du endast skulle bränna 600 kcal per dag kan väl ändå inte stämma. En normal person behöver dubbelt så mycket för att nå sitt basala energibehov vid mycket stilla aktivitet.

Är du säker på att du räknar rätt?
Citera
2009-06-01, 14:15
Medlem
blackboxens avatar
kan du ta och läsa på lite att du inte din kropp kan ha så lite som 600 kcal/dag.

Vanligt energibehov för vuxna

En man behöver ca 2700 kcal/dag.

En kvinna behöver ca 2000 kcal/dag.

http://www.halsosidorna.se/Energibehov.htm
Citera
2009-06-01, 14:19
Medlem
Gattss avatar
skriv gärna ner vad och hur mycket (i gram) du äter på en dag. sen kan vi börja snacka.
Citera
2009-06-01, 14:26
Medlem
BengtZzs avatar
Du ljuger. Jag är helt övertygad om att du äter mer än 600kcal per dag. Har du riktigt otur kanske du ligger på 1500kcal om dagen, men det beror ju lite på din kroppskomposition också.

Du verkar vara en omvänd ectomorph xD

Lider du av endomorfi kanske?
Citera
2009-06-01, 14:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Duckegg
Jag är inte fet, det är inte det. Jag har storlek 34/36 och är hyfsat nöjd med det (liiite smalare skulle väl vara nice, men så är det kanske alltid). Dock är enda anledningen till att jag inte är fet är att jag äter kanske 1/3 av vad mina jämnåriga jämnstora vänner gör.

Jag äter alltså väldigt lite, och dessutom väldigt nyttigt. Det är enda chansen för mig att inte gå upp i vikt. Det är inga problem eftersom det är vad min kropp behöver - alltså jag blir inte yr eller trött eller något av det, jag lider inte av att hålla mig smal utan min kropp verkar helt enkelt inte behöva mer energi än så (vi snackar alltså runt 600 kcal/dag i normalfall). Jag tränar inte speciellt mycket men rör mig och "vardagsmotionerar".

Dock blir det ju rätt tråkigt att alltid alltid tänka på vad jag käkar och tacka nej till saker. Min familj är dessutom väldigt matintresserad och jag är uppfostrad att uppskatta mat, vin, etc. Alltid när jag är bortbjuden, käkar ute eller dricker alkohol så mår jag dåligt över det, för jag vet att det gör mig fet. Och då äter jag alltså inte mycket, men normalt, vilket min kropp inte klarar.

Jag tolkar det som att jag måste ha sjukt låg förbränning, helt enkelt. Och eftersom jag är väldigt fåfäng så är det ett problem. Kan man göra något åt det? Förutom att börja träna mycket förstås. Vad säger läkare?

Jo tjena. Jag förmodar att du har 100% verkningsgrad då? räkna om räkna rätt, men jag misstänker att du inte ens har räknat utan bara gissar.
Citera
2009-06-01, 14:39
Medlem
Duckeggs avatar
Ok, återkommer med exakt kaloriintag när den här dagen är slut.
Citera
2009-06-01, 14:47
Medlem
JohnMiltons avatar
600 låter extremt lite. Jag käkar mer till frukost om jag inte deffar
Citera
2009-06-01, 14:50
Medlem
Vedträs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Duckegg
Ok, återkommer med exakt kaloriintag när den här dagen är slut.

Basera det inte BARA på idag bara.
Citera
2009-06-01, 15:05
Medlem
Samma här.

Japp jag förstår dig för jag har samma problem äter ca 800 kcal o promenerar 9 km dagligen men minskar inte i vikt.

O skulle jag äta mer än så här så skulle jag snabbt öka i vikt.

Men det är ingen som tror på mig ( du räknar fel bla bla bla bla o försöker hitta något annat som jag måste gör fel ) men faktum är att jag har extremt låg förbränning o ökar enkelt i vikt om jag så endast skulle äta lite mer än det jag gör idag.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in