Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-06-03, 20:27
Medlem
Mindstormers avatar
Hej!

Tänkte att det kunde vara bra att ha en tråd som behandlar alla MMORPG-spel där man kan posta recensioner, diskutera olika MMORPG-spel. Man kan ju även efterfråga spel i denna tråd, d.v.s. "Vilket spel uppfyller dessa [...] kriterierna?", om man då känner till ngt spel som uppfyller kriterierna så kan man ju få hjäp att hitta ett spel som faller en i smaken. Först så kommer en kort beskrivning av vad som menas med MMORPG.

Kort beskrivning av vad som menas med MMORPG:

Lite längre beskrivning av MMORPG:

Om ni postar en recension, betygsätt gärna spelet!
Citera
2009-06-03, 20:30
Bannlyst
Tibia!

2/10 Tremendencar.

Ett drakdräparspel där du går omkring i ytterst obehaglig grafik, ingenting jag skulle rekommendera till någon. Rätt kul dock.

www.tibia.org för den som är intresserad.
Citera
2009-06-03, 20:32
Medlem
Mindstormers avatar
Recension: Maplestory

År 2003 släpptes MapleStory, något så unikt som ett sidscrollande MMORPG, i Korea och har sedan dess varit en betydande del av många spelares liv. Utvecklaren Wizet, som (enligt dem själva) kan skryta med mer än 72 miljoner användare världen över, försöker nu med sin koreanska charm och sitt free to play-system invadera Europa i jakten på en ännu större spelarbas. Frågan är om de kommer att lyckas?

Samma gamla visa
Precis som de flesta andra asiatiska MMORPG:s är MapleStory väldigt segt i det avseendet att det krävs att man dödar extremt många monster för att gå upp i nivå. Att detta dödande sedan är extremt långtråkigt hjälper inte spelet särskilt mycket. När man börjar spela har man en attack, vilken utförs genom att trycka på ctrl-knappen (kan dock ändras). I och med att man går upp i nivå får man fler attacker vilka kan bindas till diverse hotkeys. Problemet är att dessa inte kan användas tillräckligt ofta för att få någon egentlig variation i spelandet. Det blir istället att man bara sitter och trycker på samma gamla knapp ett oräkneligt antal gånger tills monstret har dött, något som i mina ögon känns rätt poänglöst. Vad det gäller uppdrag så är dessa också av den typiska MMORPG-karaktären. Döda monster X för att få ett visst antal av föremål Y för att uppdragsgivare Z ska kunna baka ett bröd, smida ett svärd och dylikt (alternativt gå från punkt A till punkt B till punkt C och sedan tillbaka till punkt A igen för att få din belöning). Det enda som egentligen skiljer uppdragen i MapleStory från konkurrenterna är dess så kallade Jump Quests, vilket innebär att du i sann sidscrollande plattformsanda ska hoppa från plattform till plattform på tid. Å andra sidan är kontrollerna väldigt oprecisa, något som gör att jag hellre spelar ett gammalt Super Mario-spel om det är plattformshoppande jag är intresserad av.
När det gäller att spela i grupp så är detta generellt samma sak som att spela ensam (alltså att döda monster i mängder), bara att man råkar vara några fler. Det finns dock en viss typ av uppdrag, så kallade Party Quests, vilka man kan göra tillsammans. Dessa kan göras från och med level 10 och fungerar så att hela gruppen måste gå igenom ett antal områden där man ofta måste utnyttja de olika klassernas färdigheter för att gå vidare. Områdena inkluderar dessutom ofta bossar, något som annars kan vara svårt att hitta i den vanliga världen då dessa enbart dyker upp sporadiskt.

Free-to-Play
MapleStory är som tidigare nämnts free to play. Detta innebär att man inte betalar någon fast avgift för att få spela själva spelet. För att dra in pengar har utvecklarna istället inkluderat en så kallad ”Cash Shop” där man kan köpa föremål i spelet för verkliga pengar. Dessa föremål varierar från rustningar och andra utstyrslar till kort som gör att man får dubbla erfarenhetspoäng för fiender man dödar eller licenser som låter en sätta upp en butik i MapleStorys affärsdistrikt, The Free Market. Personligen är jag skarpt kritisk till den här typen av system eftersom de innebär att alla inte spelar på lika villkor. Istället för att den som kan spelet bäst eller är mest engagerad i det är den som når mest framgång, är det den som har mest pengar att spendera som gör det.
Vidare innebär också avsaknaden av en avgift att vem som helst kan komma in och spela, något som resulterar i att det finns många fler skitstövlar än i andra spel i genren. Det finns nämligen inget initiativ till att bete sig schysst eller att inte fuska eftersom man ändå bara är en i mängden. Det värsta som kan hända om man gör något otillåtet är att ens konto blir avstängt och man förlorar lite speltid. I ett spel köpt i butik förlorar man ju ändå en insats på ett antal hundra kronor om man blir avstängd, vilket åtminstone avskräcker de flesta från den här typen av beteende.

2D i ett MMO?
När jag först hörde om MapleStory blev jag faktiskt rätt intresserad av konceptet. Snabba och snygga animationer, häftiga strider a la Street Fighter samt systemkrav som till och med dagens långsammaste datorer skulle klara av. Tyvärr var det inte riktigt så det blev. Grafiken känns trots vacker design både kantig och plottrig. För en något äldre gamer skulle denna pixliga grafik troligtvis väcka lite nostalgi, men i ärlighetens namn, plattformsspel för tio år sedan såg bättre ut än det här. Striderna känns som tidigare nämnts inte heller så roliga. De är enformiga och dessutom är spelets ursprungliga kontroller så dåligt uppbyggda att man måste spendera åtminstone en tio, femton minuter för att få till något som går att spela med.

Ett av den gamla skolans onlinerollspel
Istället för att utnyttja alla fördelar som ett MMORPG i 2D kan ha valde Wiznet att plocka fram de mest intetsägande bitarna från genren. Detta innebär inte nödvändigtvis att MapleStory är mycket sämre än många andra spel i genren, bara att genren i fråga behöver förnyelse. Jag har varit kritisk i denna recension och spelet är fakiskt inte helt utan positiva kvalitéer. Musiken är till exempel gullig och förhöjer stämningen några snäpp. Som i många andra spel saknas inte bra idéer, bara ett bra genomförande. Spelet är ju dock bara på betastadium här i Europa, så vem vet, det kanske blir bättre i framtiden. Dessutom är det som tidigare nämnts gratis att spela, så man förlorar ju inget på att ladda ner och prova på det om man nu är intresserad.

Betyg:
Enligt min själv så har detta spelet varit det enda som har hållt i mer än ett år! Vet ej vad det kan bero på men jag är helkär i 2D-känslan.

Jag ger därför Maplestory ett ganska högt betyg: 6/10, enda nackdelen är avsaknaden av variationer i hög lvl.

Official website: http://www.maplestory.com/
Europe maplestory: http://en.maplestory.nexoneu.com/Maple.aspx?PART=/Main
Forum:
Senast redigerad av Mindstormer 2009-06-03 kl. 20:37.
Citera
2009-06-03, 21:01
Medlem
Fooulzs avatar
Först och framst är det tibia.com som är orginala hemsidan.
För den andra. De som lirar Tibia tror jag gillar grafiken, GRYM PvP!
Citera
2009-06-03, 21:48
Medlem
Farbror Fazers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fooulz
Först och framst är det tibia.com som är orginala hemsidan.
För den andra. De som lirar Tibia tror jag gillar grafiken, GRYM PvP!

INGEN gillar det spelet på grund av grafiken. Ok att man lirar det för pvp men annat är inte acceptabelt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in