2009-06-03, 20:27
Medlem
Mindstormers avatar
Hej!

Tnkte att det kunde vara bra att ha en trd som behandlar alla MMORPG-spel dr man kan posta recensioner, diskutera olika MMORPG-spel. Man kan ju ven efterfrga spel i denna trd, d.v.s. "Vilket spel uppfyller dessa [...] kriterierna?", om man d knner till ngt spel som uppfyller kriterierna s kan man ju f hjp att hitta ett spel som faller en i smaken. Frst s kommer en kort beskrivning av vad som menas med MMORPG.

Kort beskrivning av vad som menas med MMORPG:

Lite lngre beskrivning av MMORPG:

Om ni postar en recension, betygstt grna spelet!
Citera
2009-06-03, 20:30
Bannlyst
Tibia!

2/10 Tremendencar.

Ett drakdrparspel dr du gr omkring i ytterst obehaglig grafik, ingenting jag skulle rekommendera till ngon. Rtt kul dock.

www.tibia.org fr den som r intresserad.
Citera
2009-06-03, 20:32
Medlem
Mindstormers avatar
Recension: Maplestory

r 2003 slpptes MapleStory, ngot s unikt som ett sidscrollande MMORPG, i Korea och har sedan dess varit en betydande del av mnga spelares liv. Utvecklaren Wizet, som (enligt dem sjlva) kan skryta med mer n 72 miljoner anvndare vrlden ver, frsker nu med sin koreanska charm och sitt free to play-system invadera Europa i jakten p en nnu strre spelarbas. Frgan r om de kommer att lyckas?

Samma gamla visa
Precis som de flesta andra asiatiska MMORPG:s r MapleStory vldigt segt i det avseendet att det krvs att man ddar extremt mnga monster fr att g upp i niv. Att detta ddande sedan r extremt lngtrkigt hjlper inte spelet srskilt mycket. Nr man brjar spela har man en attack, vilken utfrs genom att trycka p ctrl-knappen (kan dock ndras). I och med att man gr upp i niv fr man fler attacker vilka kan bindas till diverse hotkeys. Problemet r att dessa inte kan anvndas tillrckligt ofta fr att f ngon egentlig variation i spelandet. Det blir istllet att man bara sitter och trycker p samma gamla knapp ett orkneligt antal gnger tills monstret har dtt, ngot som i mina gon knns rtt ponglst. Vad det gller uppdrag s r dessa ocks av den typiska MMORPG-karaktren. Dda monster X fr att f ett visst antal av freml Y fr att uppdragsgivare Z ska kunna baka ett brd, smida ett svrd och dylikt (alternativt g frn punkt A till punkt B till punkt C och sedan tillbaka till punkt A igen fr att f din belning). Det enda som egentligen skiljer uppdragen i MapleStory frn konkurrenterna r dess s kallade Jump Quests, vilket innebr att du i sann sidscrollande plattformsanda ska hoppa frn plattform till plattform p tid. andra sidan r kontrollerna vldigt oprecisa, ngot som gr att jag hellre spelar ett gammalt Super Mario-spel om det r plattformshoppande jag r intresserad av.
Nr det gller att spela i grupp s r detta generellt samma sak som att spela ensam (allts att dda monster i mngder), bara att man rkar vara ngra fler. Det finns dock en viss typ av uppdrag, s kallade Party Quests, vilka man kan gra tillsammans. Dessa kan gras frn och med level 10 och fungerar s att hela gruppen mste g igenom ett antal omrden dr man ofta mste utnyttja de olika klassernas frdigheter fr att g vidare. Omrdena inkluderar dessutom ofta bossar, ngot som annars kan vara svrt att hitta i den vanliga vrlden d dessa enbart dyker upp sporadiskt.

Free-to-Play
MapleStory r som tidigare nmnts free to play. Detta innebr att man inte betalar ngon fast avgift fr att f spela sjlva spelet. Fr att dra in pengar har utvecklarna istllet inkluderat en s kallad Cash Shop dr man kan kpa freml i spelet fr verkliga pengar. Dessa freml varierar frn rustningar och andra utstyrslar till kort som gr att man fr dubbla erfarenhetspong fr fiender man ddar eller licenser som lter en stta upp en butik i MapleStorys affrsdistrikt, The Free Market. Personligen r jag skarpt kritisk till den hr typen av system eftersom de innebr att alla inte spelar p lika villkor. Istllet fr att den som kan spelet bst eller r mest engagerad i det r den som nr mest framgng, r det den som har mest pengar att spendera som gr det.
Vidare innebr ocks avsaknaden av en avgift att vem som helst kan komma in och spela, ngot som resulterar i att det finns mnga fler skitstvlar n i andra spel i genren. Det finns nmligen inget initiativ till att bete sig schysst eller att inte fuska eftersom man nd bara r en i mngden. Det vrsta som kan hnda om man gr ngot otilltet r att ens konto blir avstngt och man frlorar lite speltid. I ett spel kpt i butik frlorar man ju nd en insats p ett antal hundra kronor om man blir avstngd, vilket tminstone avskrcker de flesta frn den hr typen av beteende.

2D i ett MMO?
Nr jag frst hrde om MapleStory blev jag faktiskt rtt intresserad av konceptet. Snabba och snygga animationer, hftiga strider a la Street Fighter samt systemkrav som till och med dagens lngsammaste datorer skulle klara av. Tyvrr var det inte riktigt s det blev. Grafiken knns trots vacker design bde kantig och plottrig. Fr en ngot ldre gamer skulle denna pixliga grafik troligtvis vcka lite nostalgi, men i rlighetens namn, plattformsspel fr tio r sedan sg bttre ut n det hr. Striderna knns som tidigare nmnts inte heller s roliga. De r enformiga och dessutom r spelets ursprungliga kontroller s dligt uppbyggda att man mste spendera tminstone en tio, femton minuter fr att f till ngot som gr att spela med.

Ett av den gamla skolans onlinerollspel
Istllet fr att utnyttja alla frdelar som ett MMORPG i 2D kan ha valde Wiznet att plocka fram de mest intetsgande bitarna frn genren. Detta innebr inte ndvndigtvis att MapleStory r mycket smre n mnga andra spel i genren, bara att genren i frga behver frnyelse. Jag har varit kritisk i denna recension och spelet r fakiskt inte helt utan positiva kvaliter. Musiken r till exempel gullig och frhjer stmningen ngra snpp. Som i mnga andra spel saknas inte bra ider, bara ett bra genomfrande. Spelet r ju dock bara p betastadium hr i Europa, s vem vet, det kanske blir bttre i framtiden. Dessutom r det som tidigare nmnts gratis att spela, s man frlorar ju inget p att ladda ner och prova p det om man nu r intresserad.

Betyg:
Enligt min sjlv s har detta spelet varit det enda som har hllt i mer n ett r! Vet ej vad det kan bero p men jag r helkr i 2D-knslan.

Jag ger drfr Maplestory ett ganska hgt betyg: 6/10, enda nackdelen r avsaknaden av variationer i hg lvl.

Official website: http://www.maplestory.com/
Europe maplestory: http://en.maplestory.nexoneu.com/Maple.aspx?PART=/Main
Forum:
Senast redigerad av Mindstormer 2009-06-03 kl. 20:37.
Citera
2009-06-03, 21:01
Medlem
Fooulzs avatar
Frst och framst r det tibia.com som r orginala hemsidan.
Fr den andra. De som lirar Tibia tror jag gillar grafiken, GRYM PvP!
Citera
2009-06-03, 21:48
Medlem
Farbror Fazers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fooulz
Frst och framst r det tibia.com som r orginala hemsidan.
Fr den andra. De som lirar Tibia tror jag gillar grafiken, GRYM PvP!

INGEN gillar det spelet p grund av grafiken. Ok att man lirar det fr pvp men annat r inte acceptabelt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in