Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2009-06-03, 21:13
  #1
Medlem
har letat i forumet efter en tråd om hur det är med statisk el och flash men inte hittat något, kanske letar eller söker dåligt..

vill iaf fråga:
hur kan man göra sig säker på att ingen statisk el detonerar
flashpulvret när man blandar det? eller är det ingen fara så länge
man inte springer omkring på en heltäckningsmatta innan?

ska gör ca 150-200g och fylla det i ett plaströr. vet inte om de avger något..
Citera
2009-06-03, 21:16
  #2
Medlem
Morvalions avatar
Två enkla knep:

1. Jorda dig själv och din utrustning
2. Gör för i helvete inte 200gram flash om du inte ens vet hur du jordar dig själv.
Citera
2009-06-03, 21:19
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Morvalion
Två enkla knep:

1. Jorda dig själv och din utrustning
2. Gör för i helvete inte 200gram flash om du inte ens vet hur du jordar dig själv.

okej :P så hur jordar jag mig då? :P och utrustningen e väl bara att papper man viker..?
Citera
2009-06-03, 21:23
  #4
Medlem
eckick1s avatar
Det lättaste är att du gör det på diskbänken.
Då är du jordad

Jordning betyder att du har elektrisk kontakt med moder jord. Då försvinner all elektricitet ner i jorden istället för till dina 200 gram BLP...

Sen så ska du ju inte ha nylonkläder på dig eller göra det när det åskar...
Om du är lite smart, blanda BLP:t i små satser och lägg ihop om du nu ska ha sådana massor.

Btw. vilken är den kritiska massan för perklorat/Al?
Citera
2009-06-03, 21:26
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eckick1
Det lättaste är att du gör det på diskbänken.
Då är du jordad

Jordning betyder att du har elektrisk kontakt med moder jord. Då försvinner all elektricitet ner i jorden istället för till dina 200 gram BLP...

Sen så ska du ju inte ha nylonkläder på dig eller göra det när det åskar...
Om du är lite smart, blanda BLP:t i små satser och lägg ihop om du nu ska ha sådana massor.

Btw. vilken är den kritiska massan för perklorat/Al?

så de e så enkelt :P BLP..menar du Blackpowder eller? ja e noob så..
Citera
2009-06-03, 21:26
  #6
Medlem
Fieldleafs avatar
Du behöver inte ha ett speciellt rör för sådana mängder flash. Ett hushållsrör räcker gått och väl. Att sedan göra sådan mängd flash utan att ha riktigt kunskap om det är en annan sak. Jag brände av 100g flash idag och det gick fin fint. lägger väl upp en film på det ikväll. Men jag gjorde allt jag kunde för att få det så säkert det gick. Tillverkade det på plats, använde inga statiska material osv.

// fieldleaf
Citera
2009-06-03, 21:30
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fieldleaf
Du behöver inte ha ett speciellt rör för sådana mängder flash. Ett hushållsrör räcker gått och väl. Att sedan göra sådan mängd flash utan att ha riktigt kunskap om det är en annan sak. Jag brände av 100g flash idag och det gick fin fint. lägger väl upp en film på det ikväll. Men jag gjorde allt jag kunde för att få det så säkert det gick. Tillverkade det på plats, använde inga statiska material osv.

// fieldleaf


men jag behöver plaströret som skal till "bomben", blir de inte kraftigare smäll om man har så starkt skal som möjligt och så få hål som möjligt.

flash tål väl heller inte att man tex gnider det eller slår på det? men hur tåligt är det?
Citera
2009-06-03, 21:38
  #8
Medlem
Pedersons avatar
sååååå.... vart hittar jag recept till detta hemmabygge?
Citera
2009-06-03, 21:48
  #9
Medlem
eckick1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 258
så de e så enkelt :P BLP..menar du Blackpowder eller? ja e noob så..

men cp... BLP= BlixtLjusPulver

eckick1........
Citera
2009-06-03, 23:53
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pederson
sååååå.... vart hittar jag recept till detta hemmabygge?

är det inte det som redan är diskuterat?
Citera
2009-06-04, 00:44
  #11
Medlem
kanulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 258
men jag behöver plaströret som skal till "bomben", blir de inte kraftigare smäll om man har så starkt skal som möjligt och så få hål som möjligt.

flash tål väl heller inte att man tex gnider det eller slår på det? men hur tåligt är det?
Du får ingen kraftigare smäll bara för att du kör med plaströr istället för några varv hushållspapper. Flash självinnesluter vid ett fåtal gram. Plaströret kommer ändå att förvandlas till damm. Plast har en förmåga att ladda upp sig (mer eller mindre), skippa det!
Citera
2009-06-04, 01:25
  #12
Medlem
distanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 258
har letat i forumet efter en tråd om hur det är med statisk el och flash men inte hittat något, kanske letar eller söker dåligt..

Det finns en sheitlång tråd om BLP: https://www.flashback.org/showthread.php?t=310701

Tycker det mesta man bör veta går att finna i där.

Citat:
ska gör ca 150-200g och fylla det i ett plaströr. vet inte om de avger något..

Nu orkar jag inte leta själv, men är ganska säger på att den mängden ligger över den kritiska massan. Vill inte moralpredika.. men börja smått och jobba dig uppåt. Och se till att du har en bra stubin, för du vill inte vara i närheten när det smäller.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback