Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-10-27, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nostradamos
Hela poängen med hennes aktivism är att hon tycker förtalslagen som den är utformad i Sverige är fel, så det handlar ju inte om att hon inte 'lär' sig, utan att hon medvetet brutit mot den. Hon anser att det likt övriga världen inte ska vara straffbart att berätta att man blivit utsatt för brott och av vem, såvida man inte ljuger. Om någon vill driva process mot dig är det dennes sak att bevisa att du ljuger i så fall. Så fungerar det i de flesta andra länder, och jag delar uppfattningen att det borde fungera så även här. Hon betalar ett högt pris för att driva den agendan, men om det leder till förändring är vi många som har henne att tacka för det. Precis som vi har enskilda individer att tacka för många andra lagändringar de drivit fram genom aktivism och civil olydnad.

Vill man förändra en lagstiftning gör man det inte genom att konsekvent och med berått mod bryta mod densamma. Eller rättare sagt så gör man inte det om man inte är total rättshaverist.

Cissi Wallin är fri att ljuga hur mycket hon vill om att hon blivit våldtagen av vem som helst inom en begränsad krets vilket så klart är illa nog. Nu valde hon dock att hänga ut en, i juridisk mening, oskyldig person på sociala medier och får därför ta konsekvenserna. Finns inte något ädelt eller modig alls i det hon gjort lika lite som det finns för den som bryter mot andra brott där tredje part blir drabbad även om det så klart finns grader i helvetet.

Att Cissi Wallin snart kan vara att betrakta som en återfallsförbrytare borde rimligtvis leda till att arbetsgivaren sparkar henne, men då hon står på ”den goda” sidan kommer hon alldeles säkert att klara sig och få massa klappar på axeln. Ungefär det motsatta för den som felaktigt blir beskylld för våldtäkt.
Citera
2021-10-27, 23:48
Medlem
Jools84s avatar
Förstår inte hur SVT kan sända en så vinklad dokumentär. Är ungefär jämförbart med att ha Putin kommentera det amerikanska presidentvalet.
Citera
2021-11-06, 23:37
Cissi vaknande av att FV satt gränsle över henne och försökte föra in sitt könsorgan i hennes mun medan han sa sug min kuk till henne. Utifrån det skulle hon veta att hon blivit vaginalt våldtagen. Är det fantasi? FV fick tydligen aldrig utlösning, varken i hennes sköte eller mun eller över hennes ansikte. Så vad hände egentligen? Våldtäkt? Ingen vet hur det ligger till ,vad sanningen är
Senast redigerad av BMH 2021-11-06 kl. 23:39.
Citera
2021-11-07, 00:16
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BMH
Cissi vaknande av att FV satt gränsle över henne och försökte föra in sitt könsorgan i hennes mun medan han sa sug min kuk till henne. Utifrån det skulle hon veta att hon blivit vaginalt våldtagen. Är det fantasi? FV fick tydligen aldrig utlösning, varken i hennes sköte eller mun eller över hennes ansikte. Så vad hände egentligen? Våldtäkt? Ingen vet hur det ligger till ,vad sanningen är
Nja, flera år senare dök en mental bild av FV grensle över henne upp, tydligen under kontroversiell terapi som gick ut på att framkalla förtränga minnen (ej vetenskapligt hållbart). Så det verkar lite fel att hävda att hon vaknade av något sådant.

Hon beskriver ju i sin bok hur hon kontaktade en kompis på väg hem från FV och sa att det haft sex. Kompisen ställde frågor och CW upptäckte att hon inte mindes ett dugg av sexet. De skrattade åt detta. Då var det inte tal om något övergrepp. Det är fullt möjligt för att inte säga troligt att de aldrig ens hade sex, eftersom hon faktiskt inte mindes att de hade sex. Förrän långt efteråt, och det kan ifrågasättas om det verkligen ska beskrivas som ett minne. Snarare en efterhandskonstruktion.

Boken inleds för all del med den scen du beskriver, men några kapitel in finns en annan beskrivning av natten hos FV, där hon inte minns ett jota av nåt sex. Bara att hon vaknade i hans säng och antog att de haft sex.

Tänk på all filmer där en kvinna varit full kvällen innan och vaknar på morgonen och undrar oroligt om de hade sex, eller t o m antar det. Cameron Diaz i The Holiday t ex. Jude Law försäkrar henne om att de inte hade sex. Eller Sarah Jessica Parker i Välkommen till familjen, där hon efter att ha känt sig ovälkommen i pojkvännens familj festar loss med pojkvännens bror, vaknar i hans säng och tror att hon varit otrogen. När hon avslöjar detta, inför familjen, försäkrar brodern (Luke Wilson) att Nej vi hade inte sex, varpå Sarah Jessica Parker förtvivlad utbrister Är det då ingen som tycker om mig!

Så om skådisen CW bara tittat lite mer på film borde hon veta att det är fullt normalt att efter en blöt natt vakna i en mans säng UTAN att det förekom sex. Som Jude Law sa till Cameron Diaz i The Holiday att Nej, han visste bättre än att ha sex med någon som var medvetslös, varpå Cameron Diaz generad sa att Oj det måste ha varit attraktivt!

FV kanske var the good guy som INTE hade sex med en stupfull CW. Hon mindes ju inget sex, så varför antog hon att de hade sex? För att få skryta inför sin kompis om att ha haft sex med en känd man? Och senare för att kunna skylla sina psykiska problem på ett förträngt sexuellt trauma. Som om hon inte kunde ha psykiska problem av andra skäl!

FV har inget minne av att de hade sex heller.
Senast redigerad av outoftheblue 2021-11-07 kl. 00:23.
Citera
2022-01-04, 00:01
Det närmar sig för Cissi. Den 22 Februari ,tror det är det datumet, kommer hovrätten ha förhandling i målet mellan henne och FV. 2 år och 2 månader efter tingsrättsdomen. Man kan få skadestånd om handläggningen är för långsam. Cissi anmäldes i Januari 2018 av FV. 4 år har gått. Sen blir det en ny runda till i tingsrätten mellan samma personer angående hennes bok. En evig historia.
Citera
2022-01-04, 10:49
Medlem
Coolvid19s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Nja, flera år senare dök en mental bild av FV grensle över henne upp, tydligen under kontroversiell terapi som gick ut på att framkalla förtränga minnen (ej vetenskapligt hållbart). Så det verkar lite fel att hävda att hon vaknade av något sådant.

Hon beskriver ju i sin bok hur hon kontaktade en kompis på väg hem från FV och sa att det haft sex. Kompisen ställde frågor och CW upptäckte att hon inte mindes ett dugg av sexet. De skrattade åt detta. Då var det inte tal om något övergrepp. Det är fullt möjligt för att inte säga troligt att de aldrig ens hade sex, eftersom hon faktiskt inte mindes att de hade sex. Förrän långt efteråt, och det kan ifrågasättas om det verkligen ska beskrivas som ett minne. Snarare en efterhandskonstruktion.

Boken inleds för all del med den scen du beskriver, men några kapitel in finns en annan beskrivning av natten hos FV, där hon inte minns ett jota av nåt sex. Bara att hon vaknade i hans säng och antog att de haft sex.

Tänk på all filmer där en kvinna varit full kvällen innan och vaknar på morgonen och undrar oroligt om de hade sex, eller t o m antar det. Cameron Diaz i The Holiday t ex. Jude Law försäkrar henne om att de inte hade sex. Eller Sarah Jessica Parker i Välkommen till familjen, där hon efter att ha känt sig ovälkommen i pojkvännens familj festar loss med pojkvännens bror, vaknar i hans säng och tror att hon varit otrogen. När hon avslöjar detta, inför familjen, försäkrar brodern (Luke Wilson) att Nej vi hade inte sex, varpå Sarah Jessica Parker förtvivlad utbrister Är det då ingen som tycker om mig!

Så om skådisen CW bara tittat lite mer på film borde hon veta att det är fullt normalt att efter en blöt natt vakna i en mans säng UTAN att det förekom sex. Som Jude Law sa till Cameron Diaz i The Holiday att Nej, han visste bättre än att ha sex med någon som var medvetslös, varpå Cameron Diaz generad sa att Oj det måste ha varit attraktivt!

FV kanske var the good guy som INTE hade sex med en stupfull CW. Hon mindes ju inget sex, så varför antog hon att de hade sex? För att få skryta inför sin kompis om att ha haft sex med en känd man? Och senare för att kunna skylla sina psykiska problem på ett förträngt sexuellt trauma. Som om hon inte kunde ha psykiska problem av andra skäl!

FV har inget minne av att de hade sex heller.
Mycket bra sammanfattat. För att lägga lite grädde på moset har Cissi dessutom hävdat att hon vaknat med Virtanens kuk i eller på väg in i hennes mun. Men det är inte säkert eftersom hon inte minns något. Men hon minns att Virtanen var vänlig och ville bjuda på frukost och betedde sig som om inget hade hänt. Så hon kan ha hittat på allting.
Citera
2022-01-07, 03:18
Medlem
För att den här tråden inte ska självdö så bumpar jag med några högtidliga sentenser i vargtimmen:

Glöm inte att definitionen av ett trauma är ett för en själv obegripligt skeende, att inte minnas, att ha förlorat kontrollen osv. Det måste inte finnas ”en förövare”.

Cissi Wallin är en fanatiker i det att hon uppfann en förövare. Hon fann sig inte i att vissa saker bara händer i livet, att gärningsmän ibland saknas. Där en mer empatisk människa hade grubblat valde hon att skylla ifrån sig. Driva en kampanj mot Virtanen genom att utnyttja ”medsystrar”, bland annat genom sidan ”virtanens offer” med ”vittnesmål” som enligt vad som framkom i bloggen bloggbevakning.se var helt fingerade.

Glöm inte att Fredrik Virtanen var Sveriges första offer för drev under Metoo.

Glöm inte de få opinionsbildare som stod upp honom tidigt, Bard, Lindeborg, Lina på Uppdrag Granskning osv. De tog en risk i det att de öppet valde att säga det som de flesta teg om men ändå tyckte.

Jag önskar dig allt gott Fredrik, jag tror inte att du våldtagit Cissi Wallin. Jag tror att det är hon som är förövaren. Jag hoppas ditt vittnesmål inte glöms bort i den tystnadskultur som under metoo var tämligen utbredd i svensk massmedia. 😉
Citera
2022-01-07, 10:52
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pruttmongo
För att den här tråden inte ska självdö så bumpar jag med några högtidliga sentenser i vargtimmen:

Glöm inte att definitionen av ett trauma är ett för en själv obegripligt skeende, att inte minnas, att ha förlorat kontrollen osv. Det måste inte finnas ”en förövare”.

Cissi Wallin är en fanatiker i det att hon uppfann en förövare. Hon fann sig inte i att vissa saker bara händer i livet, att gärningsmän ibland saknas. Där en mer empatisk människa hade grubblat valde hon att skylla ifrån sig. Driva en kampanj mot Virtanen genom att utnyttja ”medsystrar”, bland annat genom sidan ”virtanens offer” med ”vittnesmål” som enligt vad som framkom i bloggen bloggbevakning.se var helt fingerade.

Glöm inte att Fredrik Virtanen var Sveriges första offer för drev under Metoo.

Glöm inte de få opinionsbildare som stod upp honom tidigt, Bard, Lindeborg, Lina på Uppdrag Granskning osv. De tog en risk i det att de öppet valde att säga det som de flesta teg om men ändå tyckte.

Jag önskar dig allt gott Fredrik, jag tror inte att du våldtagit Cissi Wallin. Jag tror att det är hon som är förövaren. Jag hoppas ditt vittnesmål inte glöms bort i den tystnadskultur som under metoo var tämligen utbredd i svensk massmedia. 😉
Man skall dock aldrig glömma att Fredrik Virtanen var en av de mest aktiva när det gällde att skapa det samhällsklimat som till slut bet honom i arslet.
Citera
2022-01-07, 17:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Man skall dock aldrig glömma att Fredrik Virtanen var en av de mest aktiva när det gällde att skapa det samhällsklimat som till slut bet honom i arslet.

Jag måste erkänna att jag är för ung för att kunna göra den analysen eftersom jag sällan tagit del av hans opinioner, men det stämmer säkert.

I samhällsdebatten bör man påpeka båda sakerna: oskyldig till våldtäkt men medskyldig till att ha byggt upp en stämning som gjort fenomenet syndabocksfeminism möjlig. Fast denna slapphänthet är han ju inte ensam om.

Frågan om det dessa osyldigt anklagade män, oavsett om de är få eller många, som ingen stått upp för är större och viktigare än det här enskilda bråket. Men den totala skevheten i att en så genuint oempatisk människa som Cissi fått sätta en agenda gör detta fall till en nästan tidlös symbol över syndabockstendenser i samhällen under växlande epoker. Det självklara förtigs och målas över, fokus flyttas från det cetrala, språket missbrukas retoriskt och folk väljer av brist på ryggrad att stoppa huvudet i sanden. Detta kanske lät melodramatiskt, men enligt mig förtjänar Fredrik Virtanen att tas på allvar just FÖR att det ”bara handlar om skvaller” och på ytan verkar vara så banalt och smutsigt.

Ibland när jag grubblar över svensk fanatism brukat jag ta ett djupt andetag och säga: Keep calm and fredrik virtanen har inte våldtagit någon. Funderar på att trycka upp pins.
Senast redigerad av pruttmongo 2022-01-07 kl. 17:44.
Citera
2022-01-07, 20:51
Medlem
Jenny.Hanivers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Karln har väl inte heller gjort någon hemlighet av att han knarkade och knullade allt som hade kjol och kunde stava eller åtminstone uttala hans namn om han fick möjlighet, under några år av sitt liv?
Citera
2022-01-13, 03:00
Medlem
80231s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BMH
Det närmar sig för Cissi. Den 22 Februari ,tror det är det datumet, kommer hovrätten ha förhandling i målet mellan henne och FV. 2 år och 2 månader efter tingsrättsdomen. Man kan få skadestånd om handläggningen är för långsam. Cissi anmäldes i Januari 2018 av FV. 4 år har gått. Sen blir det en ny runda till i tingsrätten mellan samma personer angående hennes bok. En evig historia.
Cicci är ej längre skriven på lägenheten i Stockholm, endast hennes man. De står fortfarande som gifta.

Hon verkar ha planterat fötterna i vackra Hälsingland (bra val Cicci!) sedan efter sommaren.

Har det med rättegången att göra? Fnul med äktenskapet? En önskan att bara komma bort från allt kaos och hitta sig?
Citera
2022-01-13, 10:16
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 80231
Cicci är ej längre skriven på lägenheten i Stockholm, endast hennes man. De står fortfarande som gifta.

Hon verkar ha planterat fötterna i vackra Hälsingland (bra val Cicci!) sedan efter sommaren.

Har det med rättegången att göra? Fnul med äktenskapet? En önskan att bara komma bort från allt kaos och hitta sig?
Jag tror definitivt att hon skulle må bättre av att komma bort från Stockholm & sina destruktiva kompisar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in